W porównaniu z zeszłorocznym, pierwszym wydaniem targów (wtedy pod nazwą LPG & CNG Show 2010), gołym okiem widać znaczący postęp. Hala wystawowa wypełniona była praktycznie po brzegi, w czym zasługa dwóch czynników - bardziej przestronnych i otwartych stoisk, zabudowanych w niestandardowy, kreatywny sposób (rok temu mieliśmy wrażenie większego konserwatyzmu) i śmielszego udziału wystawców zagranicznych. Bardziej niż przed rokiem impreza zasłużyła więc na zawarte w nazwie miano międzynarodowej, choć pierwsze skrzypce grają nadal producenci rodzimi.
Jak co roku, nie brakowało nowości. Największą ich liczbę w jednym miejscu zgromadziło AC. Na stoisku białostockiej firmy można było obejrzeć „inteligentny” sterownik Stag 300 ISA 2, unowocześniony system Stag 4 Plus, własne wtryskiwacze w dwóch wariantach obsługiwanej mocy silnika, zmodyfikowany reduktor oraz dwa gwoździe programu - Stag 400 DPI do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa (już w wersji produkcyjnej) oraz Stag Diesel do adaptowania jednostek wysokoprężnych (wciąż badawczy, choć pokazany już drugi rok z rzędu).
Systemy gazodieslowskie to zresztą najliczniej reprezentowana grupa tegorocznych nowości wśród układów LPG i CNG. Widać, że producenci przygotowują się do nowego rozdania i wkroczenia na nieodkryte dotąd tereny, czyli pogodzenia zwolenników autogazu z fanami diesli, stojących w zasadzie od zawsze w opozycji. Próbne lub ostateczne wersje instalacji dodających propan-butan lub gaz ziemny do oleju napędowego zaprezentowały więc, oprócz AC (CNG + olej napędowy), takie firmy jak: AG Centrum, Europegas, Elpigaz czy wkraczające na poważnie na polski rynek Vialle. Firma ta - swoim zwyczajem - oparła nowe rozwiązanie, nazwane LPdm, na technologii wtrysku gazu w fazie ciekłej. Również obecny w tym roku w Warszawie holenderski Prins dysponuje już własnym produktem tego typu (VSI Diesel blend), lecz w tym roku przywiózł inną nowość ze swojej oferty - Direct Liqui Max, czyli instalację do jednostek z bezpośrednim wtryskiem benzyny, podającą paliwo w fazie ciekłej przez fabryczny wtryskiwacz i pompę wysokociśnieniową, a więc podobną w założeniach do układu Vialle LPdi.
Wtrysk w fazie ciekłej to jednak nadal pewna nisza (aczkolwiek bardzo obiecująca!), natomiast systemy zasilające silniki typu DI gazem odparowanym stanowią kolejną, po gazodieslach, realną zapowiedź kierunku, w jakim podążać będzie branża LPG w najbliższych latach. Poza już wymienionym Stagiem 400 DPI u AC, układy tego rodzaju można było znaleźć na stoiskach Landi Renzo (Omegas Direct, zamontowany w niepozornej Skodzie Octavii, za to w „soczystej” odmianie RS z dwustukonnym silnikiem 2,0 TSI), Elpigazu (znana już Stella 4DPI) czy AG Centrum (o jeszcze nieustalonej nazwie).
To oczywiście nie znaczy, że masowo porzucane są prace nad bardziej konwencjonalnymi „sekwencjami”. Te mają się dobrze i wciąż wiodą prym w ofertach firm zarówno polskich, jak i zagranicznych, rozwijając się przede wszystkim w kierunku kompatybilności z diagnostyką pokładową (OBD), łatwości obsługi i kalibracji oraz upraszczania systemów dla modeli mniej wymagających (podstawowe sterowniki do samochodów z silnikami 3- i 4-cylindrowymi).
Nowości w tej kategorii przedstawili: Auto Gaz Śląsk (Tartarini Evo 01), Lovato (Easy Fast), Landi Renzo (Omegas Evo), Stefanelli (SiS Plus), Lecho (Sec Eco), Europegas (Oscar-N OBD CAN), AC (wspomniane już Stag 300 ISA 2 i Stag 4 Plus) i Eko Alma (ESGI-OBD). Pokazano również produkty już znane: serię sterowników LPGTECH (w wersjach 104, 204, 316 i 516), Versus (SGI), Lovato (Smart), Aprojekt (Roxi), Lecho (Sequel i Mini Sec), GFI Control Systems (na stoisku Auto Gaz Holandia) czy App Studio (Agis/Altis). Nie zabrakło także producentów systemów ciekłego wtrysku do silników z wtryskiem pośrednim. Systemy takie mają w swoich paletach obecne na targach Vialle z układem LPfi, Irene z WGP czy Motonic (z Korei Południowej) oferujący LPI, oparty zresztą na technologii Vialle (ale nie zaprezentowany w Warszawie).
Targi nie zasługiwałyby chyba na słowo „show” zawarte w nazwie, gdyby produktom nie towarzyszyły widowiskowe samochody. Zaparkowane przed halą targową Porsche Cayenne z firmy GZW i Jeep Grand Cherokee V8 5,7 Hemi przygotowany przez AC czy brylująca na stoisku Lovato Toyota Land Cruiser udowadniały na przykład, że instalacje LPG sprawdzają się najlepiej w dużych samochodach o pokaźnym apetycie na paliwo. Skoda na stoisku Landi Renzo wskazywała z kolei na możliwość adaptacji nowoczesnych, wymagających aut oraz zaangażowanie i rolę włoskiego producenta na rynku pierwszych montaży (fabrycznych lub w serwisie dealerskim), choć akurat przedstawionej tu wersji RS nie kupimy w Polsce prosto z salonu. Jest za to Octavia 1,4 TSI z systemem Omegas Direct. Pojawiły się i inne samochody z jednostkami z bezpośrednim wtryskiem paliwa - kolejna Octavia TSI u Vialle czy Audi Q5 u AC - lub dieslowskimi adaptowanymi na zasilanie gazowe: VW Transporter z układem DegaMix Elpigazu, Ford Transit z LPdm produkcji Vialle oraz BMW 535d GT na stoisku AG Centrum.
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, GasShow przyciągnęło więcej niż przed rokiem wystawców spoza Polski. Poza znanymi już publiczności targowej firmami litewskimi (Tamona, EuroGasService), bułgarskimi (Fobos) czy tureckimi (Atiker), pokazały się nowe na naszym rynku, a w każdym razie nowe wśród wystawców warszawskiej imprezy, marki: Aldesa, NLP (obie z Turcji), North Italy Gas Systems (Włochy), Apolo (USA, tutaj za pośrednictwem polskiego przedstawiciela, firmy Alek) czy już wzmiankowane Vialle (Holandia) i Motonic (Korea Południowa). I to byłoby na tyle w kwestii producentów kompletnych systemów i elektroniki sterującej, ale że nie samymi sterownikami branża stoi, swoje stoiska mieli i wytwórcy komponentów: zbiorników CNG (Stako - jeden z naszych najlepszych towarów eksportowych w dziedzinie autogazu, pokazujący swoją ofertę na jednym z największych stoisk w Expo XXI, Vitkovice Milmet, Ragasco z Norwegii) i LPG (tu również Stako, dostarczające swoje produkty na pierwsze montaże takim światowym potentatom jak Grupa VW czy Maruti Suzuki w Indiach, Irene, PolmoCon, GZWM i Bormech z Polski oraz ponownie Atiker i Tugra Makina z Turcji, tradycyjnie wespół ze swoim dystrybutorem Gas Italia 2000), filtrów (Certools, Filgaz, MMC Filter, ZWM Czaja), węży gumowych (Fagumit), reduktorów i zestawów naprawczych (Gurtner z Francji i bułgarski Memtex), wielozaworów i akcesoriów metalowych (Rotarex Automotive z Luksemburga, rodzimy Gomet), osprzętu elektrycznego (SeCo) czy wtryskiwaczy (włoski Med oraz polskie firmy Planiplastic i Injectors Viper - dedykowany autogazowi oddział zakładów Fach).
Interesujący trend zaznaczył się w dziedzinie akcesoriów do samochodowych instalacji gazowych. Oglądane jeszcze niedawno tylko na stoiskach branżowych hurtowni (takich jak A.Max czy Mimar) lubryfikatory to dziś pełnoprawne produkty, wystawiane na odrębnych, obszernych stoiskach. Obecność marek Flashlube, JLM, ERC czy V-Lube (oraz własnego lubryfikatora Vialle) pokazuje, że dodatkowe środki smarująco-ochronne dla silników zasilanych gazem płynnym to dziś więcej niż chwilowa moda. Skoro zaś mowa o akcesoriach, nie sposób nie wymienić polskiej firmy Izi, produkującej pokrowce na koła zapasowe i od lat obecnej na imprezach targowych związanych z paliwami gazowymi.
Wymienione powyżej marki nie wyczerpują oczywiście listy wystawców GasShow 2011. Pozostałe obecne w Expo XXI firmy i instytucje to ważne „zaplecze”, stanowiące integralną część i uzupełnienie rynku autogazu oraz zapewniające wsparcie dla warsztatów i całej branży. Swoje oferty zaprezentowali: krakowski Instytut Nafty i Gazu (badania i analizy paliw płynnych, w tym LPG), Cleanobil (dostawca know-how z dziedziny energii
odnawialnej), Amtrol (regeneracja butli gazowych), Haik (sprzedaż i serwis wyposażenia Stacji Kontroli Pojazdów i warsztatów, w szczególności analizatorów spalin), Isisan (turecki producent zbiorników zapasowych i transportowych na LPG, LNG i gazy techniczne), KWS Waage (wagi do cystern LPG zabudowane bezpośrednio na samochodach), Raufoss Fuel Systems (producent systemów przechowywania paliw, m. in. CNG i sprężonego wodoru), ProfiAuto (sieć hurtowni, sklepów i serwisów samochodowych oferująca narzędzia wysokiej klasy Hazet), Siraga (wyposażenie do instalacji napełniania stacyjnych, przydomowych i przemysłowych zbiorników LPG), SNA Europe (dystrybutor narzędzi warsztatowych i testerów diagnostycznych Bahco), GOK (przemysłowe reduktory gazowe, zawory szybkozamykające, węże gazowe, złączki itp.), Techman (sprzedaż wyposażenia warsztatowego i kluczy), Cavagna Group (instalacje do przechowywania i kontroli gazów sprężonych), Bradas (akcesoria gazowe, m. in. reduktory niskiego ciśnienia, węże do propanu-butanu, opaski ślimakowe, przyłącza), Arko (zawory bezpieczeństwa, odcinające i inne oraz osadniki do gazów technicznych, LNG itp.), Aritas (turecki producent zbiorników ciśnieniowych, m. in. kriogenicznych), Fuchs (oleje silnikowe, przemysłowe i hydrauliczne oraz smary), Kompozit Praha (kompozytowe butle gazowe), Nederman (produkcja urządzeń i wykonawstwo instalacji oczyszczania powietrza na stanowisku pracy, m. in. wyciągi spalin dla warsztatów samochodowych i SKP) i TubenCap (osłonki termokurczliwe do zabezpieczania zaworów butli gazowych).
Podczas GasShow nie zabrakło także mediów warsztatowych i autogazowych - obecne były m. in. takie redakcje, jak Czas na Gaz i Nowoczesny Warsztat oraz portal zajmujący się problematyką zasilania pojazdów gazem ziemnym cng.auto.pl. I oczywiście portal gazeo.pl, główny patron medialny wydarzenia, oferujący zwiedzającym i wystawcom świeżo zaparzoną kawę i przestrzeń do rozmów towarzyskich i biznesowych.
Targi GasShow, oprócz imprezy wystawienniczej, są również miejscem dodatkowych wydarzeń. W tym roku zorganizowano cykl prezentacji prowadzonych w formie szkoleń, które miały na celu pokazanie rozwiązań i produktów w ofercie biorących w nich udział firm. Autogas Meeting Point (tak nazwano ten cykl prezentacji) zorganizowano pierwszego dnia targów GasShow 2011. W dodatkowych prezentacjach wzięły udział 4 firmy: AC, Auto Gaz Holandia, Auto Gaz Śląsk i Elpigaz. Każda z nich zaprezentowała nowe rozwiązania, które miały premierę lub były prezentowane właśnie podczas targów GasShow.
Po zakończeniu pierwszego dnia targów, w czasie towarzyszącej GasShow uroczystej gali, przyznano sześć równorzędnych nagród INPRO 2011. Jury oceniało innowacyjność zgłoszonych produktów i na tej podstawie wyłoniono zwycięzców. W kategorii „Samochodowe Instalacje LPG”, nagrody INPRO 2011 powędrowały do białostockiej firmy AC (za układ STAG 400 DPI dedykowany do silników z wtryskiem bezpośrednim), holenderskej firmy Vialle za układ LPdi (wtrysk LPG w fazie ciekłej do silników DI) oraz do trójmiejskiej firmy Elpigaz za instalację DegaMix (diesel & gas mixture) przeznaczoną do silników wysokoprężnych. Statuetką INPRO 2011 w kategorii „Dodatki do LPG” uhonorowane zostały dwie firmy oferujące lubryfikatory: australijski Flashlube za swój Electronic Valve Saver Kit oraz holenderski JLM Lubricants za Valve Saver Fluid. Szósta nagroda (kategoria „Butle LPG”) powędrowała do firmy Amtrol Poland ze Swarzędza za butlę stalową Xlite.
Choć dwie edycje to jeszcze niewiele, by mówić o tradycji, wygląda na to, że GasShow ma szansę stać się barometrem trendów panujących w polskiej i europejskiej branży autogazu. To, co pokazuje się w marcu w Expo XXI i ten, kto to prezentuje, predysponowani są do odegrania znaczącej roli na rynku w całym nadchodzącym roku. Aż do kolejnego wydania warszawskiej imprezy, która - jeżeli zachowa dotychczasowe tempo rozwoju - stanie się wkrótce wydarzeniem nie tylko międzynarodowym, ale i światowym.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl