Oprócz wymienionych zaworów , które decydują o bezpieczeństwie podczas takiego zdarzenia jak próba ogniowa wielozawór zawiera jeszcze inne elementy (przekroje w galerii). Są nimi:
Wszystkie elementy gazowego układu zasilania łącznie z wężami służącymi do ich połączenia były homologowane zgodnie z regulaminem 67R01 EKG ONZ.
Wyposażony w ten sposób pojazd został w warunkach poligonowych (Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia w Zielonce) poddany próbie ogniowej. Stworzone warunki miały symulować sytuację jaka może mieć miejsce na drodze, w czasie wypadku czy kolizji drogowej, kiedy w wyniku rozszczelnienia zbiornika benzyny i rozlania paliwa może nastąpić jego zapalenie, co jest praktycznie równoznaczne z pożarem samochodu. Z uwagi na fakt, że zbiornik benzyny znajduje się w tylnej części samochodu, właśnie w tym rejonie dochodzi do inicjacji pożaru. W tej części samochodu znajduje się także zbiornik LPG, który potencjalnie (jest to przecież zbiornik ciśnieniowy) mógłby stwarzać największe zagrożenie.
W chwili rozpoczęcia próby ogniowej w zbiorniku gazu znajdowało się około 25 l LPG. Był on zatem wypełniony praktycznie „do pełna” (73 % pojemności geometrycznej). Zbiornik benzyny zawierał 20 litrów paliwa.
Odbyło się z wykorzystaniem wypełnionej kilkunastoma litrami benzyny specjalnej wanny wsuniętej pod samochód.
Zapłon benzyny w wannie został wykonany zdalnie z wykorzystaniem specjalnego ładunku pirotechnicznego, co gwarantowało maksymalny poziom bezpieczeństwa. Ogień dość szybko objął całą tylną część samochodu. Wbrew pozorom w samochodzie jest bardzo wiele palnych materiałów, wszelkie elementy z tworzyw sztucznych, wygłuszenie, tapicerki powodują, że proces spalania postępuje bardzo szybko.
Już po niecałych 40 s od zainicjowania pożaru zaczął topić się zderzak. Z wnętrza bagażnika zaczęły wydobywać się kłęby czarnego dymu, który zaczął powoli wypełniać cały przedział pasażerski. Po 1 min. i 6 s. pojawił się pierwszy efekt akustyczny. Eksplodowały opary benzyny. Z uwagi na kierunek wiatru, który wiał od prawej strony samochodu pożar rozprzestrzeniał się nierównomiernie, tzn. lewa część pojazdu była objęta płomieniami znacznie szybciej niż prawa. Miało to wpływ na kolejność pękania opon. Jako pierwsza, już po 2 min. i 13 s eksplodowała lewa opona. Pęknięcie nastąpiło od wewnętrznej strony, co spowodowało rozniecenie płomieni w tylnej części i po prawej stronie samochodu. Prawa opona wytrzymała do 5 min. i 10 s. Jej pęknięcie także nastąpiło od wewnątrz, w związku z tym podsycenie płomieni było widoczne z tyłu samochodu i z lewej strony.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl