Kolejnym sposobem zasilania LPG silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny jest wtrysk ciekłego LPG wprost do komór spalania silnika poprzez wtryskiwacze benzynowe. Rozwiązanie jest genialnie proste, lecz jak się okazało wymagające wielu doświadczeń, aby je dopracować. Prekursorem takiego rozwiązania była holenderska firma Vialle i jej miejscowy konkurent czyli Prins.
W ten sposób narodziły się systemy V lub jak niektórzy mówią VI generacji. Dawkowanie LPG przez wtryskiwacze benzynowe wprost do komór spalania załatwia jednocześnie chłodzenie i oczyszczanie z produktów spalania końcówek wtryskiwaczy, a silnik nie zużywa przy tym nawet grama benzyny. Jednostka napędowa może praktycznie cały czas pracować na gazie. Systemy tego typu nie wymagają podłączenia do układu chłodzenia, są zatem pod tym względem prostsze w montażu. Zasilają silnik LPG niezależnie od temperatury silnika, co oznacza, że jednostka napędowa może być także uruchamiana bezpośrednio na paliwie gazowym.
Systemy bezpośredniego wtrysku LPG wymagają bardziej rozbudowanego sterownika. Podobnie jak w systemach IV generacji do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny sterownik musi zapewniać emulację właściwego sygnału ciśnienia paliwa, ponieważ, z uwagi na właściwości fizyczne LPG, jego wartość w układzie wysokiego ciśnienia jest większa niż na benzynie.
Z uwagi na wykorzystanie wtryskiwaczy benzynowych do dawkowania LPG nie ma konieczności emulacji ich pracy w czasie pracy na gazie. Czas wtrysku jest odczytywany tylko z jednego wtryskiwacza, sygnał ten służy jednocześnie do określenia prędkości obrotowej silnika. Pod względem elektrycznym system jest zatem prostszy w montażu.
Dużo czasu w czasie montażu takiego systemu poświęca się na dostosowanie benzynowego układu zasilania do LPG. Modyfikuje się wysokociśnieniową pompę benzyny (montowaną na głowicy) poprzez zastosowanie teflonowych wkładek w jej wnętrzu. Ograniczają one objętość pompy, stanowiąc jednocześnie jej izolację, co przyczynia się do ograniczenia skłonności ciekłego LPG do odparowania. Pompa otrzymuje także zmodyfikowaną pokrywę z dodatkowym króćcem. Dodatkowo wymienia się niektóre uszczelnienia w układzie benzynowym, aby dostosować go do użycia LPG.
Najbardziej zaawansowane systemy IV generacji do silników z bezpośrednim wtryskiem zużywają około 3-5% benzyny w stosunku do zużycia LPG.
Instalacja bezpośredniego wtrysku LPG jest wyposażona w pompę, podobnie jak inne gazowe układy zasilania ciekłym gazem, która, wytwarzając nadciśnienie, powoduje, że paliwo nie ma tendencji do odparowania w dalszych częściach instalacji. LPG jest dostarczane do, odpowiednio zmodyfikowanej, wysokociśnieniowej części benzynowego układu zasilania. Dostosowana do LPG pompa zwiększa jego ciśnienie do około 150 barów i tak sprężony gaz w stanie ciekłym przepływa do wtryskiwaczy, które dawkują odpowiednio dobrane porcje paliwa wprost do komór spalania.
Instalacje takie są często nazywane VI generacją systemów LPG. Są to jedyne systemy, które zapewniają pracę silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny wyłącznie na LPG. Są one jeszcze dość drogie, zatem zwracają się po nieco dłuższym okresie użytkowania, lecz na tle systemów bazujących na instalacjach IV generacji, które są około 2-krotnie tańsze, jednak zużywają oba paliwa (LPG i benzynę) może okazać się, że okres zwrotu nie jest wcale taki długi.
Aby precyzyjnie oszacować okres zwrotu inwestycji w gazowy układ zasilania do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny można skorzystać z kalkulatora LPG na stronie gazeo.pl.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl