Dzięki rozwiązaniu naukowców z brytyjskiego Science and Technology Facilities Council (STFC) koszty wprowadzenia zasilania wodorem w motoryzacji mają ulec radykalnemu zmniejszeniu.
Ograniczono koszty związane z magazynowaniem wodoru. Nie ma konieczności stosowania kosztownych zbiorników ciśnieniowych lub kriogenicznych, ponieważ źródłem wodoru w rozwiązaniu zaproponowanym przez STFC ma być amoniak. Zawiera on w swej cząsteczce atom azotu i trzy atomy wodoru przez co jest idealną substancją do przechowywania tego ostatniego.
Technologie związane z produkcją i przechowywaniem amoniaku są od dawna opanowane np. w produkcji nawozów. Nie powinno być zatem problemów z produkowaniem większej ilości amoniaku na potrzeby motoryzacji, a także z jego dystrybucją. Armatura i stacje do tankowania amoniaku są według naukowców bardzo proste, podobnie jak powszechnie dziś używane stacje tankowania LPG. Przechowywanie amoniaku w samochodzie jest także bardzo łatwe. Może on być przechowywany w wykonanych z tworzywa sztucznego zbiornikach pod niskim ciśnieniem.
Jednak istotą rozwiązania zaproponowanego przez Brytyjczyków jest sposób pozyskiwania wodoru z amoniaku. Dotychczas stosowane metody są bardzo drogie, ponieważ wymagają wykorzystania drogich metali szlachetnych. Naukowcy STFC znaleźli inną, znacznie tańszą, metodę pozyskiwania wodoru z amoniaku wykorzystującą, zamiast metali szlachetnych, amidek sodu, który jest substancją bardzo tanią.
Nasza metoda jest równie skuteczna jak najlepsze, obecnie stosowane, rozwiązania wykorzystujące katalizatory z metali szlachetnych, lecz stosowana substancja aktywna, amidek sodu, kosztuje znacznie mniej. Możemy produkować wodór z amoniaku bezpośrednio w samochodzie, skutecznie i tanio. W samochodach nie trzeba nawet stosować ogniw paliwowoych. Mieszanina niewielkiej ilości wodoru z amoniakiem z powodzeniem spala się w konwencjonalnym silniku. Nasz proces nie jest jeszcze do końca zoptymalizowany, lecz szacujemy, że reaktor do rozkładu amoniaku wielkości 2-litrowej butelki zapewni wystarczającą ilość wodoru dla rodzinnego samochodu średniej klasy.
prof. Bill David, kierownik zespołu badawczego STFC w ISIS Neutron Source
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl