Cena LPG, która nie przekracza jednego euro za litr stanowi połowę ceny benzyny, co zaczynają wyraźnie dostrzegać Francuzi. Czy to wynik wolnego wyboru, czy wzrostu cen klasycznych nośników energii, tego nie wiemy ale z pewnością duże wzrosty rejestracji pojazdów to fakt odnotowany we Francji już nie pierwszy raz.
Opodatkowanie LPG jako paliwa alternatywnego stanowi około 30% w końcowej cenie, którą musi zapłacić kierowca. W przypadku benzyny czy oleju napędowego podatki stanowią między 70 a 80%. W rezultacie sprzedaż aut zasilanych LPG rośnie. I nawet jeśli jest to nadal skromne pod względem rejestracji niecałe 50 000 nowych pojazdów, co jest daleko niższym wynikiem od 162 106 samochodów elektrycznych sprzedanych w 2021 r., to rynek cały czas się rozwija.
Joel Pedessac, dyrektor zarządzający France Gaz Liquides
W 2021 r. sprzedano we Francji 46 420 nowych pojazdów LPG (36 175 Dacii) wobec 16 586 w 2020 r., co stanowi wzrost o 180%.
Jest to już wyraźny trend, który jest wspomagany przez ofertę samochodów zasilanych LPG marki Dacia, które są najpopularniejsze we Francji. Po początkowej rezygnacji z silnika zasilanego LPG, Dacia powróciła z jeszcze mocniejszym argumentem rynkowym. Modele z zasilaniem autogazem są oferowane w tej samej cenie co samochody benzynowe. Dzięki takiej polityce, obecnie prawie połowę rejestracji samochodów Dacia stanowią samochody napędzane LPG.
Dodatkowo zasilanie LPG cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym. Koszty montażu instalacji gazowej zaczynają się we Francji od 2 000 euro (9 100 zł przy kursie euro 4,55 zł).
Jest to operacja, która zajmuje około dwóch dni i kosztuje dla małych i średnich pojazdów od 2 000 euro (z podatkiem). W przypadku większych samochodów cena montażu może wzrosnąć nawet do 4 000 euro
Joel Pedessac, dyrektor zarządzający France Gaz Liquides
LPG jest oferowane we Francji mniej więcej na co siódmej stacji paliw.
W obliczu sumy jaką należy wyasygnować na montaż instalacji gazowej w samochodzie u osób które nigdy nie miały instalacji pojawia się pytanie o opłacalność tego rozwiązania, zwłaszcza, że samochód zużywa objętościowo około 15% więcej LPG niż benzyny. Jak mówi Joel Pedessac, cytowany przez RTL, dyrektor zarządzający France Gaz Liquides, amortyzacja wydatku na gazowy układ zasilania następuje po przejechaniu od 40 do 50 000 km.
Jak widać zwrot inwestycji w gazowy układ zasilania we Francji następuje po stosunkowo dużym przebiegu. Porównując to do rynku polskiego, przy obecnie obowiązujących cenach paliw we Francji i w Polsce, okazuje się, że zwrot nakładów poniesionych na montaż instalacji LPG w naszym kraju następuje ponad 2-krotnie szybciej. Przy najbardziej popularnych samochodach z silnikami 4-cylindrowymi po 17 000 km instalacja LPG jest już spłacona w oszczędnościach na paliwie.
Pomimo 2-krotnie dłuższego niż w Polsce zwrotu nakładów, które należy ponieść na gazowy układ zasilania rynek samochodowych instalacji gazowych we Francji urósł o prawie 42%, a sprzedaż autogazu o 35%.
W 2021 r. pojawiło się na rynku wtórnym we Francji 23 550 samochodów LPG w porównaniu z 16 628 w 2020 r.
Zarejestrowanie pojazdu LPG jest we Francji tańsze niż napędzanego innymi paliwami, a w niektórych rejonach wręcz bezpłatne, Podobnie rzecz się ma w stosunku do parkowania aut LPG.
Pojazdy zasilane autogazem są klasyfikowane jako Crit’Air 1, czyli zaraz po elektrycznych, co może być w przyszłości zaletą w zakresie możliwości wjazdu do ZFE (Zone à Faible Emission), czyli odpowiedników stref czystego transportu w Polsce.
Niestety nasza ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych nie przewidziała takiej możliwości. To gminy będą mogły (ale nie są do tego zobligowane) do dopuszczania samochodów LPG do stref czystego transportu. Jak widać różnice w obowiązującym w Polsce i Francji prawie w stosunku do autogazu są dość wyraźne, a przecież opiera się ono na tych samych regulacjach unijnych.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl