Prezentowany w Berlinie Solaris Urbino 18 electric jest jednym z czterech 18-metrowych autobusów polskiej firmy, które zaraz po zakończeniu targów InnoTrans trafią do firmy Braunschweiger Verkehrs, która użytkuje już Solarisy (Tramino i Urbino electric).
Przegubowe Solarisy electric mają zamontowany system bezstykowego, indukcyjnego, ładowania, co umożliwiło zastosowanie stosunkowo niewielkiej, litowo-jonowej, baterii trakcyjnej, gromadzącej jedynie 90 kWh energii elektrycznej. Baterię zamontowano na dachu, nad tylną osią pojazdu, wskutek czego w przedziale pasażerskim nie ma typowej wieży, kryjącej podzespoły układu napędowego. Wygospodarowana w ten sposób większa przestrzeń pozwoliła na montaż ponad 50 miejsc siedzących.
Pojazd napędza silnik trakcyjny o mocy 240 kW, którego dostawcą, podobnie jak całego wyposażenia elektrycznego, jest firma Vossloh Kieppe. Pod podłogą pojazdu zamontowano urządzenie Primove firmy Bombardier, zdolne bezstykowo (indukcyjnie) pobierać energię elektryczną z ładowarek indukcyjnych montowanych w okolicach przystanków. Dzięki dużej mocy urządzenia wynoszącej 200 kW zapas energii elektrycznej jest uzupełniany w ciągu kilku minut postoju na przystanku.
4 Solarisy Urbino 18 electric pojawią się w Brunszwiku w ramach projektu "Emil", który jest skrótem oznaczającym w tłumaczeniu "elektromobilność poprzez indukcyjne ładowanie". Projekt zakłada szerokie zastosowanie pojazdów elektrycznych ładowanych indukcyjnie.
Jeszcze dłuższe przegubowce Solaris zamówiła firma Hochbahn z Hamburga. W tym przypadku zamówione 2 autobusy, oprócz zwiększonej długości (18,75 m), będą wyposażone w, zasilane wodorem, ogniwa paliwowe. Ich zastosowanie w układzie zasilania elektrycznego silnika trakcyjnego spowoduje zwiększenie zasięgu pojazdów.
Oba autobusy dla Hamburga będą wykorzystywać baterie zdolne do gromadzenia 120 kWh energii elektrycznej. Innowacją jest zastosowanie w układzie ich doładowania ogniwa paliwowego firmy Ballard o mocy 101 kW. Liczba cykli ładowania z wykorzystaniem ogniwa paliwowego jest zaprogramowana, co wynika z założenia, że włącza się ono tylko wtedy, kiedy jest potrzeba wykorzystania 100% jego mocy. Ładowanie baterii trakcyjnej odbywa się w czasie jazdy autobusu, co powoduje, że jego zdolności operacyjne są takie same jak w przypadku autobusów dieslowskich. Uzupełnianie paliwa wodorowego jest przewidziane raz dziennie, po zjeździe do zajezdni.
Wprowadzanie nowych autobusów elektrycznych jest konsekwencją wyznaczonego w firmie Solaris celu, jakim jest coroczny wzrost udziału autobusów elektrycznych w całkowitej sprzedaży firmy. W osiągnięciu tego założenia pomaga realizacja kolejnych kontraktów podpisanych na rynku niemieckim.
W ramach ich realizacji firma Solaris Bus & Coach dostarczy m.in. berlińskiemu przewoźnikowi BVG 4 autobusy Urbino 12 electric wyposażone w indukcyjny system ładowania. Nabywcę znalazł także pierwszy autobus z ładowaniem realizowanym za pomocą pantografu. Solaris Urbino 12 electric z takim systemem ładowania zakupiło przedsiębiorstwo Dresdner Verkehrsbetriebe AG, a już niebawem elektryczne Solarisy pojawią się na ulicach Düsseldorfu i szwedzkiego Västerås.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl