Z takimi argumentami w garści znacznie łatwiej jest prowadzić rzeczową rozmowę. I rzeczywiście, na przestrzeni czasu między końcem 2009 i początkiem 2011 r. udało się przełamać opór rządowej „materii” i przystąpić do dyskusji o konkretach. Lobby progazowe użyło popartych wcześniejszymi badaniami argumentów wskazując, że legislacja przestała nadążać za rzeczywistością i proponując kierunek zmian.
Wszystko szło w dobrym kierunku. Po stronie ustawodawczej była już odpowiednia wola polityczna, zaczęto też wprowadzać w życie sugerowane przez branżę rozwiązania. Sprawa straciła jednak rozpęd w 2011 r., kiedy na skutek kryzysu gospodarczego upadł portugalski rząd. Inicjatywę podjęło na nowo dopiero niedawno kilku posłów Zgromadzenia Narodowego, doprowadzając do utworzenia specjalnej grupy roboczej przy parlamencie. W efekcie uchwalono ustawę nr 13/2013, która ostatecznie znosi zakaz parkowania na parkingach podziemnych dla pojazdów napędzanych LPG, zastępuje wcześniejszą naklejkę specjalną winietą oraz reguluje status prawny zakładów montażu i serwisu samochodowych instalacji gazowych. Teraz potrzebne są już tylko przepisy wykonawcze, na których przygotowanie rząd ma 90 dni od chwili przyjęcia ustawy. Czysta formalność, po dopełnieniu której samochody zasilane autogazem uzyskają nieograniczony dostęp do parkingów podziemnych, a portugalska branża LPG zyska impuls do dynamicznego rozwoju.
Przypomnijmy, że w Polsce nie obowiązuje oficjalny zakaz postoju samochodu z instalacją gazową na parkingach podziemnych, ale operatorzy takich obiektów mają swobodę w decydowaniu o udzieleniu lub nieudzieleniu pozwolenia na wjazd. Ze względu na konstrukcję układów wentylacji niektórych parkingów auta na gaz nie mają na nie wstępu, jednak ponieważ nie istnieje wymóg budowania systemów wietrzenia parkingów w określony, sprzyjający łatwemu usuwaniu ewentualnych wycieków autogazu sposób, nie zanosi się w tej kwestii na żadne zmiany. Wiszące nad niektórymi wjazdami na parkingi wielopoziomowe w Polsce znaki zakazu z literami LPG na środku umieszczane są na podstawie czysto arbitralnej decyzji, a kierowcom oszczędnych i ekologicznych pojazdów w Portugalii życzymy, by nie potraktowano ich w podobny sposób. Szkoda byłoby, aby wpadli z deszczu pod rynnę.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl