Wnioskodawcami jest grupa posłów z Platformy Obywatelskie. W imieniu wnioskodawców, projekt ustawy złożył poseł Tadeusz Arkit.
Projekt ustawy obejmuje problematykę emisji zanieczyszczeń z kotłowni i pieców domowych, ograniczenia hałasu oraz pomysł wprowadzenia możliwości zakazania wjazdu do centrów miast samochodami nie spełniającymi określonych norm spalin. Z punktu widzenia kierowców, to właśnie ostatnie zagadnienie jest najistotniejsze.
Projekt ustawy zmieniającej przepisy zakłada m.in., że:
Rady Gmin czyli samorządy podejmując stosowne uchwały, będą musiały określić:
Według posła Arkita, samorządy wprowadzając nowe przepisy powinny wzorować się na rozwiązaniach berlińskich, gdzie wymagania ekologiczne wobec pojazdów zaostrzane były stopniowo.
Ustawa nakłada także na Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (w porozumieniu z ministrem środowiska oraz infrastruktury) obowiązek przygotowania i ogłoszenia rozporządzenia, w którym określi
Pozostawiają mieszkańcom miast ocenę tego pomysłu, warto zwrócić uwagę, że uzasadnienie projektu ustawy jest marnej jakości merytorycznej. Nie znajdziemy tam, aktualnych informacji o liczbie samochodów (podawane dane dotyczą roku 2012) czy emisji spalin (dane z 2013 roku).
Uzasadnienie nie podaje także jakie dokładnie będą skutki wprowadzenia ustawy, ograniczając się tylko do górnolotnej deklaracji, że „nowa regulacja prawna powinna przyczynić się do poprawy jakości powietrza w miastach”.
Projekt ustawy w żaden sposób nie odnosi się do rzeczy dla nas najważniejszej: czy pojazdy zasilane LPG lub CNG, będą mogły wjeżdżać do centrów miast czy nie? Czy samochód posiadający instalację gazową, który podczas jazdy na LPG lu CNG emituje znacznie mniej szkodliwych substancji niż auto na benzynie będzie uznany jako pojazd spełniający wyższe normy czystości spalin czy nie?
W rozmowie z gazeo.pl poseł Tadeusz Arkit świadczył, że według niego pojazdy zasilane LPG lub CNG powinny zachować prawo do wjazdu do projektowanych stref.
Jeżeli będzie taka potrzeba, abyśmy to wyraźnie dopisali (wyłączenie aut z LPG i CNG spod zakazów. przyp red.) – zrobimy to.
Tadeusz Arkit, poseł, współautor projektu ustawy
Jeżeli będzie taka potrzeba, abyśmy to wyraźnie dopisali – zrobimy to, podsumował poseł.
Szczegóły przepisów dopracowane mają być w stosownym rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Ale już teraz resort w odpowiedzi na nasze pytania, próbuje odesłać nas do Ministerstwa Ochrony Środowiska, a nawet Staży Pożarnej!
Proponowane przepisy powinny skłonić do bardzo intensywnych działań lobbujących, całą branżę autogazu: dystrybutorów gazu płynnego, producentów instalacji gazowych, warsztaty oraz kierowców.
Umożliwienie wjazdu do centrów miast samochodom zasilanym LPG będzie także potwierdzeniem prawdziwie proekologicznego stanowiska rządu.
Treść projektu ustawy o zmianie ustawy o - Prawo ochrony środowiska oraz innych ustaw
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl