LPG jest stosowane w Polsce jako paliwo silnikowe od blisko 30 lat, choć prekursor tego rozwiązania, nieodżałowany Pan Zbigniew Domański, swój pierwszy samochód zasilany mieszaniną propanu i butanu eksploatował już w 1974 r.
Jednym z najważniejszych powodów adaptacji silników na zasilanie LPG była i jest chęć ograniczenia o połowę kosztów użytkowania samochodu związanych z paliwem. Korzystna różnica w cenach autogazu i benzyny niezmiennie (od 30 lat) to umożliwia.
Ekologiczne właściwości LPG są dostrzegane i akcentowane w ostatnim czasie, jako dodatkowa zaleta tego paliwa. Paliwo LPG i CNG nie emituje cząstek stałych do atmosfery oraz zapewnia kilkukrotnie mniejszą emisję zanieczyszczeń w stosunku do tradycyjnych paliw takich jak benzyna czy diesel.
Jest to bardzo ważny aspekt będący jednak korzyścią dodatkową, bowiem najważniejszym czynnikiem dla niespotykanego w skali europejskiej, a nawet światowej, rozwoju branży LPG na polskim rynku jest ekonomika użytkowania auta z LPG.
Taki sam mechanizm powinien zadziałać obecnie, przy wprowadzaniu napędów elektrycznych w samochodach. Niestety komercyjne stacje ładowania oferują drogi prąd, co przy samochodach elektrycznych powoduje, że bez stosownych dopłat pojazdy te nie rozpowszechniają się bardzo dynamicznie.
Klienci, konsumenci i operatorzy transportu przyjmą opcje niskiej i zerowej emisji tylko wtedy, gdy technologia będzie dostępna, wygodna i opłacalna. Tak jak w przypadku LPG, którego litr jest w Europie średnio o 58% tańszy niż benzyna i 54% niż olej napędowy.
Szerzej na ten temat pisaliśmy w artykule "Elektryk czy hybryda z LPG? Liczymy ze STAGiem"
Czy to w ogóle możliwe? Instalacja gazowa w samochodzie jest wyjątkowym systemem zasilania, który im bardziej intensywnie jest użytkowany tym większe przynosi oszczędności. Dotyczy to zarówno przebiegu jak i poziomu zużycia paliwa przez samochód. Stąd pewnie pogląd, poniekąd słuszny, że LPG opłaca się najbardziej w dużych paliwożernych silnikach.
Można to sobie dokładnie przeliczyć korzystając z Kalkulatora gazeo.pl.
Weźmy pod uwagę nowoczesny samochód wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa, który zużywa:
i został dostosowany do zasilania LPG za kwotę:
Przy miesięcznym przebiegu rzędu:
Przy podniesieniu przebiegu miesięcznego do:
Można tak wyliczać jeszcze długo. Wszystkie kwoty oszczędności uwzględniają już koszty serwisu instalacji, dodatkową kwotę za przegląd techniczny oraz koszty benzyny na rozruch i dotrysk w czasie pracy na LPG.
Obliczenia zostały wykonane dla auta nowego, przy założeniu 10-letniego okresu użytkowania, po którym sumaryczne oszczędności wynoszą od 13 339 zł (przy przebiegu 1 500 km miesięcznie) do 49 497 zł (przy przebiegu 4 000 km miesięcznie).
Jak widać przyrost oszczędności jest bardzo duży i przy podwojeniu przebiegu z 2 000 do 4 000 km miesięcznie wzrasta ponad 2,4 raza. Wydatki na paliwo (LPG i benzynę) wynoszą odpowiednio 438,96 zł i 877,93 zł. Są zatem dokładnie 2-krotnie wyższe, tak samo jak przebieg. To naturalne.
Podwojenie przebiegu a tym samym związanych z nim wydatków na paliwo powoduje 2,4-krotny wzrost oszczędności.
Oszczędzanie przez wydawanie - to jednak ma sens.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl