Jednym z głównych organizatorów był klaster Green Stream, a udział w nim wzięli również przedstawiciele producentów samochodów. Ich wystąpienia potwierdzają zainteresowanie sektora motoryzacji napędami z wykorzystaniem energii elektrycznej. Nakłady na rozwój napędów elektrycznych cały czas rosną, a liczba produkowanych samochodów z roku na rok zwiększa się.
Renault
Renault na przykładzie różnych pojazdów (benzynowych, z silnikiem Diesla i zasilanych paliwami gazowymi) pokazuje, że to właśnie napęd elektryczny charakteryzuje najmniejsza emisja CO2 w cyklu Well-To-Wheel (od szybu naftowego/elektrowni do kół). Nawet używając do zasilania samochodów energii elektrycznej pochodzącej z elektrowni węglowych emisja jest nieco niższa niż w przypadku najbardziej wydajnych silników spalinowych. Wykorzystując energię elektryczną uzyskiwaną w inny sposób można jeszcze bardziej zredukować całkowitą emisję (Well-To-Wheel), osiągając poziom 0 w przypadku wykorzystania odnawialnych źródeł energii.
Peugeot
Drugi francuski producent - Peugeot, zwraca uwagę na szersze ujęcie globalnego problemu emisji CO2. Jak się okazuje deklaracje władz na całym świecie w kontekście obniżania emisji w transporcie są podobne i zmierzają do uzyskania średniej emisji dla samochodów osobowych na poziomie około 100 g/km. Aby osiągnąć ten cel konieczne jest wprowadzanie nowych technologii z uwzględnieniem potwierdzonych rezerw poszczególnych nośników energii. Jak się okazuje klasyczne (ropopochodne) paliwa silnikowe mogą być używane jeszcze przez około 40 lat, co potwierdzają udokumentowane rezerwy ropy naftowej. Podobnie wygląda sytuacja w zakresie gazu ziemnego, którego zasoby mają wystarczyć na 60 lat. Jak się okazuje najbardziej perspektywiczne są odnawialne źródła energii, które w przypadku energii słonecznej czy biomasy mogących służyć jako paliwo do wytwarzania energii elektrycznej są praktycznie niewyczerpalne w perspektywie kilku mld lat.
Niewiele jednak głosów pojawia się w kwestii zasobności skorupy ziemskiej w lit, pierwiastek wykorzystywany do budowy najbardziej wydajnych akumulatorów. Symulacje zużycia litu w zależności od wielkości produkcji samochodów elektrycznych i ilości magazynowanej w akumulatorach energii podają, że udokumentowane jego zasoby wystarczą na 75 do 200 lat. Oczywiście są to tylko szacunki, stały postęp w technologii magazynowania energii elektrycznej może zaowocować zupełnie nowymi rozwiązaniami akumulatorów przy zmniejszonym zużyciu wykorzystywanych do ich produkcji pierwiastków i zwiększającym się ich odzysku ze zużytych akumulatorów. W przypadku akumulatorów litowo-jonowych można odzyskać połowę litu wykorzystywanego do ich produkcji.
Przewidywany jest również znaczny postęp w konstrukcji i rozwiązaniach stosowanych w akumulatorach litowo-jonowych, co doprowadzi do wzrostu parametrów elektrycznych tego typu ogniw. Szacuje się, że przy blisko dwukrotnym wzroście gęstości energetycznej i mocy akumulatorów ich cena ulegnie zmniejszeniu o połowę, co będzie wynikiem stale zwiększającego się poziomu produkcji.
Zaprezentowane opinie i stanowiska obydwu producentów pokazują, że era samochodów elektrycznych zbliża się dużymi krokami. Miejmy nadzieję, że rządzący nie zechcą czerpać korzyści z raczkującej branży i pozwolą się jej bez przeszkód rozwijać.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl