Obecnie już wiemy, że samochody spalinowe mają zniknąć z salonów nowych pojazdów po 2035 r., a producenci paliw mają zostać objęci mechanizmem ETS, czyli koniecznością zakupu praw do emisji dwutlenku węgla. W założeniu ma to doprowadzić do zmiany struktury parku samochodowego z coraz większym udziałem preferowanych tym zapisem samochodów elektrycznych.
100-procentowa redukcja emisji spalin z nowych samochodów po 2035 roku nie będzie dotyczyć e-paliw, czyli paliw syntetycznych (w tym syntetycznego LPG). Jest to szansa na zmniejszenie śladu węglowego w krajach, które nie dysponują możliwościami wdrożenia pojazdów elektrycznych w przewidzianym przez prawo czasie. Syntetyczne LPG i bioLPG zamierza wykorzystywać np. Dacia, która stawia na LPG w nowych silnikach. Więcej na ten temat w artykule "Dacia stawia na samochody LPG".
Trudno powiedzieć. Szczególnie w tak niespokojnych czasach, kiedy po latach promocji OZE (Odnawialnych Źródeł Energii) świat wraca do węgla, którego wydobycie bije rekordy. Wszystko jest zatem możliwe, nawet najbardziej nieprawdopodobne scenariusze mogą stać się faktem.
Póki co, dążymy jednak do spełnienia założeń Fit for 55, czyli do redukcji emisji CO2 o 55% w stosunku do jej poziomu w 1990 r.
W ramach dyskusji nad pakietem Fit for 55 organizowane są różne spotkania, które mają na celu przybliżenie zagadnień związanych z jego założeniami wielu branżom, których będą one dotyczyć.
W przypadku branży motoryzacyjnej, której częścią jest sektor samochodowych instalacji gazowych, nie ma zbyt wielu komunikatów dotyczących przyszłości LPG jako paliwa silnikowego. I prawdopodobnie ich nie będzie. Ale analizując spotkania dotyczące firm branży motoryzacyjnej można pewne wnioski wyciągnąć.
Jednym z nich jest świadomość tego, że produkcja baterii trakcyjnych do samochodów elektrycznych będzie systematycznie wzrastała. Wytwórcy części samochodowych kierowanych na pierwszy montaż w samochodach, co w pewnym stopniu dotyczy także producentów samochodowych instalacji gazowych, będą musieli ograniczać swoją produkcję lub zmieniać jej profil. Analitycy rynku (związani z promocją pojazdów elektrycznych) twierdzą, że bilans dla producentów części będzie jednak korzystny, ponieważ zmniejszenie produkcji części i podzespołów do aut tradycyjnych z nawiązką zrekompensuje produkcja baterii trakcyjnych.
Producenci branży motoryzacyjnej wydają się już pogodzeni z sytuacją i sukcesywnie przygotowują się do zakazu sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi. Do około 2030 r. wszystkie fabryki samochodów w Polsce mają zostać zamknięte, choć oczywiście będą pewnie powstawały linie do produkcji aut elektrycznych. Nie zrównoważy to jednak sytuacji w branży i może spowodować istotne zmniejszenie liczby osób zatrudnionych w branży automotive.
Pomimo tej ponurej sytuacji, która z dużym prawdopodobieństwem się zmaterializuje, jest jednak jeden czynnik, który może jeszcze sektor LPG napędzić. Jest on związany z końcem klasycznej branży automotive, który potencjalnie spowoduje (około 2030 r.) bardzo duży napływ samochodów używanych z Europy Zachodniej. Ich nabywcy mogą stać się klientami warsztatów montażu i obsługi samochodowych instalacji gazowych.
I to jest jedyny pozytywny aspekt pakietu Fit for 55 dla branży autogazu. Jest to o tyle ważne, że według komentatorów życia publicznego, nikt z rządzących nie będzie blokował importu aut używanych (z czysto politycznych powodów).
Aby do wiosny, czyli do 2030 r.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl