Obowiązujący stan prawny
Rozporządzenie Ministra Gospodarki z 28 grudnia 2006 r. w sprawie wymagań jakościowych dla gazu skroplonego (opierające się na wymaganiach normy PN-EN 589:2006) nakazuje stosowanie gatunku A w okresie zimowym (od 1 listopada do 31 marca), a latem (od 1 kwietnia do 31 października) mieszaniny D.
Plany na przyszłość
Zapisy rozporządzenia wywołują kontrowersje wśród wielu przedstawicieli branży gazowej, ponieważ zwiększenie prężności par w LPG w okresie zimowym (stosowanie gatunku A) wymaga zwiększenia udziału w mieszaninie drogiego propanu, co skutkuje wzrostem ceny gotowego produktu. Dlatego podjęto dyskusję na temat zasadności stosowania gatunku A (do -10o C) w okresie zimowym.
W czasie prac nad zapisami w nowej normie PN-EN 589:2009, poddano analizie średnie temperatury w najzimniejszym miesiącu roku, jakim jest styczeń. Jak się okazało, nie spadają one poniżej -10o C, zatem stosowanie droższej mieszaniny A w okresie zimowym nie jest do końca uzasadnione. Jako przykład przywoływano Niemcy, gdzie warunki klimatyczne są zbliżone do występujących w Polsce i stosuje się gatunek B (-5o C).
Prace nad nową normą ujawniły również głosy za utrzymaniem obecnie obowiązujących uregulowań, czyli stosowania gatunku A w okresie zimowym (1 XI - 31 III). Konieczność ich utrzymania argumentowano możliwością wystąpienia kłopotów w użytkowaniu zasilania gazowego w temperaturach poniżej -5oC z uwagi na niższe ciśnienie par w zbiorniku.
Ostatecznie jednak w normie PN-EN 589:2009 przyjęto mieszaninę B do stosowania zimą. Skrócono również o miesiąc okres stosowania paliwa zimowego (od 1 grudnia do 31 marca), a tym samym wydłużono okres letni (od 1 kwietnia do 30 listopada), w którym stosowany jest tańszy gaz o niższej zawartości propanu (gatunek D - taki sam jak w rozporządzeniu i poprzedniej edycji normy PN-EN 589/2006).
Podsumowanie
Normalizacja składu LPG jako paliwa silnikowego w Europie jest na bardzo zróżnicowanym poziomie w zależności od jego popularności na danym rynku. Polska na tym tle wypada całkiem nieźle. Jednak opóźnienia, z jakimi ogłaszane są mające moc prawną rozporządzenia ministerialne dotyczące LPG (powstające na podstawie norm), powodują, że przepisy nie nadążają za najnowszymi zaleceniami, które mogłyby przyczynić się m. in. do ograniczenia zużycia drogiego propanu i przynajmniej teoretycznie do mniejszego wzrostu ceny gazu zimą.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl