Prezentacja samochodów - konkretnie Chevroleta HHR i Forda F-150 - akurat w Waszyngtonie jest nieprzypadkowa. Stolica Stanów Zjednoczonych, jako ośrodek wszystkich ważnych urzędów i agend rządowych, produkuje mnóstwo dokumentów, które potem trzeba utylizować. Firma Novozymes wpadła na pomysł, że nie ma sensu marnować tak cennego źródła celulozy i drażnić tym samym ekologów, przeliczających każdą kartkę na ścięte drzewa, i zaczęła przerabiać papierowe odpady na bioetanol. Samochody nim zasilane oraz próbkę masy, z której powstaje ekwiwalent konwencjonalnej benzyny, można było oglądać w jednym miejscu.
Technologia opracowana przez Novozymes, przy współpracy z Fiberight (firmy, która ostatecznie wytwarza paliwo), opiera się na specjalnym „koktajlu enzymatycznym”, dzięki któremu można otrzymywać bioetanol nie tylko z papieru, ale i innych źródeł: z biomasy rolniczej, materiału z miejskich wysypisk, szczątków roślin itp. Surowiec (w tym przypadku podania, wnioski i cała sterta innej „papierkowej roboty”) jest najpierw mielony i doprowadzany do stanu jednolitej, półpłynnej masy, następnie oczyszczany, a następnie poddawany działaniu mieszanki enzymów.
Te zaś prowadzą do przemiany zawartej w papierze i tekturze celulozy w cukry, które po fermentacji dają alkohol. Po zmieszaniu go z benzyną w proporcji 85:15, powstaje bioetanol E85.
Jak ocenia producent, nowoczesne biopaliwa mogą doprowadzić do zmniejszenia emisji CO2 w pojazdach nawet o 90%, choć zapewne przy uwzględnieniu nie tylko gazów wydobywających się z rur wydechowych, ale także całego procesu wytwarzania. Są też najtańszym sposobem redukcji poziomu dwutlenku węgla wyrzucanego do atmosfery przez pojazdy. Ponadto, rozwój nowych technologii, jak ta opracowana przez Amerykanów, nie powoduje negatywnych skutków dla upraw żywności, jak to mogło być w przypadku E85 pierwszej generacji, powstającego z kukurydzy i innych zbóż jadalnych. Nowoczesne metody, oparte na wykorzystaniu celulozy z bezużytecznych pozornie biokomponentów, otwierają zupełnie nowe perspektywy, które dobrze obrazuje przykład podany przez Novozymes: praktyczne zastosowanie odkryć i osiągnięć firmy w różnych gałęziach przemysłu zaowocowało w 2009 r. redukcją emisji CO2 o 27 milionów ton, co odpowiada wycofaniu z ruchu 7 milionów samochodów. Warto? Pewnie!
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl