Odpowiedź na postawione w tytule pytanie nie jest jednoznaczna, choć w bardzo wielu przypadkach instalacja droższa będzie lepszym rozwiązaniem i to niezależnie od zastosowanych komponentów. Ważne są także inne aspekty związane z montażem systemu LPG np. umiejętności warsztatu, na które nie wszyscy potencjalni kierowcy aut z LPG zwracają uwagę uważając, że...
Przecież na forach internetowych i licznych grupach wsparcia jest bardzo wiele informacji na temat samochodowych instalacji LPG i ich montażu, obsługi czy napraw. Wydaje się, że montaż instalacji gazowej w samochodzie nie jest trudny. Przecież to czysto manualne czynności.
Zgadza się, "wydaje się". Montaż instalacji gazowej to nie tylko czynności wymagające pewnej zręczności i doświadczenia. To także duża odpowiedzialność. Elementy systemu LPG muszą być odpowiednio rozmieszczone, a niektóre z nich zamontowane w ściśle określonym położeniu (zgodne z zasadami prawnymi i zaleceniami technicznymi). Bardzo ważne jest ich wzajemne połączenie, ponieważ w instalacji LPG znajduje się gaz (faza ciekła i lotna). Montaż wszystkich elementów musi być zatem przeprowadzony zgodnie z odpowiednimi wytycznymi, by jej użytkowanie było bezpieczne.
Sam montaż nie wystarcza by instalacja gazowa działała. Do tego niezbędna jest jeszcze wiedza i doświadczenie poparte szkoleniami. Taką wiedzę nabywa się niestety latami, stopniowo poznając poszczególne układy zasilania benzyną, których kolejne generacje są coraz bardziej skomplikowane.
Pracownicy warsztatu zajmującego się montażem instalacji LPG i ich obsługą muszą bardzo dobrze orientować się w budowie i zasadach działania benzynowych układów zasilania, co wymaga stałego szkolenia oraz odpowiedniego wyposażenia i narzędzi. To są właśnie najcenniejsze cechy warsztatu montującego samochodowe instalacje gazowe, które wpływają na końcową cenę montażu i raczej ją podnoszą.
Odpowiedni dobór komponentów samochodowej instalacji gazowej i ich sposobu montażu do konkretnej jednostki napędowej to właśnie wypadkowa doświadczenia i wiedzy warsztatu, wytycznych producenta wynikających z dokumentacji i schematów montażowych. Dobór instalacji gazowej do konkretnego samochodu musi być dokonany w taki sposób by możliwości systemu LPG były adekwatne do potrzeb konkretnego silnika. Tam gdzie nie ma takiej potrzeby montowanie instalacji drogiej nie ma sensu, bo potencjał zastosowanych komponentów i ich możliwości nie będą nigdy wykorzystane. Nie stwarza to jednak żadnego zagrożenia dla samochodu. Jednak wydawanie pieniędzy na instalację gazową, której większość możliwości nie będzie wykorzystana nie jest najbardziej rozsądnym rozwiązaniem, choćby z czysto ekonomicznego punktu widzenia.
Z odmienną sytuacją mamy do czynienia gdy do samochodu zostanie dobrany system zasilania gazowego, którego możliwości będą niewystarczające do zasilania jego silnika. Taka sytuacja stwarza zagrożenie dla kondycji jednostki napędowej.
Niestety dobór systemu LPG w dobie współczesnych jednostek napędowych nie jest jednoznaczny. Kiedyś do prostszych silników stosowało się prostsze (tańsze) systemy zasilania gazowego, a do jednostek droższych (bardziej skomplikowanych) wymagane było stosowanie bardziej wyszukanych komponentów.
We współczesnych samochodach małe silniki są równie skomplikowane jak większe jednostki stosowane w samochodach znacznie droższych. Wynika to oczywiście z coraz bardziej restrykcyjnych wymagań ekologicznych. Zatem często nawet w nich konieczne jest montowanie systemów zasilania gazowego z "wyższej półki".
Estetyka jest bardzo ważna, bo jak mawiał Tadeusz Tański, legendarny konstruktor okresu II Rzeczypospolitej, który opracował m.in. samochód CWS T1, "Jeżeli maszyna jest ładna i estetyczna, to będzie i dobra w pracy".
Coś w tym jest, a z pewnością każdy oczekuje by montaż instalacji gazowej nie psuł ładu i porządku w komorze silnikowej. Doświadczone warsztaty zwracają na ten aspekt montażu instalacji baczną uwagę.
Cena montażu instalacji LPG w danym samochodzie może się różnić w sposób znaczący. Nawet w przypadku takiej samej kompletacji jej cena może być różna w różnych warsztatach. Wynika to właśnie z poziomu wiedzy i doświadczenia konkretnego warsztatu, z warunków lokalowych, posiadanego wyposażenia i wielu innych aspektów związanych ze specyfiką funkcjonowania takiej firmy. To są wymierne koszty, które ponosi przedsiębiorca prowadzący warsztat zajmujący się montażem i obsługą samochodowych instalacji gazowych. Prowadząc biznes musi tak kalkulować koszty i zyski by firma w miarę możliwości się rozwijała.
Gwarancja jaką objęta jest samochodowa instalacja gazowa także wiąże się z ponoszeniem przez warsztat pewnych kosztów związanych z jej obsługą. Jeśli zatem montaż jest oferowany w bardzo niskiej cenie to może okazać się, że warsztat nie dysponuje środkami na obsługę gwarancyjną instalacji. Z punktu widzenia użytkownika samochodu dostosowanego do zasilania LPG jest to sytuacja nie do przyjęcia.
Wzięliśmy pod uwagę różne ceny samochodowych instalacji gazowych do silników czterocylindrowych o mocy około 100 KM. Są ona bardzo zróżnicowane i wahają się od około 2 500 do nawet powyżej 5 000 zł (za instalacje do samochodów nowych montowanych w formule 0 km). W jaki sposób takie zróżnicowanie cen wpływa na czas zwrotu inwestycji w gazowy układ zasilania. #Liczymy_ze_STAGiem.
Do obliczeń przyjęliśmy dane i wyliczenia Kalkulatora gazeo.pl (auto ma powyżej 4 lat, zużywało 8 l benzyny a po konwersji zużywa 9,2 l LPG). Ceny paliw wg notowania e-petrol z 2 grudnia 2020 r. wynoszą: LPG - 2,14 zł/l, benzyna - 4,46 zł/l.
Przebieg roczny | 20 000 km | 24 000 km | 30 000 km | 40 000 km |
Cena instalacji LPG | Okres zwrotu | |||
2 500 zł | 9 miesięcy | 8 miesięcy | 6 miesięcy | 5 miesięcy |
3 000 zł | 11 miesięcy | 9 miesięcy | 8 miesięcy | 6 miesięcy |
3 500 zł | 13 miesięcy | 11 miesięcy | 9 miesięcy | 7 miesięcy |
4 000 zł | 15 miesięcy | 13 miesięcy | 10 miesięcy | 7 miesięcy |
4 500 zł | 17 miesięcy | 14 miesięcy | 11 miesięcy | 8 miesięcy |
5 000 zł | 19 miesięcy | 16 miesięcy | 13 miesięcy | 9 miesięcy |
5 500 zł | 21 miesięcy | 17 miesięcy | 14 miesięcy | 10 miesięcy |
Zgromadzone w tabeli wartości pokazują, że koszty instalacji gazowej w przedziale pomiędzy 2 500 a 3 500 zł zwiększają okres jej amortyzacji z 9 do 13 miesięcy (przy rocznym przebiegu 20 000 km). Czyli instalacja założona za 1 000 zł więcej zwraca się tylko 4 miesiące później. Okres ten zmniejsza się wraz ze zwiększaniem przebiegu. W przypadku pokonywania 40 000 km rocznie instalacja o 1 000 zł droższa amortyzuje się tylko o 2 miesiące dłużej. Jak widać nawet najdroższe systemy zasilania gazowego oferowane w autoryzowanych serwisach do nowych aut na gwarancji, które kosztują około 5 000 zł amortyzują się po około 20 miesiącach przy przebiegu 20 000 km rocznie. Jego podwojenie skraca czas amortyzacji o połowę (do 9-10 miesięcy).
Zdecydowanie tak, bo wyższa cena jaką oferują warsztaty nie wynika tylko z chęci większego zysku. Oczywiście ten zysk jest większy ale on jest potrzebny do właściwego prowadzenia firmy z wszystkimi wymienionymi wcześniej jego aspektami, które są ważne dla przyszłych użytkowników samochodów LPG. Dzięki temu otrzymują oni instalację gazową zamontowaną profesjonalnie, przez odpowiednio doświadczonych i przeszkolonych montażystów, którzy są odpowiednio wynagradzani.
W warsztatach oferujących znacznie niższe ceny montażu samochodowych instalacji gazowych generowane zyski nie pozwalają na finansowanie większości z w.w. aspektów funkcjonowania tego rodzaju firm. Niestety, niewyszkolony, słabo opłacany i dysponujący niewystarczającym wyposażeniem pracownik warsztatu nie jest w stanie porządnie zamontować instalacji LPG w naszym samochodzie.
Weźcie to pod uwagę wybierając warsztat montażu i obsługi instalacji LPG. Przecież powierzacie im własne auto.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl