gazeo.pl: Ile jest stacji LPG w Hiszpanii i czy turyści odwiedzający Półwysep Iberyjski nie mają problemu z zatankowaniem swoich napędzanych autogazem samochodów?
José Luis Blanco: Liczba stacji oferujących autogaz rośnie w Hiszpanii w szybkim tempie, praktycznie co dzień dowiadujemy się o kolejnych obiektach udostępnianych publicznie. W tej chwili mamy 470 punktów sprzedających LPG, z czego 200 to stacje benzynowe. Mamy świadomość, że to niewiele w porównaniu z sieciami w innych krajach Europejskich, ale najważniejsze, że przybywa. Prognozy zakładają wręcz, że do 2015 r. w Hiszpanii będzie 1000 stacji. Poza tym, dzięki równomiernemu rozmieszczeniu stacji już istniejących nie ma problemu z zatankowaniem (zarówno dla mieszkańców, jak i turystów), zwłaszcza jeżeli zaplanuje się trasę zawczasu. Na stronie internetowej AOGLP jest dokładna mapa stacji, która pozwala znaleźć obiekty znajdujące się po drodze.
fot. AOGLPJosé Luis Blanco, dyrektor generalny AOGLP (Hiszpańskiej Organizacji Gazu Płynnego)Jakie stacje dominują – duże obiekty koncernowe czy mniejsze punkty prywatne?
Zdecydowana większość stacji oferujących autogaz w Hiszpanii to dziś obiekty dostępne publicznie. Czy to na stacji koncernowej, czy też mniejszej, prywatnej, możliwość zatankowania zawsze jest pod ręką. Oczywiście, najwięcej punktów jest w gęsto zaludnionych, dużych miastach, natomiast rozwój infrastruktury w mniejszych miejscowościach to wciąż wyzwanie stojące przed branżą.
Ile kosztuje LPG w porównaniu z benzyną i olejem napędowym?
W tej chwili autogaz kosztuje mniej więcej połowę tego, co paliwa tradycyjne. Biorąc pod uwagę wyższe spalanie LPG, oszczędności netto mogą więc wynieść ok. 40% kosztów paliwa.
Ile samochodów napędzanych gazem jest na drogach Hiszpanii i jak ta liczba ma się do ogólnej liczebności parku samochodowego?
Według naszych szacunków, liczba aut zasilanych LPG przekracza aktualnie 13 tys., przy czym w ciągu ostatniego roku wyraźnie wzrosła. Szczegółowymi danymi niestety nie dysponujemy. Łączna liczba pojazdów w Hiszpanii (samochodów osobowych, autobusów, ciężarówek i aut dostawczych) wynosiła w 2011 r. ponad 27 milionów, co oznacza, że odsetek aut na gaz to dziś nawet nie 1% ogółu, ale jesteśmy optymistami i wierzymy, że w ciągu kilku lat wzrośnie on do 2%.
Jaka jest struktura hiszpańskiego rynku LPG, tzn. jaka część konsumpcji tego paliwa przypada na autogaz, butle i duże zbiorniki?
LPG wciąż jest używane w Hiszpanii głównie do celów domowych (gotowanie i ogrzewanie) i przemysłowych. Spośród 1,6 mln ton gazu zużytego w 2012 r., tylko 26 tys. ton (1,6%) stanowił autogaz.
Czy latem, kiedy Hiszpanię odwiedzają turyści z całej Europy, notowany jest wzrost zużycia autogazu?
Rzeczywiście, można zaobserwować taki trend. Wprawdzie nie mamy jeszcze spójnych danych dotyczących tego lata, ale na podstawie obserwacji z 2012 r., kiedy zużycie autogazu w sezonie turystycznym wzrosło o 22%, oczekujemy dobrych wieści bieżącego roku. Po pierwsze dlatego, że liczba kierowców używających LPG w Hiszpanii rośnie, a po drugie za sprawą turystów właśnie, którzy napędzają nam konsumpcję. Przyjeżdżają oni zwłaszcza z Francji i Portugalii, gdzie wykorzystanie autogazu jest powszechniejsze niż u nas.
Przepisy regulujące użycie LPG jako paliwa samochodowego były w Hiszpanii niemal legendarnie surowe. Co się w tej kwestii zmieniło?
Ponieważ popularność LPG rośnie, ograniczenia dotyczące jego stosowania znikają. Rynek opiera się na zasadach zawartych w przepisach i normach ogólnoeuropejskich, co zapewnia płynność i ciągłość działania jego poszczególnych sektorów. Od kiedy branża autogazu przeszła deregulację, zakazy wjazdu gazowymi samochodami do centrów miast czy brak infrastruktury przestały być naszymi problemami. Nie jest jednak różowo – wciąż cierpimy z powodu obojętnego stosunku wobec LPG ze strony kierowców, którzy nie widzą w tym paliwie alternatywy. Poziom wiedzy na temat autogazu jest niski, a to z kolei rodzi nieufność.
Czy dziś jeszcze obowiązują jakieś przepisy, które utrudniają życie kierowców samochodów napędzanych gazem, np. zakaz wjazdu do podziemnych parkingów, brak samoobsługowego tankowania, częstsze przeglądy, wyższe podatki, itp.?. Nie, nic z tych rzeczy. Na podstawie tego, co słyszałem o innych rynkach, u nas sytuacja jest odwrotna. Owszem, swego czasu ciasny kaganiec przepisów hamował rozwój rynku, ale teraz liberalizacja praw…