Smog nie jest wydumanym problemem zastępczym – każdej zimy widzimy go i czujemy niemal wszyscy. Ta charakterystyczna mgła o zapachu kojarzącym się z ogniskiem nie jest bynajmniej niewinnym zjawiskiem pogodowym – za sprawą uwięzionych w smogu pyłów zawierających cząstki stałe i rakotwórczy benzopiren (którego stężenie w powietrzu nad Krakowem przekracza momentalnie normy o 3000%) chorujemy częściej i żyjemy krócej. A o tym, że sytuacja jest poważna, najdobitniej świadczy fakt, że ponad 30 spośród 50 miast z powietrzem najgorszej jakości w Europie znajduje się właśnie w Polsce. I to wcale nie muszą być wielkie miasta – fatalnie jest również w niewielkich miejscowościach do 15 tys. mieszkańców, gdzie dominują domy jednorodzinne ogrzewane indywidualnie, za pomocą kotłów, pieców i kominków.
Choć transport samochodowy i przemysł nie pozostają bez winy, naczelnym winowajcą pozostaje tzw. niska emisja, czyli zanieczyszczenia wydobywające się z kominów kamienic i domów. Tutaj właśnie wychodzą na jaw różnice między lokalnymi przyczynami powstawania smogu w poszczególnych miejscowościach: w Warszawie, gdzie wyjątkowo dużo budynków jest podłączonych do sieci ciepłowniczej, niska emisja nie gra aż takiej roli, jak np. w Żywcu, Zakopanem czy Brzezinach. W Łodzi, która podczas II wojny światowej ucierpiała nieznacznie i nadal ma centrum zabudowane kamienicami z przełomu XIX i XX w., kominy opalanych niskiej jakości węglem i odpadkami przyczyniają się do formowania smogu w znacznym stopniu, co jednak nie znaczy, że w Warszawie smogu nie ma.
Zanieczyszczenia transportowe w centrach miast na przestrzeni ostatnich lat rosną. Widzimy to po rosnących stężeniach tlenków azotu – to jest typowo komunikacyjne zanieczyszczenie. Temu też koniecznie należy się przyglądać.
Andrzej Guła, prezes Polskiego Alarmu Smogowego
Bez względu na przyczynę, rozwiązaniem łatwym do wprowadzenia w relatywnie krótkim czasie są paliwa gazowe. Zastąpienie węglowych bloków elektrociepłowni nowoczesnymi blokami gazowo-parowymi skutkuje redukcją emisji tlenków azotu o 1/3, pyłów o 84%, a tlenków siarki o 89%. Podobnie spektakularne efekty można osiągać wymieniając „kopciuchy” (piece opalane byle czym) na kotły gazowe (co będzie wkrótce możliwe nawet w miejscach, gdzie nie docierają gazociągi, za sprawą rozwoju dystrybucji LNG i wyspowych stacji regazyfikacji) czy autobusy dieslowskie na nowe pojazdy, napędzane sprężonym i skroplonym metanem. Pozostaje tylko pytanie: gdzie w tym wszystkim miejsce na LPG?
Rzecz właśnie w tym, że w kontekście walki ze smogiem prawie nie wspomina się o autogazie. Często pojawia się argument, że sektora LPG nie trzeba wspierać, bo przez 25-30 lat obecności tego paliwa na rynku osiągnęło ono na tyle silną pozycję, że żadne odgórne rozwiązania systemowe nie są już konieczne. Prawda natomiast jest taka, że dojrzałość branży autogazu stanowi właśnie jej największą siłę i zaletę – infrastruktura w postaci stacji tankowania i warsztatów konwersji już istnieje, a obecność trzech milionów gazowych samochodów na drogach nie przeszkadza w pojawieniu się kolejnych. Przeszkodą może być raczej to, że w sektorze LPG (być może w części za sprawą jego znacznego rozdrobnienia) brak w tej chwili wyraźnego impulsu do działania na rzecz dalszego rozwoju. Poza tym, jeżeli PGNiG zainwestuje pieniądze dziś, odzyska je dla skarbu państwa z nawiązką jutro, natomiast danie kierowcom aut zasilanych autogazem ulg i wsparcia nie przełoży się bezpośrednio na wpływy do budżetu. Pośrednio jednak przełoży się jak najbardziej, choćby w postaci niższych nakładów na leczenie chorób spowodowanych niską jakością powietrza, w tym schorzeń układów oddechowego i krążenia czy nowotworów.
Po więcej informacji na temat udziału paliw gazowych w walce ze smogiem zapraszamy do przeczytania relacji w siostrzanym serwisie CNG-LNG.pl.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl