Sytuacja LPG na rynku włoskim jest podobna jak w wielu innych krajach, gdzie jego zastosowanie jako paliwa silnikowego jest bardziej rozpowszechnione ale jest jedna różnica, choćby w stosunku do rynku polskiego, na którą Andrea Arza z Assogasliquidi zwrócił uwagę na samym początku rozmowy z Pierluigi Bonorą, który wywiad przeprowadzał.
Andrea Arza podkreślał, że LPG jest całkowicie oderwane od relacji z Rosją, co jest przedstawiane jako jedna z zalet tego paliwa, bowiem LPG oferowane na rynku włoskim pochodzi przede wszystkim z Algierii, Francji, Libii, Egiptu, USA, Norwegii i wielu innych krajów ale nie z Rosji.
Rozmowa na temat LPG skupiła się na rynku motoryzacyjnym. We Włoszech jest przecież 2,8 mln samochodów (benzynowych i diesli), które z tego paliwa korzystają. Prezes Assogasliquidi podkreślał, że Unia Europejska jest skoncentrowana na samochodach elektrycznych, a gaz płynny (LPG) jest obecnie najtańszym paliwem na rynku.
Jego cena zawsze stanowiła około połowy ceny benzyny, a obecnie ta relacja jest jeszcze lepsza. LPG kosztuje średnio 85 eurocentów za litr, podczas gdy benzyna i diesel są we Włoszech już powyżej 2 euro za litr (benzyna 2,07). Przy okazji Andrea Arza wspomniał o LPG jako jednym z najszybszych do wdrożenia i najskuteczniejszych rozwiązań w zakresie poszanowania środowiska naturalnego.
Panowie poruszyli także temat ograniczenia emisji nowych samochodów o 100% po 2035 r., określając ten pomysł urzędników Unii Europejskiej (UE) dość jednoznacznie. Andrea Arza nazwał te zmiany mianem ideologicznych, a nie zakładających faktyczne ograniczenie emisji szkodliwych składników spalin.
Ponadto samochód elektryczny ma być jedynym rozwiązaniem w tej kwestii. Gdyby każdy producent wniósł swoje rozwiązania w zakresie dekarbonizacji transportu, wtedy wywiązywałaby się pomiędzy nimi konkurencja, co z kolei byłoby lepszym rozwiązaniem dla konsumentów - kierowców. Według przedstawiciela Assogasliquidi, LPG może w tym względzie skutecznie konkurować w energią elektryczną, która jeszcze bardzo długo będzie produkowana głównie w oparciu o spalanie węgla.
Zapytany przez Pierluigiego Bonorę o rozwinięcie tematu związanego z LPG w kontekście konkurowania z energią elektryczną, Andrea Arza powiedział, że branża przygotowuje się na takie starcie, a rafinerie Eni w Marghera i Gela we Włoszech produkują już 60 tys. ton bioLPG, które charakteryzuje się zerową emisją.
Branża LPG skupia się także na produkcji paliw syntetycznych pochodzących z przetwarzania odpadów. W efekcie tych działań do 2030 r. LPG dostępne na stacjach we Włoszech ma zawierać co najmniej 40% biokomponentów odnawialnych.
Pierluigi Bonora "zarzucił" swemu rozmówcy, że LPG korzysta z rządowych programów wsparcia, podobnie jak samochody elektryczne. Szef Assogasliquidi w odpowiedzi stwierdził, że nie ma obecnie konkretnego programu wspomagającego np. sprzedaż samochodów LPG a tendencje zakupowe pojazdów są głównie związane z dostępnością i konkurencyjnością LPG w stosunku do aut elektrycznych. Najlepszym dowodem na to jest to, że zachęty do zakupu aut elektrycznych z trudem startują, a te dla aut tradycyjnych (LPG) szybko się kończą.
Panowie odnieśli się także do posiedzenia Rady UE ds. Środowiska planowanego na 28 czerwca 2022 r. (wywiad ukazał się 26 czerwca 2022 r.) na temat ograniczenia emisji samochodów o 100% po 2035 r., na które wybierał się włoski minister ds. transformacji ekologicznej Roberto Cingolani.
Andrea Arza wyraził nadzieję, że zwycięży zdrowy rozsądek, tym bardziej, że istnieją ważne sygnały, takie jak ten ze strony rządu niemieckiego, przeciwko jednokierunkowej linii planu Fit for 55 i o możliwości odroczenia o 5 lat proponowanych zmian. Minister Cingolani został określony w wywiadzie jako działający w interesie kraju (Włoch), doskonale znający sprawę oraz zasługujący na absolutny szacunek.
Wydaje się włoski Minister osiągnął cel jaki zakładał Andrea Arza, szef stowarzyszenia Assogasliquidi, pomimo tego, że delegacja włoska zrezygnowała z żądań pięcioletniego opóźnienia w unijnym planie oczyszczenia floty przez producentów samochodów.
Minister Roberto Cingolani powiedział, że jest "zadowolony" z kompromisu zaproponowanego przez Niemcy, który może pozwolić na stosowanie paliw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla po 2035 roku.
Czyli jest nadzieja dla LPG, a ściślej dla bioLPG. Chemicznie to te same paliwa - infrastruktura dystrybucyjna i przewozowa oraz układy paliwowe samochodów nie wymagają żadnych zmian.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl