Po raz pierwszy Fiat Doblo zaprezentowany został na salonie samochodowym w Paryżu w 2000 roku. Parę miesięcy później (w lutym 2001 roku) ruszyła sprzedaż w Polsce). W 2005 r. Doblo poddane zostało face liftingowi, a rok później dostawcza wersja modelu (Doblo Cargo) zdobyła tytuł Van of the Year 2006. Po dziewięciu latach produkcji Fiata Doblo i sprzedaniu prawie miliona egzemplarzy, włoski producent zaprezentował kolejną generację tego popularnego samochodu dostawczego. Znane są także plany wobec wersji CNG i LPG.
Doblo Anno Domini 2010 produkowane jest w tureckiej fabryce Bursa przez firmę Tofas. Warto przypomnieć, że powstają tam również „trojaczki” spółki PSA-Fiat (Peugeot/Citroen/Fiat): Fiorino, Nemo i Bipper. Początkowo Doblo produkowane było wyłącznie w Turcji. Obecnie Fiaty Doblo opuszczają także mury zakładów w Brazylii i Rosji.
Cały nowy...
Według zapewnień producenta, nowe Doblo wykorzystuje zaledwie 3% niezmienionych podzespołów modelu poprzedniej generacji. Nowa jest płyta podłogowa - auto urosło wzdłuż o 14 cm (do 439 cm) i wszerz o 7 cm, do 178 cm. Większy jest również, o 17 cm, rozstaw osi, który wynosi obecnie 275 cm. Dużo uwagi poświęcono ładowności samochodu. Wersja dostawcza jest w stanie przewieźć aż 1000 kg ładunku, co jest najlepszym rezultatem w tej klasie pojazdów. Bagażnik wersji osobowej jest bardzo pojemny: 790 litrów, a po złożeniu siedzeń aż 3200 litrów.
Rewolucyjnym zmianom poddano tylne zawieszenie samochodu, które otrzymało nazwę BiLink.
Miłośnicy włoskich marek rozpoznają w nim uproszczone zawieszenie Multi Link, stosowane we wcześniejszych modelach Lancii i Alfy Romeo. BiLink składa się z dwóch wahaczy wzdłużnych, poprzecznych wahaczy górnych, dolnych drążków poprzecznych, belki nośnej oraz amortyzatorów, sprężyn, ograniczników wychyłu i stabilizatora. Zawieszenie wielowahaczowe jest nowością w tego typu samochodach. Celem zastosowania nowego zawieszenia było zapewnienie dobrego przylegania koła do nawierzchni, niezależnie od warunków drogowych i stylu jazdy.
W standardzie osobowe Doblo otrzymało system ABS z elektronicznym korektorem hamowania EBD. Wersje osobowe uzupełniają: system ESP z ASR, system Hill-Holder - wspomagający kierowcę podczas ruszania pod górę - i asystent siły hamowania. Bezpieczeństwo bierne zapewniają cztery poduszki powietrzne. W zależności od wersji, w nowym Doblo znajdziemy m. in. automatyczną klimatyzację, tempomat, czujniki parkowania, nawigację TomTom oraz system Blue&Me.
...ale ciągle podobny do starego.
Nowe Doblo już na pierwszy rzut oka przypomina swojego poprzednika. Fiat wybrał drogę stonowanej ewolucji, unikając kontrowersyjnych zmian. Najbardziej charakterystyczna cześć auta - przedni pas - otrzymał powiększoną i wyobloną kratkę wlotu powietrza, nowe, projektorowe reflektory i przemodelowany zderzak. Boczna linia uzyskała przydające Doblo muskułów duże i wyraźne przetłoczenia nadkoli i bocznej ściany. Zbiegająca się ku tyłowi linia okien przypomina nieco układ szyby kasku motocyklowego, znanego z ciężarowej Scanii. Tył samochodu wieńczy finezyjnie wyprofilowana klapa, która poprzez optycznie rozciągniętą pionowo tylną szybę „podwyższa” cały samochód. Uwagę zwraca bardzo praktyczna, niska krawędź załadunku.
A w środku:
W środku, przestrzeń wokół kierowcy otrzymała nowy wystrój - od obić drzwi, przez tapicerkę, po kokpit. Choć układ funkcjonalny deski rozdzielczej, schowków i półek pozostał podobny, delikatne zmiany i nieco lepsze materiały sprawiają znacznie bardziej korzystne wrażenie niż u poprzednika.
400 wersji
Doblo oferowane jest w dwóch odmianach: osobowej i użytkowej (Cargo), w 7 różnych konfiguracjach nadwozia. Przy dwóch rozstawach osi, dwóch wysokościach dachu i dodatkowo podwoziach do zabudowy, Doblo można zamówić w prawie 400 wariantach! W wersji osobowej można maksymalnie przewieźć 7 osób. W wersji dostawczej (Cargo), przestrzeń bagażowa ma długość do 2,2 m, jej pojemność może wynosić od 3,4 do 4,2 metrów sześciennych, a ładowność od 750 do 1000 kg.
Silniki w nowym Doblo
Nowe Doblo może być napędzane jednym z czterech silników. Wszystkie jednostki napędowe zostały skonstruowane i wyprodukowane przez silnikowego giganta, FPT - Fiat Powertrain Technologies. Do wyboru są:
1.3 Multijet II (II generacji) 16V o mocy 90 KM (Euro4);
1.6 Multijet 16V o mocy 105 KM (Euro4 lub 5);
2.0 Multijet 16V o mocy 135 KM (Euro5);
Rodzynkiem w tym towarzystwie jest tylko jeden motor benzynowy 1,4 16V o mocy 95 KM. Jest to znana jednostka napędowa z popularnej linii Nuovo Fire (Fully Integrated Robotised Engine). Z czterech cylindrów o łącznej pojemności 1368 cm³, włoscy inżynierowie wycisnęli 95 KM przy 6000 obr./min i 127 Nm przy 4500 obr./min. Silnik spełnia normy czystości spalin Euro4 i Euro5, cechując się przy tym niskim zużyciem paliwa.
Oferowana jednostka doskonale sprawdzi się podczas jazdy w mieście. Krzywa momentu obrotowego, o progresywnej charakterystyce w zakresie obrotów między 1500 a 4000, sprawia, że jest to silnik elastyczny, który pozwala jak zapewnia producent „na uzyskanie najwyższej przyjemności jazdy) przy bardzo niskim zużyciu paliwa” (7,2 l/100 km w cyklu mieszanym).
Doblo CNG
W połowie roku pojawi się wersja Natural Power, przystosowana do zasilania sprężonym gazem ziemnym. Jednostka napędowa typu Bi-Fuel (dwupaliwowa), bazować będzie na mocniejszym silniku benzynowym 1,4 T-Jet 16V, osiągającym na benzynie moc 120 KM i 206 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Doposażone w elementy instalacji CNG silniki dostarczane będą statkami do zakładów Tofas z włoskiej fabryki silników w Termoli. Ciekawostką jest odmienne, w zależności od wersji nadwoziowej, mocowanie zbiorników CNG. Doblo Van Natural Power, korzystając z lekko zmodyfikowanej płyty podłogowej i zachowując pełną funkcjonalność przestrzeni bagażowej, wszystkie zbiorniki gazu ziemnego zamontowane będzie miał pod podłogą samochodu. Wersja osobowa (Combi lub Panorama) wyposażona będzie w zbiorniki mocowane w specjalnym stelażu do podłogi bagażnika. Nad nimi zabudowana zostanie płyta ochronna, pełniąca funkcję podwyższonej podłogi.
Doblo LPG
W ofercie Fiata Doblo nie mogło zabraknąć wersji napędzanej gazem płynnym. Tak jak w innych modelach Fiata, doposażeniem nowych samochodów zajmuje się firma Landi Renzo. Podobna jest również polityka marketingowa. Wersje z instalacją LPG oferowane będą na rynkach zachodnich. W Polsce, Fiat dopuszcza montaż instalacji LPG przez dealerów. Powodem takiej decyzji jest ciągle zbyt wysoki, w porównaniu z montażem indywidualnym, koszt fabrycznej instalacji samochodowej LPG.
O każdy gram...
Walka o każdy gram zużytego paliwa i wyemitowanego do atmosfery CO2 widoczna jest na każdym kroku. Pomocne w tym okazują się narzędzia elektroniczne, wspomagające kierowcę.
Każdy model nowego Doblo wyposażony będzie w system Start&Stop. Układ ten steruje automatycznym wyłączaniem silnika, a następnie jego ponownym uruchomieniem, ograniczając zużycia paliwa. Układ rozpoczyna pracę po osiągnięciu przez silnik właściwej temperatury roboczej. Dojeżdżając do świateł, należy „wrzucić luz” i, dotaczając się, normalnie zahamować. W innym przypadku, system nie rozpozna chęci zatrzymania się na chwilę i nie wyłączy silnika. Jak wyliczyli analitycy Fiata, korzystanie z systemu pozwala na zaoszczędzenie paliwa i obniżenie emisji spalin nawet o 15% w jeździe po mieście i o 3,5-4% w cyklu homologacji NEDC (New European Driving Cycle, czyli Nowy Europejski Cykl Jezdny - symulujący jazdę w cyklu miejskim i pozamiejskim).
Uzupełnieniem „Start&Stop” w nowym Doblo jest wskaźnik zmiany biegów GSI (Gear Shift Indicator), który podpowiada kierowcy, kiedy zmienić bieg, by najlepiej wykorzystać sprawność silnika w danym momencie i zaoszczędzić paliwo. System GSI sugeruje kierowcy na przykład, by wrzucił wyższy bieg, przez co silnik będzie spalał mieszankę uboższą, a więc zawierającą mniej paliwa, lub bieg niższy, by lepiej wykorzystać dostępny moment obrotowy.
Wirtualny stróż: „eco:Drive”
Ciekawym podejściem do ekonomicznej i ekologicznej jazdy wykazali się konstruktorzy nowego Doblo. Dla osób chcących nauczyć się bardziej oszczędnej jazdy i na bieżąco kontrolować swoje postępy, Fiat proponuje bezpłatną aplikację “eco:Drive”. Jest to ciekawe oprogramowanie, które pozwala na przeanalizowanie stylu jazdy i, poprzez wskazanie popełnianych błędów, sugeruje bardziej ekologiczne zachowania następnym razem. Wyniki można przesłać za pośrednictwem złącza USB i zapisać do późniejszych analiz. Aplikacja jest przygotowana także w języku polskim i do pobrania w internecie.
Jak to działa? Podobnie jak w ciężarówkach. „Eco:Drive” zbiera wszystkie informacje o parametrach pojazdu i sposobie jego prowadzenia przez kierowcę. Wszystkie te dane, poprzez port USB systemu Blue&Me, należy zgrać poprzez łącze USB, na pamięć przenośną i przenieść do komputera. Kierowca może wówczas uważnie przeanalizować zużycie paliwa i poziom emisji spalin podczas każdej ze swoich jazd (wyliczając własny eco:Index) i uzyskać porady co do tego, jak prowadzić samochód, by bardziej dbać o środowisko. Dzięki serii kolejnych lekcji można poprawić swoją punktację. Według badań, kierowcy zwracający świadomie uwagę na to, by prowadzić samochód w sposób przyjazny dla środowiska, są w stanie poprawić swój styl jazdy o około 15%, co oznacza 15-procentową redukcję emisji CO2 i oszczędność na koszcie zakupu paliwa sięgającą kwoty 400-800 złotych rocznie.
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl