Fuchs nie jest może najbardziej znanym dostawcą olejów na rynku wtórnym, nie ma aspiracji bycia marką marketową, jednak o jakości produktów tego niemieckiego producenta przekonali się najwięksi europejscy wytwórcy samochodów. Volkswagen, Mercedes i BMW używają olejów Fuchs „na pierwsze zalanie” w swych samochodach.
Ciężkie warunki pracy
Stosowany powszechnie downsizing, czyli zmniejszanie pojemności skokowej przy utrzymywaniu lub wręcz zwiększaniu parametrów jednostek napędowych powodują, że oleje silnikowe we współczesnych samochodach są poddawane szczególnie wysokim obciążeniom. Tym bardziej, że wraz ze zmniejszaniem silników zmniejsza się również pojemność układów smarowania (mniejsza miska olejowa), czyli mniejsza ilość oleju musi zapewnić odpowiednie smarowanie jednostki napędowej.
Charakterystyka pracy silnika zasilanego LPG
Zasilanie LPG nie wywołuje lub w znacznym stopniu minimalizuje występowanie zjawiska zmywania filmu olejowego z gładzi cylindrowych. Jest to szczególnie zauważalne w fazie dochodzenia silnika do stanu równowagi cieplnej. Podczas pracy na benzynie i zwiększonej dawce paliwa, kiedy ścianki cylindra są chłodne dochodzi do kondensacji paliwa na gładziach cylindrowych. Następuje zmywanie filmu olejowego (ograniczające smarowanie złożenia tłok – cylinder), a przedostające się do miski olejowej paliwo, rozrzedza olej silnikowy, zmniejszając tym samym jego lepkość i pogarszając własności smarne.
Warunki panujące w silnikach zasilanych LPG są nieco inne niż w typowych (napędzanych benzyną) jednostkach napędowych o zapłonie iskrowym. Najważniejszy wpływ na trwałość i parametry oleju silnikowego mają mniejsza prędkość spalania i wyższa…
… temperatura
Jednostka napędowa przystosowana do alternatywnego zasilania autogazem podlega działaniu nieco wyższych temperatur niż w przypadku zasilania wyłącznie benzyną. Wynika to z wyższej temperatury spalania i niższej prędkości z jaką zachodzi ten proces oraz konieczności zapewnienia większej wartości współczynnika nadmiaru powietrza. Komora spalania jest przez dłuższy czas wystawiona na działanie wysokiej temperatury. Powoduje to, że średnia temperatura silnika pracującego na LPG jest wyższa. Może to powodować podwyższone zużycie oleju, związane z jego większym odparowaniem.
Wzrost temperatury w silniku zasilanym LPG jest związany także z lotnym stanem skupienia paliwa. W odróżnieniu od benzyny, która pomimo rozpylenia znajduje się w stanie ciekłym, gaz nie chłodzi zaworów dolotowych i komory spalania.
W silnikach zasilanych z wykorzystaniem instalacji gazowych wcześniejszych generacji (wykorzystujących mieszalnik, który chociażby z uwagi na miejsce montażu, charakteryzuje się mniejszą precyzją dawkowania paliwa) może występować zubożenie mieszanki gazowo-powietrznej, co także prowadzi do zwiększenia temperatury (szczególnie głowicy).
Podwyższona temperatura w silnikach zasilanych paliwami gazowymi sprzyja przede wszystkim utlenianiu oleju silnikowego, które jest szczególnie silne w cienkich warstwach (film olejowy na gładziach cylindrowych, czy w łożyskach ślizgowych). Na skutek utleniania następuje wzrost lepkości oleju, co z kolei przekłada się na wzrost tarcia wiskotycznego i zwiększenie czasu w jakim olej dociera do najdalej położonych części układu smarowania.
Powoduje to trudniejszy rozruch silnika w niskich temperaturach otoczenia. Może być również powodem podwyższonego zużycia paliwa oraz spadku mocy na skutek wzrostu tarcia wiskotycznego.
Niekorzystnie na parametry oleju wpływają także gorące spaliny. Powoduje to spadek właściwości myjąco-dyspergujących (spadek całkowitej liczby zasadowej) w wyniku czego kwaśne produkty spalania mogą powodować korozję wnętrza silnika.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl