Wytyczne odnośnie montażu elementów gazowego układu zasilania w komorze silnikowej regulują tylko minimalną odległość reduktora LPG od układu wylotowego (kolektora, turbosprężarki), która wynosi 10 cm. W przypadku zastosowania osłony termicznej odległość ta może być mniejsza. Dodatkowo reduktor powinien być zamontowany w miejscu, które nie jest narażone na spadki temperatury w czasie jazdy.
Jak najbliżej reduktora, w miejscu łatwo dostępnym, montuje się elektrozawór gazowy (cewką do góry). Dzięki temu będzie on pracował prawidłowo, a położenie ułatwi wymianę filtra fazy ciekłej.
Wymaganiem, które obecnie straciło na znaczeniu jest montowanie reduktora tak, aby ruch samochodu nie miał wpływu na jego pracę. Obecnie, kiedy praktycznie wszystkie reduktory są jednostopniowe i kompensowane przez ciśnienie w układzie dolotowym silnika, ich położenie nie ma praktycznie żadnego znaczenia.
Nie ma co prawda wytycznych odnośnie montażu innych elementów instalacji LPG (montowanych pod pokrywą silnika). Z pewnością jednak sterownik LPG także należy mocować z dala od silnych źródeł ciepła (kolektor wylotowy czy turbosprężarka) oraz w miejscach, w których nie będzie on wystawiony na działanie wilgoci.
Bardzo ważne jest także montowanie sterownika i wiązki elektrycznej gazowego układu zasilania z dala od elementów układu zapłonowego, które mogą być przyczyną zakłóceń ich pracy.
Zamontowane w samochodach uczestniczących w teście zderzeniowym instalacje gazowe STAG ze sterownikami QBOX były zamontowane w zgodzie z w.w. zasadami.
Czy jednak reduktor z elektrozaworem gazowym powinny znajdować się tak blisko przedniego pasa, będąc narażonym na uszkodzenie w czasie zderzenia?
Biorąc pod uwagę ilość miejsca w komorze silnikowej Opla Astry miejsce to wydaje się najbardziej sensowne. Oczywiście można zamontować reduktor i elektrozawór LPG gdzieś w dolnej części komory silnikowej, w dalszej części strefy zgniotu. Trzeba jednak pamiętać, że instalacja LPG wymaga okresowej obsługi technicznej (wymiana filtrów, regulacja). Zaproponowane przez warsztat montujący miejsce było pod tym względem najbardziej optymalne. Zapewniało znakomity dostęp do filtra fazy gazowej, równie dobry do filtra fazy ciekłej LPG i samego reduktora.
Jedyna uwaga dotyczy chyba tylko sposobu połączenia reduktora-parownika z elektrozaworem gazowym za pomocą sztywnej złączki, co jest rozwiązaniem fabrycznym AC. Jest ono bardzo wygodne z punktu widzenia obsługi instalacji. Po połączeniu na sztywno obu elementów powstaje jeden zespół reduktor-elektrozawór, w którym łatwiej wymienić filtr. Jak jednak pokazał nasz test zderzeniowy połączenie to zostało uszkodzone w czasie kolizji. Oczywiście nie wiąże się z tym żadne zagrożenie, lecz gdyby połączenie pomiędzy tymi elementami było wykonane z wykorzystaniem przewodu miedzianego prawdopodobnie wcale nie doszłoby do rozszczelnienia.
Wynik próby zderzeniowej pokazał, że nie ma to większego znaczenia, nawet po rozszczelnieniu instalacji gazowej nie ma mowy o żadnym, nawet najmniejszym wycieku gazu, co po raz kolejny pokazuje, że LPG jest tak samo lub nawet bardziej bezpiecznym paliwem niż benzyna i olej napędowy. Szereg działających samoczynnie zabezpieczeń powoduje, że użytkowanie samochodu zasilanego LPG jest całkowicie bezpieczne.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl