W tym roku hiszpańska stolica połączyła dwie niezwykłe imprezy branży gazowej: 23. Światowe Forum LPG organizowane przez WLPGA (Światową Organizację LPG) oraz 25. Kongres AEGPL (Europejskiej Organizacji LPG). Przez pięć dni hiszpańskiej jesieni Madryt był mekką branży LPG.
Mniej oficjalnie
Przed oficjalnym otwarciem obu imprez, członkowie zespołów tematycznych obu organizacji (WLPGA oraz AEGPL) dyskutowali na zamkniętych posiedzeniach organizowanych w kameralnym klimacie jednego z najbardziej ekskluzywnych miejsc stolicy Hiszpanii: Hotelu InterContinental. Podczas obrad najciekawszych z naszego punktu widzenia zespołów autogazu, delegaci krajowych organizacji prezentowali rodzime rynki LPG oraz możliwości i kierunki ich rozwoju. Już w poniedziałek, 27 września, członkowie zespołu autogazu Światowej Organizacji LPG mieli możliwość zapoznania się prezentacjami wybranych, najbardziej interesujących z punktu widzenia WLPGA, rynków autogazu na świecie. O kondycji i perspektywach rozwoju mówili m. in. przedstawiciele branży z Turcji, Niemiec i USA.
Turecka prezentacja skupiła się głównie na rozwoju tamtejszego rynku LPG na przestrzeni ostatnich 10 lat i ofercie nowych samochodów zasilanych autogazem. Warto wspomnieć, że w przeciwieństwie do Polski, w Turcji można kupić Subaru czy Hyundaia z fabryczną instalacją LPG. Rynek niemiecki jest obecnie postrzegany jako najbardziej obiecujący, nie tylko wśród krajów UE. Z tego powodu Niemcy skupili się na perspektywach rozwoju rynku w kontekście rozwiązań technologicznych i lobbowania na rzecz gazu płynnego. Ciekawe z punktu widzenia Europejczyków było wystąpienie przedstawiciela amerykańskiej organizacji PERC (Propane Education & Research Council), który przedstawił nie tylko ofertę amerykańskich firm samochodowych, ale także przybliżył realizowane projekty rozwoju LPG w USA.
Ostatnią prezentacją dla członków WLPGA było wystąpienie organizatorów projektu E-GIFT, którzy dotarli z Polski do Madrytu samochodami zasilanymi autogazem.
Kolejny dzień należał do AEGPL (Europejskiej Organizacji LPG), której grupa robocza autogazu spotkała się, by podsumować działania organizacji w branży motoryzacyjnej i przedstawić sobie nawzajem lokalne rynki autogazu. Niestety, w tym niewielkim gronie nie było reprezentanta Polski, która jest przecież krajem z największą liczbą aut zasilanych LPG w UE. Swoje prezentacje mieli za to Francuzi czy Hiszpanie, których rynki, delikatnie mówiąc, są niewielkie. Na szczęście końcówka obrad znów należała do projektu E-GIFT, który stał się polskim znakiem rozpoznawczym tegorocznej imprezy.
Palacio de Congresos de Madrid
23. Światowe Forum LPG i 25. Kongres AEGPL zorganizowane zostały w Centrum Kongresowym Madrytu. Przestronny budynek mieścił nie tylko olbrzymią aulę, w której zbierali się delegaci lokalnych organizacji LPG z całego świata. Każdy wolny fragment szerokich korytarzy i foyer wypełniały stoiska firm branży LPG z najdalszych zakątków świata. W ten sposób organizatorzy zdołali w jednym miejscu zorganizować de facto trzy imprezy: Europejski Kongres LPG, Światowe Forum LPG i towarzyszące tym przedsięwzięciom małe, lecz gwarne targi branży gazu skroplonego. Na atrakcyjność imprezy wpływało także sąsiedztwo olbrzymiego stadionu piłkarskiego Estadio Santiago Bernabeu należacego do klubu Real Madryt, który mieścił się po drugiej stronie ulicy i przyciągnął część uczestników kongresu i forum możliwością zwiedzenia tego słynnego obiektu sportowego.
Konferencje i Seminaria
Podczas gdy w Hotelu InterContinental pracowała grupa robocza autogazu, w madryckim Centrum Kongresowym rozpoczęły się konferencje tematyczne. Pierwszy, jakby wprowadzający w rytm konferencji dzień iberoamerykański zgromadził uczestników m. in. z Hiszpanii, Brazylii i Stanów Zjednoczonych, którzy zajmowali się polepszeniem jakości życia dzięki stosowaniu w życiu codziennym i gospodarce gazu płynnego.
W środę wszystkie zaplanowane przedsięwzięcia ruszyły pełną parą. Od samego rana prelegenci, wystawcy, goście i zwiedzający tłoczyli się w biurze organizatora, by zarejestrować się i otrzymać stosowne wejściówki. Cały proces niepotrzebnie wydłużono poprzez skomplikowanie procedury rejestracyjnej, ale uznajmy, że było to podyktowane względami bezpieczeństwa.
Organizatorzy zostawili uczestnikom bardzo mało wolnego czasu. Od samego rana do godziny 18 w auli odbywały się posiedzenia plenarne, na których można było zapoznać się nie tylko z rynkami poszczególnych państw członkowskich, ale poruszano także kwestie ochrony środowiska czy najnowszych rozwiązań technologicznych branży LPG. Środowe popołudnie można uznać za czas autogazu. Seminaria przygotowane przez organizację europejską cieszyły się sporym, w porównaniu z innymi wykładami, zainteresowaniem. Dyskusja zatytułowana „Autogaz w Europie: od potencjału do rzeczywistości” skupiła się głównie na prezentacji europejskich rynków: Hiszpanii, Francji, Włoch, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Polski.
Na tle innych państw, polska prezentacja, przedstawiona przez przewodniczącego POGP Sylwestra Śmigla, nieco się wyróżniała. Jej założeniem było nie tylko przedstawienie runku autogazu w Polsce, ale i ogólne przybliżenie całości rynku LPG, także na tle innych państw. W kontekście tego, że wiedza w świecie o naszym kraju jest zwykle powierzchowna, założenie takie jest słuszne, szkoda tylko, że ograniczenia czasowe nie pozwoliły na bardziej dogłębną analizę naszego rynku.
Kolejny dzień Forum i Kongresu upłynął pod znakiem wizyty Księcia Filipa Burbona - następcy hiszpańskiego tronu, który w towarzystwie ministra turystyki Hiszpanii, mera Madrytu i licznej świty obejrzał ekspozycję targową. Przewidziane na ten dzień tematy konferencji brzmiały zachęcająco: „Nowe wyzwania, nowe szanse”, „Nowe trendy w zachowaniach klientów i odpowiedź branży LPG” czy „Bio LPG”. Z naszego punktu widzenia najciekawiej zapowiadała się ostatnia prelekcja, choć niestety niosła ona bardzo pobieżny ładunek informacji. Wynikało z niej tym niemniej, że badania prowadzone przez brytyjskich naukowców nad uzyskaniem bio LPG są zaawansowane, choć trudno mówić o możliwości produkcji LPG na skalę przemysłową
Targi gazowe, ale nie autogazu
Przy okazji Forum i Kongresu Gazowego organizatorzy przygotowali część wystawienniczo-targową. Niestety, tylko niewielka część spośród wystawców działała w branży autogazu. Wśród królujących na wystawie wszelkiej maści przydomowych i przemysłowych zbiorników LPG i butli „turystycznych” można było zauważyć kilku producentów samochodowych zbiorników LPG oraz firmy dostarczające wyposażenie stacji LPG.
Znana turecka firma Tugra Makina, która obecna była także w Polsce podczas tegorocznych targów LPG&CNG Show, przedstawiła, podobnie jak w Warszawie, swoją ofertę zbiorników walcowych i toroidalnych. Z podobnym asortymentem przyjechał do Madrytu malezyjski producent zbiorników, Metal Mate. Na stoisku eksponowano zbiorniki ze armaturą rozdzieloną, która, jak poinformował nas przedstawiciel producenta, dominuje na tamtejszym rynku.
Polskie akcenty
Ambasadorami polskiej branży LPG było pięć dobrze znanych w kraju firm. Jedno ze stoisk zajmowała śląska firma Vitkovice-Milmet, która przywiozła ze sobą stalowe butle LPG do zastosowań domowych, przemysłowych i turystycznych. Podobną ofertę miały Grodkowskie Zakłady Wyrobów Metalowych, które, mimo że mają takowe w ofercie, nie wystawiły żadnego samochodowego zbiornika LPG. GZWM dzieliły stoisko z inną rodzima firmą - MMPetro z Żor k/Rybnika. MMPetro, zajmujące się m. in. dystrybutorami LPG, budową stacji tankowania i innymi rozwiązaniami branży paliwowej, prezentowało dystrybutor gazu wraz z terminalami płatniczymi. Konkurentem dla MMPetro był podwarszawski Aurex z Raszyna, który skupiony jest głównie na budowie stacji autogazu oraz rozwiązaniach stosowanych w całym cyklu dystrybucji i magazynowania LPG.
Jedyną firmą na targach w Madrycie, która oferowała kompletne instalacje autogazu był pomorski Elpigaz. Na firmowym stoisku eksponowano m. in. kompletne instalacje LPG, zbiorniki stojące z rodziny MoreMo i zbiornik LPG dedykowany do samochodów ciężarowych. Bardzo duże zainteresowanie zwiedzających wzbudzała instalacja LPG przeznaczona do silników Diesla. Wśród pytających byli głównie biznesmeni z Grecji i Hiszpanii.
Targi podczas Forum LPG przyciągnęły do Madrytu przedstawicieli innych polskich firm, mianowicie AC i Versus, którzy pragnęli sprawdzić celowość udziału w tej imprezie. Jednak przytłaczająca dominacja rozwiązań przemysłowych i domowych LPG zdecydowanie określa charakter targów jako odległy motoryzacji.
Ciekawostką, poczytaną przez niektórych wystawców i uczestników za prowokację, było umieszczenie przed centrum kongresowym przenośnej stacji tankowania LNG z wyzywającym hasłem reklamowym: „Tam gdzie LPG jest dziś - jutro będzie LNG!”. Następnego dnia hasło reklamowe zostało usunięte, ale eksponat z innej, konkurencyjnej branży nadal budził pewne zdziwienie.
Za rok: Bukareszt
Tegoroczne święto gazu płynnego było podwójnie nietypowe: w tym samym miejscu i czasie dwie organizacje LPG dyskutowały o kondycji branży gazu płynnego i możliwościach jego rozwoju. Takie rozwiązanie pozwoliło uczestnikom na pozyskanie zupełnie nowych kontaktów branżowych. Była to jednak sytuacja incydentalna. W przyszłym roku WLPGA spotka się w Katarze, zaś organizacja europejska zaprosiła swoich członków na połowę czerwca do stolicy Rumunii - Bukaresztu. Co ciekawe, już w Madrycie organizatorzy przyjmowali zgłoszenia uczestnictwa i rezerwowali stoiska dla wystawców.
Niebawem najciekawsze prezentacje z 23. Światowego Forum LPG i 25. Kongresu AEGPL przedstawimy szerzej w gazeo.pl.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl