To, że samochody elektryczne nie są bezemisyjne jest dość oczywiste. Potwierdzają to liczne badania i wyliczenia. Jako przykład może posłużyć wypowiedź Jerzego Wiatra, prezesa MPK Tarnów, wg którego emisja dwutlenku węgla (CO2) zarówno miejskiego autobusu gazowego jak i dieslowskiego jest bardzo podobna i wynosi około 100 kg/100 km, podczas gdy emisja CO2 autobusu elektrycznego wynosi około 140 kg/100 km. Wynika to z modelu funkcjonowania naszej energetyki, opartego na węglu.
Nawet jeśli system energetyczny jest oparty na odnawialnych źródłach energii (OZE) to nie oznacza, że energia elektryczna z nich pochodząca jest bezemisyjna. OZE nie są stałymi źródłami energii (wiatr nie wieje zawsze a słońce świeci tylko w dzień).
Oznacza to, że za każdym obiektem wykorzystującym OZE musi stać taki sam obiekt opalany konwencjonalnie, by móc zastąpić moc pochodzącą z OZE wtedy kiedy ona nie jest wytwarzana. System oparty na OZE musi być zatem zdublowany o taką samą moc pochodzącą ze źródeł konwencjonalnych.
Nie. I raczej nie będzie, ponieważ (przynajmniej obecnie) nie jest możliwe magazynowanie energii elektrycznej. Mówi się o magazynowaniu wodoru wytwarzanego przy udziale energii elektrycznej z OZE, czy metanu powstającego z wychwytywanego ze spalin dwutlenku węgla i wodoru wytwarzanego z OZE. Cały czas jednak nie są dostępne skuteczne sposoby bezpośredniego magazynowania energii elektrycznej. Zawsze jest to jakieś paliwo, które może być dopiero zamienione na energię elektryczną, co wiąże się ze stratami i emisją.
Naszym skromnym zdaniem w powyższy sposób można skomentować bezemisyjność elektrycznej motoryzacji. Nie oznacza to jednak, że nie należy zajmować się ograniczaniem emisji w transporcie. Trzeba to jednak robić w sposób racjonalny. Na przykład przez stosowanie metanowych paliw gazowych (w transporcie ciężkim) oraz LPG w samochodach osobowych i lekkich dostawczych.
Najlepiej jeśli do konwersji na zasilanie LPG wykorzystamy najnowsze technologie stosowane w układach napędowych współczesnych samochodów. Jedną z nich, która szczególnie sprawdza się w warunkach ruchu miejskiego, w którym głównie użytkujemy nasze auta jest technologia hybrydowa, czyli połączenie napędu spalinowego z elektrycznym. Połączenie takie pozwala na wykorzystanie zalet obu rodzajów napędu i zminimalizowanie ich wad, dzięki czemu zużycie paliwa oraz emisja spalin w samochodach wyposażonych w hybrydowy układ napędowy osiąga bardzo niskie wartości.
Dostosowywanie do zasilania LPG samochodów zawsze miało i ma podłoże ekonomiczne. Uzyskiwany efekt ekologiczny, bardzo ważny, szczególnie obecnie, zawsze był traktowany tylko jako miły dodatek, na który niewielu użytkowników zwracało uwagę. Teraz, kiedy namacalnie przekonujemy się o zmianach w przyrodzie jakie są wynikiem działalności człowieka, coraz więcej osób przywiązuje wagę także do aspektów ekologicznych związanych z użytkowaniem samochodów na LPG.
Jeśli już wiemy, że samochód elektryczny nie jest do końca rozwiązaniem problemów środowiskowych naszego świata to może chociaż sprawdźmy czy jego użytkowanie ma uzasadnienie ekonomiczne oraz jak się to ma kosztów użytkowania samochodu z hybrydowym układem napędowym przystosowanym do zasilania LPG?
Jako przykład auta hybrydowego wzięliśmy pod uwagę Toyotę Corollę 1.8 Hybrid 122 KM e-CVT. Samochód ten z powodzeniem można poddać konwersji na zasilanie LPG z wykorzystaniem powszechnie dostępnych na rynku uniwersalnych zestawów montażowych instalacji IV generacji (sekwencyjny wtrysk LPG w fazie gazowej). W tym konkretnym przypadku zastosowano gazowy układ zasilania marki STAG firmy AC S.A.
Konwersja taka jest bardzo prosta i tania z uwagi na powszechny dostęp na rynku do zestawów montażowych samochodowych instalacji LPG różnych marek. Samochód ma wnękę koła zapasowego, zatem montaż zbiornika LPG w tym miejscu w najmniejszym stopniu nie zmienia jego właściwości użytkowych.
Powszechnie wiadomo, że paliwo stanowi najważniejszy składnik kosztów użytkowania samochodów. Szczególnie dobrze wiedzą to osoby, które zawodowo zajmują się transportem czy flotami samochodowymi. Bardzo dużą wiedzę na ten temat mają także użytkownicy indywidualni, o czym świadczy popularność LPG w samochodach na polskim rynku, na którym jest użytkowanych blisko 3,3 mln takich pojazdów.
Chcąc optymalnie oszacować koszty użytkowania takiego samochodu należy wziąć pod uwagę dość długi okres eksploatacji, np. 10-letni.
Weźmiemy pod uwagę średnie ceny paliw silnikowych na polskim rynku, które wg notowania e-petrol z 12 listopada 2020 r. wynoszą odpowiednio: 2,09 zł za litr LPG i 4,37 zł za litr benzyny.
Najtańsza Toyota Corolla 1.8 Hybrid 122 KM e-CVT kosztuje 86 600 zł. Koszt montażu instalacji LPG w takim samochodzie to wydatek rzędu 3 000 zł (w sumie 89 600 zł).
Zużycie benzyny tego samochodu wynosi 5,5 l na 100 km, co oznacza koszt pokonania 100 km na poziomie 24,04 zł. Zużycie LPG po konwersji samochodu będzie oscylować w granicach 6,33 l na 100 km (15% wyższe niż na benzynie). Koszt przejechania 100 km na LPG hybrydową Corollą wyniesie zatem 13,22 zł.
To jednak nie jest sedno naszego porównania, w którym mieliśmy zestawić koszty użytkowania hybrydy z LPG z kosztami generowanymi przez samochód elektryczny.
Do porównaniu posłużyliśmy się powszechnie dostępnymi danymi samochodu elektrycznego Volkswagen ID.3. Ceny tego pojazdu zaczynają się od 155 890 zł. Jego zużycie energii elektrycznej jest określane przez producenta na około 16 kWh/100 km, co przy obecnych cenach prądu na poziomie 73 gr za kWh powoduje, że Volkswagen ID.3 pokonuje 100 km za 11,68 zł.
Różnica w kosztach eksploatacji wynosi w tych samochodach 1,54 zł na 100 km na korzyść auta elektrycznego, które jest jednak o 66 290 zł droższe od gazowej hybrydy.
Volskswagen ID.3 | Toyota Corolla 1.8 Hybrid 122 KM e-CVT z instalacją LPG | |
Koszt samochodu i instalacji LPG [zł] | 155 890 | 89 600 |
Koszt paliwa miesięcznie [zł] | 391,28 | 497,19 |
Koszt paliwa rocznie [zł] | 4 695,36 | 5 966 |
Koszty w ciągu 10 lat (402 tys. km) [zł] | 202 843,6 | 149 263 |
Oszczędność na LPG [zł] | - | 53 580,3 |
Poczciwa instalacja LPG, którą znamy na polskim rynku od prawie 30 lat okazuje się bezkonkurencyjna nawet w stosunku do najnowszych osiągnięć światowej motoryzacji. Niestety nowinki techniczne dość dużo kosztują, a sprawdzona i dopracowana w ciągu wielu lat rozwoju technologia LPG jest stosunkowo tania i łatwa w implementacji, nawet w najnowocześniejszych jednostkach napędowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Idea zasilania LPG jest bardzo prosta. Jednak zastąpienie paliwa bazowego (benzyny) paliwem gazowym nie jest w nowoczesnych samochodach już tak proste jak kiedyś. Nie zmienia to faktu, że LPG cały czas znakomicie daje sobie radę na rynku.
Użytkując hybrydowe auto z LPG w ciągu 10 lat eksploatacji wydamy o ponad 53 000 zł mniej niż na samochód elektryczny.
30 lat przewagi technologicznej jaką dysponują gazowe układy zasilania trudno przeskoczyć, tym bardziej oferując tak drogie rozwiązania jak w samochodach elektrycznych.
Nie ulega wątpliwości, że na koszt auta elektrycznego największy wpływ na bateria trakcyjna. Ma ona także wpływ na jego masę. Volkswagen ID.3 waży około 1 600 kg z czego około 500 kg stanowi bateria trakcyjna. A przecież tą masę też trzeba napędzić, czyli stracić na to energię. Samochodowa instalacja gazowa podnosi masę samochodu o około 50 kg. Jest to wartość około 10-krotnie mniejsza od masy baterii w ID.3. To kolejna przewaga instalacji LPG.
Bez wątpienia energia, niezależnie od jej postaci (elektryczna czy zmagazynowana w paliwach silnikowych, także gazowych) nie jest tania i nie będzie tańsza. Elektryczne układy napędowe na razie nie stanowią jednak zagrożenia dla sprawdzonych technologii bazujących na LPG. Niewątpliwie, wraz z upowszechnianiem napędów elektrycznych będzie spadać cena samochodów w ten sposób napędzanych ale do tego czasu może się jeszcze tak wiele zmienić, że trudno prognozować przyszłość, szczególnie w dzisiejszych, szalonych czasach. Na razie LPG górą.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl