Na rynku dostępnych jest wiele źródeł napędu możliwych do zastosowania w samochodach osobowych. Jednak powszechnie dostępne są tylko klasyczne paliwa silnikowe (benzyna i olej napędowy) oraz LPG. Jakie paliwo pozwala na najbardziej ekonomiczne użytkowanie samochodu?
Rynek oferuje niewiele modeli samochodów o porównywalnych parametrach, które miałyby wersje z silnikiem benzynowym, Diesla oraz z hybrydowym układem napędowym. Szczególnie chodzi o dieslowskie jednostki napędowe, które wielu producentów samochodów wycofało z oferty.
Mianem hybryd często określane są samochody z tzw. miękką hybrydą (mild hybrid), które wyposażone w prądnico-rozrusznik są w stanie akumulować część energii hamowania. W praktyce pomaga to jedynie w uzyskaniu wymaganego poziomu emisji spalin.
Spośród oferowanych na rynku różnych modeli samochodów wybraliśmy Forda Kugę, który spełnił nasz kryteria. Jest oferowany z silnikiem benzynowym i Diesla oraz z hybrydowym układem napędowym.
Nie jest to najtańszy samochód, bo jego ceny zaczynają się od ponad 100 tys. zł ale biorąc pod uwagę wzrost zamożności społeczeństwa, dostępność do róznych źródeł finansowania i modę na samochody typu SUV, Ford Kuga jest pojazdem jak najbardziej reprezentatywnym w naszym zestawieniu trzech rodzajów napędów.
Ford Kuga w wersji benzynowej (poziom wyposażenia Titanium) z silnikiem 1.5 Ecoboost 150 KM kosztuje 116 300 zł.
Jego średnie (rzeczywiste) zużycie benzyny wynosi w mieście 9,2 l, a poza miastem około 7,1 l (dane z pomiarów firmy AC S.A.). Do wyliczeń przyjęliśmy średnią wartość 8,5 l/100 km.
Dostosowanie do zasilania LPG silnika 1.5 Ecoboost 150 KM w samochodzie Ford Kuga kosztuje około 4 500 zł (STAG 400 DPI), co w sumie z ceną samochodu daje wartość 120 800 zł.
Zużycie paliwa po konwersji na zasilanie gazowe wynosi 7,5 l LPG + 2 l benzyny (w mieście) i 5,5 l LPG + 1,8 l benzyny w czasie jazdy pozamiejskiej (średnio 6,5 + 1,9).
Ford Kuga (poziom wyposażenia Titanium) w wersji z silnikiem Diesla 1.5 Ecoblue MHEV 150 KM kosztuje 129 260 zł.
Samochód ten jest wyposażony w układ Mild Hybrid co powoduje, że jego średnie zużycie oleju napędowego, wg użytkowników, wynosi około 6,5 l/100 km.
Ford Kuga wyposażony w hybrydowy układ napędowy typu plug in z silnikiem z bezpośrednim wtryskiem benzyny o pojemności skokowej 2,5 litra i mocy 225 KM kosztuje z wyposażeniem Titanium 156 900 zł.
Producent podaje, że jego średnie zużycie paliwa wynosi 6,5 l/100 km.
Zakładamy, że w.w. samochody pokonują miesięcznie dystans 3 000 km (36 000 km rocznie) i będą użytkowane przez 10 lat.
Ford Kuga | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.5 Ecoboost 150 KM | 1.5 Ecoboost 150 KM + LPG | 1.5 Ecoblue MHEV 150 KM | 2.5 Plug-In Hybrid 225 KM | |||||
Zużycie paliwa [l/100 km] | 8,5 | LPG 6,5 benzyna 1,9 | 5,2 | 6,5 | ||||
Zakup auta [zł] | 116 300 | 116 300 | 129 260 | 156 900 | ||||
Montaż instalacji LPG [zł] | - | 4 500 | - | - | ||||
Benzyna na rozruch [zł] | - | 3 605 | - | - | ||||
Paliwo przez 10 lat (3 000 km miesięcznie) [zł] | 134 334 | 82 964 | 100 386 | 100 386 | ||||
Koszt serwisu instalacji LPG | 7 800 | - | - | |||||
Dodatkowe koszty przeglądów technicznych dla samochodu z instalacją LPG | 927 | - | - | |||||
Auto + paliwo + dodatkowe koszty dla samochodu z instalacją LPG po 10 latach [zł] | 250 634 | 216 096 | 229 646 | 257 286 | ||||
Oszczędności po 10 latach w stosunku do Forda Kugi 1.5 Ecoboost 150 KM [zł] | - | PRZEZ 10 LAT OSZCZĘDZISZ 34 538 zł | PRZEZ 10 LAT OSZCZĘDZISZ 20 988 zł | PRZEZ 10 LAT STRACISZ 6 652 zł |
Jak widać z wyników zgromadzonych w tabeli LPG nadal pozostaje bezkonkurencyjnym paliwem silnikowym.
Nawet w obliczu tak nowoczesnych technologii jak hybrydowy układ napędowy, LPG pokazuje swój ogromny potencjał w zakresie możliwości ekonomicznego użytkowania samochodu. Do wyliczeń przyjęliśmy fabryczne dane odnoście zużycia paliwa, które w rzeczywistości mogą być nieco wyższe.
Dodajmy od razu, że adaptacja na zasilanie LPG silnika 1.5 Ecoboost wymagała zastosowania dedykowanej instalacji gazowej. Zastosowano system STAG 400 DPI, który jest instalacją dotryskową, co oznacza, że w czasie jazdy na LPG sterownik gazowy uruchamia także wtryskiwacze benzynowe realizując dotrysk tego paliwa. Zapobiega on ich uszkodzeniu.
Do wyliczeń przyjęliśmy ceny paliw z notowania e-petrol z dnia 4 listopada 2020 r.:
Jak twierdzą sceptycy, taki typ systemu zasilania LPG (z dotryskiem benzyny) zaburza ekonomikę użytkowania samochodowej instalacji gazowej.
Jednak przedstawione wyliczenia przeczą tej tezie. Autogaz cały czas, od wielu dziesięcioleci, pozostaje najtańszym z powszechnie dostępnych paliw silnikowych z opanowaną technologią zasilania, nawet najnowocześniejszych jednostek napędowych. Oprócz kosztów użytkowania LPG zmniejsza także koszty środowiskowe wynikające z eksploatacji pojazdu spalinowego, ponieważ przyczynia się do radykalnego zmniejszenia emisji szkodliwych składników spalin do atmosfery. Nie można tego powiedzieć o silniku Diesla.
Nie wierzysz, że LPG się opłaca? Przelicz sam w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl