Na zużycie reduktorów ma również wpływ jakość stosowanego paliwa gazowego, który czasami niestety zawiera jeszcze zanieczyszczenia wpływające destrukcyjnie na materiały membran. Nie bez znaczenia jest również terminowa wymiana cieczy chłodzącej w układzie chłodzenia silnika, dzięki czemu w płaszczu wodnym reduktora nie odkładają się zanieczyszczenia i kamień.
Jakość paliwa
Na prawidłowe i długotrwałe działanie reduktora-parownika duży wpływ ma jakość paliwa gazowego. W procesach produkcji, transportu i dystrybucji LPG przedostają się do niego różnego rodzaju zanieczyszczenia (w stanie stałym i ciekłym), które, pomimo stosowania różnego rodzaju systemów filtracyjnych, mają tendencję do wytrącania się w procesie zmiany stanu skupienia zachodzącym w reduktorze-parowniku. Dotyczy to szczególnie systemów LPG I generacji i II generacji, w których wartość ciśnienia gazu odparowanego waha się w granicach ciśnienia atmosferycznego. Zanieczyszczenia te są porywane przez przepływający gaz i przedostają się do dalszych elementów systemu, np. mieszalnika, skąd trafiają do silnika i ulegają spaleniu. W systemach sekwencyjnego wtrysku, w których odparowane paliwo gazowe jest utrzymywane pod pewnym nadciśnieniem, zjawisko odkładania się zanieczyszczeń w reduktorze jest mniej odczuwalne, a większa ich ilość wytrąca się w filtrze fazy gazowej, montowanym za reduktorem. Niestety pewna ilość zanieczyszczeń przedostaje się dalej i może być przyczyną niedomagań wtryskiwaczy.
Wytrącające się z paliwa gazowego w procesie odparowania zanieczyszczenia to głównie oleiste frakcje oraz ciała stałe, osadzające się na wewnętrznych częściach reduktora-parownika. Jeśli znajdą się na powierzchniach przylegania zaworów wewnątrz reduktora, może dojść do zaburzeń w składzie mieszanki gazowo-powietrznej powstającej w układzie dolotowym. Zawarte w gazie oleiste frakcje (potocznie zwane „mazutem”), w skrajnych przypadkach mogą powodować zablokowanie lub ograniczenie możliwości ruchu elementów wewnętrznych reduktora. Jest to szczególnie odczuwalne w reduktorach stosowanych w systemach I i II generacji, w których zalegająca we wnętrzu komory regulacyjnej duża ilość „mazutu” może ograniczać ruch membrany. Tym samym „odpowiedź” reduktora na zmiany podciśnienia w kolektorze dolotowym może być niewystarczająca dla prawidłowej pracy silnika. Zanieczyszczenia, które przy rozgrzanym układzie są w stanie ciekłym, po ostygnięciu reduktora zmieniają stan skupienia (tężeją), co może być przyczyną nieprawidłowości w pracy zimnego silnika.
Usuwanie zanieczyszczeń z reduktora w okresie eksploatacji
Praktycznie każdy reduktor-parownik stosowany w układach I i II generacji jest wyposażony w specjalny korek spustowy w dolnej części, służący do usuwania pojawiających się w czasie eksploatacji zanieczyszczeń, potocznie nazywanych „mazutuem”. Regularne odkręcanie korka spustowego przy ciepłym silniku powoduje, że zanieczyszczenia wypływają z reduktora dużo łatwiej.
Wymiana cieczy chłodzącej silnika
Okresowa (zgodna z wymaganiami producenta silnika) wymiana cieczy w układzie chłodzenia jest niezwykle istotna dla jednostki napędowej oraz reduktora-parownika, który jest włączony w jej obieg. Wymiana cieczy chłodzącej w większości samochodów jest wymagana co około 60 tys. km przebiegu lub co 2 lata. Po takim przebiegu następuje utrata jej własności. Oprócz systematycznego podwyższania temperatury krzepnięcia następuje utrata innych własności, np. zdolności ochrony antykorozyjnej i przeciwdziałania kawitacji (tworzeniu się wżerów). Powoduje to korozję wnętrza silnika (płaszcza wodnego) oraz układu ogrzewania reduktora-parownika. Wyeksploatowana ciecz chłodząca nie daje również ochrony przeciw odkładaniu kamienia kotłowego. Z tych powodów jej wymianę należy bezwzględnie wykonywać w ściśle określonych przez producenta odstępach czasowych.
Diagnostyka i naprawa reduktora-parownika
Niektórzy użytkownicy są przekonani, że naprawa reduktora polega na wykonaniu czysto manualnych czynności polegających na wymianie elementów zawartych w zestawie naprawczym i próbują dokonywać jej sami. Obserwując przekroje reduktorów, można faktycznie dojść do przekonania, że naprawa taka nie jest zbyt skomplikowanym procesem. Nic bardziej mylnego - bez odpowiedniego przygotowania merytorycznego, doświadczenia i wyposażenia stanowiska naprawa taka może okazać się nieskuteczna. Oprócz wymiany poszczególnych elementów, niezbędna jest znajomość nastaw reduktora oraz parametrów niezbędnych do jego regulacji w trakcie montażu. To jest właśnie wiedza niedostępna dla przeciętnego użytkownika, wynikająca z doświadczenia warsztatu i za nią właśnie płacimy oddając samochód w ręce doświadczonej firmy.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl