Przygotowanie raportu zostało zlecone przez Mississippi Propane Gas Association, a zebraniem danych, ich analizą i wyciągnięciem oraz opisaniem wniosków zajęli się uczeni ze Stennis Institute przy Uniwersytecie Stanowym Mississippi. Dokument przygotowano pod kątem przydatności LPG jako paliwa dla flot samochodowych, ponieważ właśnie w takim zastosowaniu paliwo to najszybciej zdobywa zwolenników w USA. Wnioski? Niższe koszty, krajowe pochodzenie, coraz lepsza dostępność, obniżenie ilości emitowanych gazów cieplarnianych w porównaniu z paliwami konwencjonalnymi oraz – w związku z „czystszym” procesem spalania, pozostawiającym po sobie mniej nagarów – dłuższe życie silników. Szczegóły w dalszej części tekstu.
Liczący prawie 70 stron dokument rozpoczyna się przybliżeniem ogólnych właściwości LPG oraz opisem technologii współczesnych systemów zasilania silników tym paliwem. Można przeczytać o komponentach składających się na instalację LPG, sposobie i miejscu montażu zbiorników czy o tym, że trzeba się liczyć z nieco podwyższonym spalaniem w stosunku do benzyny. Cenna jest informacja dotycząca zimnych rozruchów – jak słusznie zauważają autorzy, gaz (ze względu na swoją lotną naturę i brak skłonności do skraplania w komorze spalania) eliminuje przypadłość typową dla silników benzynowych, czyli zmywanie oleju z gładzi cylindrów w pierwszej fazie pracy silnika. Oczywiście pod warunkiem, że konwertowany pojazd ma możliwość rozruchu od razu na LPG.
Najważniejsza część raportu dotyczy korzyści płynących z zastosowania gazu skroplonego. Pierwszym i najistotniejszym punktem są – jak i u nas – oszczędności finansowe. W dużej mierze zależą one jednak w USA od tego, czy dana flota ma własną stację tankowania czy nie, ponieważ ceny na obiektach wewnętrznych są wyraźnie niższe (nawet o 1,5 dolara za galon) niż na stacjach publicznych, w pewnej mierze dzięki ulgom podatkowym dostępnym dla firm użytkującym floty pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi, ale także za sprawą możliwości negocjowania cen z dostawcami przy długoterminowych umowach na odbiór dużych ilości. Uwzględnienie różnicy w zużyciu paliwa powoduje, że galon LPG kosztuje o 25-45 centów mniej niż taka sama ilość benzyny, co nie jest wielką oszczędnością, ale wystarczającą, by autogaz był postrzegany jako atrakcyjna finansowo opcja dla dużych liczebnie flot.
Jak wielokrotnie podkreślaliśmy, Amerykanie przykładają wielką wagę do niezależności energetycznej. To daje LPG przewagę nad paliwami klasycznymi, ponieważ gaz jest praktycznie w całości wytwarzany na miejscu. Dzięki rozpoczęciu wydobycia gazu ziemnego ze złóż niekonwencjonalnych (łupków) na szeroką skalę, LPG będzie łatwo dostępne i cenowo przystępne przez dziesięciolecia, a to na pewno pomoże wielu operatorom flotowym podjąć decyzję na korzyść korzystania z tego paliwa. LPG nie spowoduje wprawdzie, że Stany Zjednoczone będą mogły całkowicie przestać importować ropę naftową, ale zapotrzebowanie na nią spadnie, wzrośnie zaś bezpieczeństwo energetyczne kraju.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl