Firma HIF, w której 12,5% udziałów ma Porsche, będąca globalnym producentem paliw syntetycznych ogłosiła powstanie zakładu produkcyjnego na Tasmanii. Ambicją twórców projektu jest roczna produkcja 100 mln litrów paliw syntetycznych (e-paliw), które są neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla (CO2).
Porsche i Siemens Energy budują zakład produkcji neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla paliwa (eFuel) w Punta Arenas w Chile.
Paliwa syntetyczne (e-paliwa) wytwarza się poprzez wychwytywanie ze środowiska dwutlenku węgla, który jest łączony z produkowanym z odnawialnej energii elektrycznej wodorem. W ten sposób uzyskiwane są różne paliwa węglowodorowe stosowane w motoryzacji i awiacji.
Napędzane takimi paliwami pojazdy czy samoloty emitują tylko dwutlenek węgla (CO2), który został już wychwycony i usunięty ze środowiska. Nie emitują do atmosfery dodatkowych ilości CO2 poprzez spalanie węglowodorów powstających z rafinacji ropy naftowej.
HIF Tasmania ma zamiar uruchomić produkcję eGasoline jako zamiennik benzyny bezołowiowej oraz LPG do samochodów oraz paliwa do silników lotniczych (odrzutowych).
Porsche inwestuje w atrakcyjny obszar biznesowy ze swoimi udziałami w HIF Global. Paliwa syntetyczne oferują atrakcyjne perspektywy we wszystkich sektorach transportu, od przemysłu motoryzacyjnego po sektor lotniczy i żeglugowy. Porsche powstało z pionierskim duchem. To nas napędza, rozwijamy się dzięki innowacjom. Uważamy się również za pionierów, jeśli chodzi o paliwa odnawialne i chcemy dalej je rozwijać. Wpisuje się to w naszą przejrzystą ogólną strategię zrównoważonego rozwoju. Oznacza to, że Porsche jako całość może być neutralne pod względem emisji CO2 netto już w 2030 r. Paliwa produkowane z energii odnawialnej mogą się do tego przyczynić. Nasza ikona, 911, szczególnie nadaje się do wykorzystania eFuels. Tak samo jest z naszymi ukochanymi historycznymi pojazdami, ponieważ około 70% wszystkich sportowych samochodów Porsche, jakie kiedykolwiek zbudowano, nadal jeździ po drogach. Nasze testy z paliwami odnawialnymi idą bardzo pomyślnie. eFuels umożliwią zmniejszenie emisji CO2 z paliw kopalnych w silnikach spalinowych nawet o 90%. Między innymi od 2022 roku w naszych samochodach wyścigowych Porsche Mobil 1 Supercup będziemy używać paliwa z zakładu w Chile.
Michael Steiner, członek zarządu ds. badań i rozwoju w Porsche
Australijski zakład HIF Tasmania, położony 30 km na południe od Burnie (miasta portowego na Tasmanii), nie będzie wychwytywał dwutlenku węgla z atmosfery. Technologia będzie oparta o dwutlenek węgla ze źródeł biogenicznych (pochodzący ze spalania i rozkładu lub przetwarzania materiałów pochodzenia biologicznego).
Po uruchomieniu zakładu w połowie 2026 r. (początek budowy - 2024 r.), HIF ma ograniczać ilość emitowanego CO2 o 260 000 ton rocznie.
Zakład będzie wykorzystywał energię odnawialną do rozdzielania wody na tlen i wodór. Będzie się odbywać w elektrolizerze o mocy 250 megawatów. Woda wykorzystywana w procesie elektrolizy będzie pozyskiwana przede wszystkim z bioodpadów. Dwutlenek węgla będzie łączony z pozyskanym w ten sposób wodorem w celu wytworzenia syntetycznego metanolu, który będzie następnie przekształcany w paliwo przy użyciu technologii metanol-benzyna na licencji ExxonMobil.
Nasz globalny plan zakłada produkcję ponad ośmiu miliardów litrów e-paliw rocznie, neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla, co wystarczy, by zdekarbonizować pięć milionów pojazdów. Australia ma wyjątkowe zasoby energii odnawialnej, które można przekształcić w paliwa płynne i wykorzystać w istniejących silnikach. Dzisiaj w Tasmanii wykonujemy pierwszy krok mający na celu produkcję wodoru z energii odnawialnej. Wychwytywanie dwutlenku węgla ze źródeł biogenicznych i produkcja konkurencyjnych e-paliw, które będą neutralne pod względem emisji to energia jutra.
Cesar Norton, dyrektor generalny HIF Global
Firma HIF ogłosiła tę informację zaledwie kilka dni po tym, jak Unia Europejska uzgodniła przepisy nakazujące 100-procentową redukcję emisji spalin z nowych samochodów po 2035 roku. Wyjątkiem są wprowadzone w ostatniej chwili silniki spalinowe zasilanych e-paliwami.
Uważa się, że presja ze strony Niemiec i Japonii, ojczyzn wielu największych światowych producentów samochodów, doprowadziła do dopuszczenia do stosowania po 2035 r. paliw syntetycznych. Ma to w założeniu przyczynić się do zmniejszenia śladu węglowego w niektórych krajach, nie mających infrastruktury ani możliwości finansowych, aby wdrożyć napęd elektryczny w pojazdach w przewidzianym prawem czasie.
Oprócz potencjalnych korzyści dla środowiska, zakład w Tasmanii może również odegrać kluczową rolę w bezpieczeństwie paliwowym Australii. Większość paliw w tym kraju jest obecnie produkowana za granicą, co skutkuje silną podatnością na zakłócenia w łańcuchach dostaw.
Produkcja syntetycznego LPG i bioLPG wydaje się znakomitym pomysłem w kontekście zmian w przepisach dotyczących ograniczenia emisji pojazdów spalinowych, co wydają się wykorzystywać niektórzy producenci, np. Dacia, która wiąże rozwój swoich nowych silników właśnie z LPG ("Dacia stawia na samochody LPG").
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl