Siemens, Volvo Group wraz z jej amerykańską marką Mack opracowuje wyposażony w pantografy pojazd pobierający energię elektryczną podobnie jak tramwaj. Będzie on poruszał się po zelektryfikowanej autostradzie w pobliżu największych portów USA w Los Angeles i Long Beach w ramach projektu e-autostrad. W testach będą uczestniczyć także lokalne, kalifornijskie firmy.
fot. SiemensCiężarówki zasilane elektrycznie poprzez pantografy
Trakcja elektryczna będzie zainstalowana w obu kierunkach na autostradzie w Carson w pobliżu Los Angeles. Projekt, który ruszy w lipcu 2015 r. ma potrwać rok. Każdego dnia, w ramach jazd testowych, autostradą będą poruszać się nawet cztery ciężarówki. Będą to pojazdy z napędem hybrydowym wyposażone w inteligentne odbieraki prądu (pantografy), pobierające energię elektryczną z linii napowietrznych.
Samochody nie będą wytwarzać szkodliwych spalin, a na drogach bez trakcji elektrycznej będą wykorzystywały napęd hybrydowy, który będzie korzystał z innego źródła energii (silnika Diesla, silnika gazowego lub akumulatora).
Samochody w programie e-autostrad wyeliminują jedną z podstawowych niedogodności znaną z eksploatacji trolejbusów, którą jest brak możliwości wyprzedzania. Zastosowanie inteligentnych pantografów i napędu hybrydowego pozwoli na wykonywanie manewru wyprzedzania oraz automatyczne odłączenie i podłączenie do sieci trakcyjnej przy prędkościach do 90 km/h.
fot. SiemensHybrydowy układ napędowy stosowany w ciężarówkach wykorzystywanych na elektrycznych autostradach (eHighway)
Koncepcja e-autostrad jest bardzo korzystna z ekonomicznego i ekologicznego punktu widzenia, szczególnie na intensywnie użytkowanych trasach (pomiędzy portami, terenami przemysłowymi i głównymi terminalami przeładunkowymi).
Porty w Los Angeles i Long Beach oczekują ekologicznego rozwiązania odcinka autostrady I-710, które jest opracowywane w ramach projektu Zero Emission I-710. Jest to rozwiązanie bardzo istotne dla tej trasy, ponieważ każdego dnia droga ta obsługuje około 35 tys. przejazdów wahadłowych. Tak duże obciążenie tej trasy było głównym powodem stworzenia koncepcji bezemisyjnego korytarza dla transportu wahadłowego, pomiędzy dwoma portami morskimi i kolejowym centrum przeładunkowym, które znajduje się w odległości około 30 km.
Dzięki temu rozwiązaniu zmniejszy się negatywny wpływ transportu w regionie. Docelowo emisja spalin w tym regionie, dzięki komercyjnemu wykorzystaniu systemu e-autostrad, ma być całkowicie wyeliminowana, co doprowadzi do zmniejszenia zużycia paliw kopalnych i obniżenia kosztów operacyjnych dla przewoźników.