Skrajnie brudne filtry to możliwe zabrudzenie wtryskiwaczy gazowych i kłopoty podczas porannego rozruchu. W instalacjach gazowych używa się dwóch typów filtrów LPG: fazy ciekłej i lotnej.
Filtr fazy ciekłej zatrzymuje zabrudzenia stałe. Filtry takie znajdują się we wszystkich generacjach instalacji LPG.
Filtr fazy gazowej odpowiada za oczyszczenie odparowanego gazu z frakcji oleistych, które często zanieczyszczają wtryskiwacze, powodując ich problemy z dawkowaniem gazu. Filtry fazy gazowej pojawiają się w instalacjach sekwencyjnych.
Wymiana filtrów LPG powinna być zgodna z zaleceniami producenta instalacji. Zwykle jest to 10-15 tys km.
W starszych instalacjach gazowych (I i II generacji) reduktor wyposażony jest w specjalny korek do spuszczania frakcji oleistych, które powstają podczas odparowania LPG. Jego odkręcenie powoduje wypływ nagromadzonych we wnętrzu zanieczyszczeń. Najlepiej wykonać tę czynność na rozgrzanym (ale niepracującym) silniku, bo wtedy zanieczyszczenia są bardziej płynne i łatwiej je usunąć.
Parowniki w układach nowszych typów pozbawione są tego rodzaju dobrodziejstwa. Należy polegać na deklaracji producenta odnośnie żywotności tego podzespołu, w razie problemów ze stabilną pracą silnika (zwłaszcza na biegu jałowym) warto udać się do warsztatu w celu skontrolowania stanu reduktora.
Podobnie jak w przypadku innych komponentów samochodu, stan złącz instalacji elektrycznej systemu LPG ma kluczowe znaczenie nie tylko dla pracy elektrozaworów gazowych czy wtryskiwaczy, lecz także dla funkcjonowania sterownika LPG oraz benzynowego. Należy skontrolować czy styki nie są skorodowane, a przewody przełamane lub obdarte z izolacji.
... czyli świece, przewody wysokiego napięcia i cewki. Praca silnika na LPG wymaga iskry o wysokiej mocy, dlatego jakiekolwiek nieprawidłowości w pracy układu wysokiego napięcia (uszkodzony przewód, przebicia, zużyta świeca) zostaną szybciej zauważone podczas pracy na LPG niż na benzynie. Autogaz jest zatem dobrym "testerem" tego układu, ponieważ w nieco większym stopniu obciąża układ zapłonowy.
Czasami słyszy się opinie, że za autem zasilanym LPG zawsze czuć gazem. Prawda jest taka, że gaz czuć tylko wtedy, gdy instalacja jest źle wyregulowana (mieszanka paliwowo-powietrzna jest zbyt bogata i silnik nie spala całej dostarczanej mu dawki LPG) lub nieszczelna.
W razie wyczucia charakterystycznej woni gazu wokół samochodu (także przed uruchomieniem silnika) należy bezzwłocznie pojechać do mechanika. Przy prawidłowo działającej instalacji LPG nic nie śmierdzi!
Wykonując wszystkie wymienione czynności, które wchodzą w skład obsługi technicznej gazowych układów zasilania, gwarantujemy prawidłową jego pracę w najbardziej wymagającym dla każdego samochodu okresie, czyli zimnej i mokrej porze jesienno-zimowej.
Najważniejsza jest terminowa wymiana wkładów filtrów, zabezpieczająca reduktor i wtryskiwacze gazu przed zanieczyszczeniem. Warto również zwrócić uwagę na kwestie pozornie niezwiązane z instalacją LPG, takie jak stan płynu chłodzącego.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl