Sektor transportowy w Hondurasie (leżącym w Ameryce Środkowej) odpowiada za znaczne zanieczyszczenie powietrza w tym państwie. W 2021 r. 815 tys. lekkich samochodów było odpowiedzialnych za emisję 2,6 mln ton ekwiwalentu dwutlenku węgla (CO2). Utrzymanie tej tendencji w ciągu następnej dekady mogłoby doprowadzić do podwyższenia emisji ekwiwalentu CO2 do poziomu 14,9 mln ton.
Realizację założeń Porozumienia paryskiego w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych, władze w Hondurasie zamierzają zrealizować z wykorzystaniem LPG stosowanego do napędu samochodów.
Taki scenariusz zaproponował Instytut Badań nad Energią Narodowego Uniwersytetu Autonomicznego Hondurasu. Pracownicy Instytutu opracowali symulację wzrostu emisji dwutlenku węgla oraz jej stopniowego ograniczania.
Średni wiek pojazdów osobowych w Hondurasie to około 20 lat.
Obliczeń tych dokonano zgodnie z metodologią przyjętą przez IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change - Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu), co jest wymaganiem Porozumienia paryskiego. Trudnością w określeniu poziomu emisji okazał się brak wiedzy na temat liczby samochodów wyposażonych w katalizator.
Przeprowadzona symulacja wykazała, że jeśli w Hondurasie nadal będą użytkowane wyłącznie auta benzynowe to emisja ekwiwalentu CO2 do 2030 r. wyniesie 77 mln t, a w 2050 r. zwiększy się do poziomu i 4 022 mln t.
Propozycją na zmniejszenie emisji CO2 może stać się zastosowanie do napędu pojazdów autogazu (LPG), który jest bardzo tanią i stosunkowo dostępną opcją napędu samochodów. Oszacowano, że konwersja na zasilanie LPG jednego samochodu to koszt około 1 000 dolarów.
Naukowcy Instytutu Badań nad Energią Narodowego Uniwersytetu Autonomicznego Hondurasu obliczyli, że po dostosowaniu do zasilania LPG 15% lekkich samochodów w Hondurasie, co będzie wiązało się z wydatkiem 161,2 mln dolarów, do roku 2030 będzie można ograniczyć emisję o ponad 11 mln t. W perspektywie 2050 r. redukcja emisji ma wynieść ponad 218 mln t.
W kolejnej symulacji przyjęto, że do zasilania LPG zostanie dostosowanych 50% samochodów. W takim przypadku wartość inwestycji wyniesie już 537 mln dolarów, a zyski w postaci zmniejszonej emisji są szacowane następująco. Do 2030 r. redukcja emisji ekwiwalentu dwutlenku węgla wyniesie 14 mln t, a w dłuższej perspektywie (do 2050 r.) zmniejszenie to wyniesie blisko 800 mln t.
W Hondurasie funkcjonuje już znaczna liczba taksówek zasilanych LPG, zatem technologia ta nie jest nowością. Teraz tylko należy zwiększyć liczbę konwersji na gaz i bez problemu można uzyskać ograniczenia emisji wynikające z Porozumienia paryskiego.
Według autorów tego rozwiązania przekonanie kierowców do adaptacji swych samochodów na LPG nie powinno być trudne z uwagi na korzyści ekonomiczne wynikające z użytkowania samochodu zasilanego autogazem, które polegają na ograniczeniu kosztów użytkowania związanych z paliwem o 50% w porównaniu z eksploatacją na benzynie.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl