Liczba chętnych do udziału w targach firm była tak duża, że organizator zdecydował się wykorzystać do przygotowania stoisk obszerne foyer przed wejściem do głównej hali. Ponad 150 wystawców z całego świata zaprezentowało swoją ofertę na ponad 4600 m2 powierzchni wystawienniczej. Tegoroczna edycja została po raz pierwszy zorganizowana w środku tygodnia, lecz mimo pewnych obaw o frekwencję, zwiedzający dopisali, szczególnie pierwszego dnia targów. Według szacunków organizatora, tegoroczną ekspozycję obejrzało ok. 5 tys. gości.
Robert Łapiński, organizator GasShow 2012, powiedział: „Targi są nieustannie na wyraźniej fali wznoszącej. Widać dużo nowych firm z całego świata, co świadczy o sile i potencjalne polskiego rynku. Cieszy nas bardzo pozytywne nastawienie wystawców do targów. Z roku na rok przygotowują oni coraz ciekawszą i bardziej urozmaiconą ofertę oraz prezentują ją w coraz bardziej atrakcyjny sposób”.
W tym roku równocześnie z GasShow odbywały się targi Autoservice Expo, które zgromadziły firmy prezentujące wyposażenie warsztatowe. Ta nowa inicjatywa wydaje się ciekawą propozycją, biorąc pod uwagę to, że wśród zwiedzających liczną grupę stanowią przedstawiciele zakładów zajmujących się montażem i obsługą systemów zasilania gazowego.
Jak zwykle na targach zaprezentowano wiele nowości, wśród których znalazły się sterowniki, wtryskiwacze oraz inne komponenty wykorzystywane w instalacjach gazowych.
Sterowniki
Na stoisku AC zaprezentowano kilka nowych produktów, wśród których z pewnością najważniejszą jest sterownik STAG-4 Q-Box, zbudowany w oparciu o nową platformę sprzętową, z nowym, wydajnym 32-bitowym procesorem. Jest to konstrukcja, na której w przyszłości będą opierać się inne sterowniki firmy AC. Obecnie debiutuje podstawowy model, w przyszłości mający być oferowany w coraz bardziej zaawansowanych wersjach. Sterowniki Q-Box będą produkowane równolegle z dotychczas oferowanymi STAG-ami, których produkcja będzie wygaszana w miarę wprowadzania nowych wersji Q-Boxa.
Zenit Pro jest urządzeniem nowej generacji w porównaniu z poprzednimi sterownikami oferowanymi przez firmę AG Centrum. Nowy sterownik umożliwia komunikację w z układem EOBD, dotrysk benzyny w razie potrzeby i zapewnia pełną diagnostykę systemu. Ze sterownika wyeliminowano przekaźniki – teraz także elektrozawory są kontrolowane przez elementy półprzewodnikowe. Dzięki temu można bardzo precyzyjnie kontrolować pracę wtryskiwaczy benzynowych i dotrysk benzyny, jeśli silnik tego wymaga.
Nowy sterownik został zaprezentowany przez App Studio s.c. Agis P12, bo tak nazwano nowy produkt różni się od oferowanego dotychczas sterownika OBD CAN większą liczbą protokołów, które można odczytywać z magistrali OBD.
W ofercie firmy Auto Gaz Holandia w związku z przejęciem firmy GFI Control Systems przez MTM, posiadającego prawa do znaku towarowego BRC, pojawiły się nowe systemy zasilania gazowego EZ Start i EZ Pro, które z założenia mają być tańsze. Pierwszy z nich służy do zasilania silników maksymalnie 4-cylindrowych, EZ Pro może obsługiwać silniki do 8 cylindrów, korzystając przy tym z korekt układu EOBD pojazdu. Nowa rodzina sterowników łódzkiej firmy KME obejmuje trzy urządzenia: Nevo do silników 4-cylindrowych, Nevo Plus do silników 4-, 6- i 8-cylindrowych oraz Nevo Pro ze zintegrowanym adapterem OBD, bez konieczności korzystania z dodatkowego komponentu. Z założenia sterowniki mają być łatwe w konfiguracji i szybkie w montażu, a także współdziałają z nowym przełącznikiem rodzaju zasilania, który oprócz informacji o rodzaju używanego paliwa wyświetla różne kody z informacjami dla użytkownika oraz warsztatu. Przełącznik może informować o zbliżających się przeglądach instalacji gazowej. Dostęp do sterowników Nevo może być ograniczony dla osób postronnych przez konieczność wprowadzenia hasła przy łączeniu się z komputerem serwisowym.
Na stoisku Landi Renzo Polska zaprezentowano produkty firmy Landi, która po latach nieobecności wraca z dwoma nowymi sterownikami: One i Prime. Oba sterowniki obsługują silniki 3- lub 4-cylindrowe. Według przedstawicieli Landi Renzo, systemy Landi mają plasować się pomiędzy flagową marką, jaką jest Landi Renzo, a pozycjonowaną nieco niżej Lovato.
Litewski producent sterowników Tamona zaprezentował rodzinę swych produktów do instalacji sekwencyjnych. Żaden z nich nie korzysta z sygnałów układu EOBD, jednak wyższe modele (Progas-6, TGstream-4 i TGstream-6) są wyposażone w system automatycznego korygowania składu mieszanki zgodnie z wynikami zebranymi przez mapę DNK (Dwie Niezależne Korekty). Jak twierdzi producent, jest to o wiele lepsze rozwiązanie w porównaniu z komunikacją z systemem EOBD z uwagi na znacznie większą szybkość reakcji. DNK działa w czasie pracy silnika, dostosowując parametry pracy układu gazowego do nastaw układu benzynowego.
Na stoisku polskiego przedstawiciela Tartarini, firmy Auto Gaz Śląsk, zaprezentowano uproszczoną wersję sterownika Evo 01, który debiutował rok temu, oznaczoną jako Young. Sterownik jest pozbawiony komunikacji z systemem EOBD pojazdu, dzięki czemu cały system zasilania gazowego jest tańszy.
Reduktory
Na stoisku AC zaprezentowano dwa nowe reduktory przeznaczone do silników o mocach 150 i 250 KM, o bardzo dobrych parametrach termicznych i dużej stabilności ciśnienia. Co ciekawe, są to reduktory, w których nie zintegrowano elektrozaworów gazowych. Jest to podyktowane względami obsługowymi – ponieważ reduktory montowane są często w miejscach trudno dostępnych, wymiana filtra fazy ciekłej byłaby bardzo skomplikowana. W przypadku tych reduktorów, elektrozawór można umieścić w dogodnym z punktu widzenia obsługi instalacji miejscu lub „zintegrować” go z reduktorem za pomocą sztywnej złączki.
Bardzo ciekawy reduktor zaprezentował gdański Elpigaz. Reduktor-parownik o handlowej nazwie Drago bazuje na znanym od dłuższego czasu urządzeniu Fiore Forte. Jest to jedyny zaprezentowany na GasShow reduktor, którego aluminiowy korpus jest kształtowany w procesie obróbki plastycznej. Jest on odkuwką zamkniętą wykonanymi z tworzywa sztucznego pokrywami. W procesie kucia uzyskuje się znaczne zagęszczenie materiału, bardzo istotne z punktu widzenia szczelności oraz intensywności wymiany ciepła. Ponadto taki sposób kształtowania w dużej mierze eliminuje czasochłonną i kosztowną obróbkę mechaniczną. Reduktor jest przeznaczony do silników o mocach do 160 KM.
Kolejnym godnym uwagi reduktorem był słoweński G-1, który jest określany mianem elektronicznego. Nie jest wyposażony w membranę – kontrola ciśnienia wyjściowego jest realizowana elektronicznie, dzięki czemu jest ono stabilne, a opatentowany układ wymiany ciepła powoduje, że wydajność tego reduktora pozwala na zasilanie silników o mocy do 260 kW (354 KM). Reduktor jest zintegrowany z elektrozaworem gazowym i czujnikiem ciśnienia (MAP sensor).
Na GasShow premierę miał także reduktor firmy Pitec. Urządzenie występuje w dwóch wersjach: Imola, służącej do zasilania silników o mocy do 270 KM, oraz Nardo, do jednostek napędowych o mocy do 400 KM. Reduktor Nardo jest wyposażony w układ kompensacji uwzględniający ciśnienie panujące w listwie wtryskowej, dzięki czemu nie jest on wrażliwy na jego spadki powstające np. w wyniku zanieczyszczenia filtra fazy gazowej.
Wtryskiwacze
Wśród wtryskiwaczy gazowych także znalazło się kilka nowości. Jedną z najważniejszych był wtryskiwacz Barracuda opracowany przez firmę Alex. Inspiracją do powstania Barracudy stały się niewątpliwie wtryskiwacze Keihin oraz Hana, których trwałość obrosła już legendą. W polskim wtryskiwaczu zastosowano najlepsze materiały, pozwalające na uzyskanie żywotności, którą producent gwarantuje przez 100 tys. km przebiegu (500 mln cykli). Najtrudniejszy był dobór odpowiedniej mieszanki gumowej na uszczelnienia i elementy odbojowe. Oprócz odporności na paliwo, mieszanki takie muszą charakteryzować się odpornością na skrajne (ujemne i bardzo wysokie) temperatury. Elementy ruchome wtryskiwacza mają bardzo małe masy, dzięki czemu jest on bardzo szybki (czas otwarcia 1,9 ms).
Nowy wtryskiwacz zaprezentowano także na stoisku App Studio. W wykonanej z tworzywa sztucznego obudowie mieści się lekki element zamykający i otwierający przepływ odparowanego gazu. Budowa wtryskiwacza uwzględnia warunki atmosferyczne panujące w naszym kraju. Przeprowadzone przez producenta testy potwierdziły bardzo dobre zachowanie się wtryskiwaczy w okresie zimowym.
Biuro Doradcze Plus zaprezentowało wtryskiwacze WGs. Ich cechą szczególną są niewielkie rozmiary pozwalające na montaż bezpośrednio na dyszach w kolektorze dolotowym. Niewielkie masy elementów ruchomych oraz brak sprężyn (zamknięcie następuje na skutek oddziaływania ciśnienia gazu) zapewniają bardzo szybkie otwarcie – od 0,92 do 1,32 ms w zależności od wydajności (35 KM/cyl.).
LPGTECH pokazał wtryskiwacze Dragon, także bardzo szybkie (czas otwarcia 1,5-1,8 ms, zamknięcie – 0,8 ms) oraz trwałe. Producent gwarantuje ich prawidłowe działanie w okresie 2 lat lub 100 tys. km przebiegu. Wtryskiwacze występują w trzech wersjach wykonania, jako listwy 2-, 3- lub 4-sekcyjne.
Zbiorniki
Ostatnie zmiany w firmie STAKO, związane z włączeniem jej w struktury firmy Worthington, otwierają przed słupskim producentem nowe możliwości, a przede wszystkim wiele nowych rynków. Umożliwi to rozwinięcie produkcji kompozytowych zbiorników CNG, tym bardziej, że Amerykanie nie mieli w ofercie kompozytowych zbiorników CNG-3. Obecnie trwa proces certyfikacji zbiorników kompozytowych na rynkach amerykańskim i kanadyjskim. Związanie się z amerykańskim producentem otwiera także tamtejsze rynki dla produkowanych w Słupsku zbiorników LPG (Worthington dotychczas nie oferował samochodowych zbiorników autogazu).
Firma Irene od jakiegoś czasu przeżywała trudne chwile. Znalazł się jednak podmiot (Stener), który przejął jej zobowiązania i wykorzystując technologię, park maszynowy, obiekty i homologację Irene kontunuuje produkcję samochodowych zbiorników LPG. Firma sprzedaje zbiorniki poza granicami kraju (w Tajlandii, Niemczech, na Węgrzech, w Słowenii, Grecji, Czechach, na Słowacji), a obecnie trwa certyfikacja zbiorników w Japonii.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl