Od dzisiaj w fabryce koncernu PSA w Trnavie (Słowacja) działa Centrum Konwersji Samochodów firmy Czakram z Tarnowa. Podpisane z koncernem PSA - właścicielem marek Peugeot i Citroёn - porozumienie obejmuje współpracę w zakresie konwersji nowych samochodów Peugeot 207 na fabrycznej linii montażowej. Jest to tzw. montaż fazy II, który stanowi ostatni etap produkcji samochodu. Współpraca poprzedzona była wieloma audytami w Centrum Konwersji w Błoniu k/Warszawy, sprawdzającymi organizację pracy oraz jakość montażu instalacji LPG przez Czakram.
Porozumienie przewiduje współpracę PSA z polską firmą co najmniej do 2015 roku. Jak ocenia Czakram, w czasie trwania umowy nastąpi zmiana „pokoleniowa” silników poddanych konwersji, pojawi się także następca Peugeota 207. Optymistycznie nastraja także fakt produkowania w tym samym miejscu Citroena C3, którego konwersja na LPG mogłaby stanowić rozszerzenie umowy z PSA.
Działająca od 2006 roku fabryka w Trnavie jest najnowocześniejszym zakładem koncernu PSA w Europie. W jednej hali produkuje się w niej Peugeota 207 i Citroena C3 Picasso. Tam również dokonywany jest montaż instalacji gazowych w „207”. W tym celu w lutym wybudowano, a w marcu br. oddano do użytku pojedynczą linię montażową, wzorowaną na sprawdzonym rozwiązaniu zastosowanym w Centrum Konwersji Czakram w Błoniu k/Warszawy.
28 marca 2011 rano, grupa dwunastu pracowników Czakramu rozpoczęła rozruch linii i tzw. „wolny montaż”, którego celem jest sprawdzenie i ewentualne dopracowanie organizacji pracy w trakcie prowadzonego montażu instalacji LPG w Peugeotach 207. Ważnym zadaniem polskich pracowników jest także przygotowanie samochodów do audytu, który zapowiedziano na początek kwietnia. Obejmie on kwestie jakości wykonywanej pracy i efektu końcowego.
Linia w Trnavie składa się z siedmiu stanowisk w tym kilku podnośnikowych i punktu kontroli jakości montażu instalacji LPG. W początkowej fazie produkcji, wydajność linii wynosić będzie 20 pojazdów dziennie, przy jednozmianowym systemie pracy. Firma Czakram jest w stanie zwiększyć wydajność wprowadzając system dwu-, a nawet trzyzmianowy lub uruchamiając drugą linię montażową. Na początku marca linia montażowa przeszła pomyślnie pierwszy audyt PSA, który obejmował organizację pracy oraz przygotowanie do produkcji.
Technologia adaptacji Peugeota 207 na zasilanie gazowe i kompletacja systemu LPG została opracowana w centrali BRC we Włoszech i była dotychczas stosowana w Centrum Konwersji w Błoniu. Pod maską „207” opuszczającej słowacką fabrykę znajdziemy układ zasilania BRC Sequent Plug&Drive, pozwalający na zachowanie emisji szkodliwych składników spalin na poziomie obowiązującej obecnie normy Euro 5, wymaganej również wobec zasilania benzynowego. Za odparowanie gazu do fazy lotnej odpowiada parownik Genius MB. We wspólnej listwie wtryskowej pracują 2-ohmowe wtryskiwacze BRC IN 03. W bagażniku odnajdziemy zaś 45-litrowy, toroidalny zbiornik polskiej firmy Stako. Jedyną zmianą jest wprowadzenie nowych wiązek, wyposażonych w kostki elektryczne i eliminujących konieczność lutowania połączeń. Rozwiązanie to „przetestowano” jeszcze podczas konwersji ostatniej partii Peugeotów 207 w podwarszawskim Błoniu. Dzięki temu można było zlikwidować jedno stanowisko montażowe (w dotychczasowym systemie pracy), co zredukowało koszty i czas konwersji. Słowackie Peugeoty 207 LPG trafią na rynki europejskie, a w polskich salonach sprzedaży zastąpią egzemplarze konwertowane pod Warszawą.
Otwarcie nowego Centrum Konwersji na Słowacji i zrealizowanie kontraktu z Chevroletem, uwolniło moce produkcyjne w Błoniu, dlatego firma prowadzi rozmowy na temat przemysłowego montażu instalacji gazowych w samochodach z innymi markami. Jak ocenia Janusz Kosiba Dyrektor Generalny firmy Czakram, spółka dysponuje wieloma atutami, takimi jak: gotowe i sprawdzone systemy autogazu, znakomita lokalizacja Centrum Konwersji oraz doświadczona kadra i sprawdzona organizacja pracy. Rozmowom sprzyja także sytuacja na rynku paliw (znakomita relacja ceny LPG do benzyny) oraz coraz lepszy wizerunek autogazu wśród producentów aut, kierowców oraz w mediach. Nie bez znaczenia jest także fakt współpracy Czakramu z PSA, który jest kolejnym producentem rozszerzającym swoją ofertę o samochody fabrycznie konwertowane na LPG.
Zobacz stronę producenta:
BRCwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl