Pojazd uzyskał homologację całopojazdową w Unii Europejskiej, co ułatwia prowadzenie testów drogowych skutera, które odbywają się w Anglii. Miejsce nie jest przypadkowe, ponieważ w pracach rozwojowych aktywny udział bierze brytyjska firma Inteligent Energy, która opracowała układ zasilania z ogniwem paliwowym, a badania odbywają się pod egidą Technology Strategy Board, będącą agendą rządu brytyjskiego.
Zasilane wodorem ogniwo paliwowe (zastosowano ogniwo typu PEMFC - Polymer Electrolyte Membrane Fuel Cell - z elektrolitem polimerowym) o mocy 1,6 kW ma masę 10 kg. Służy ono do wytwarzania energii elektrycznej używanej do zasilania jednostki napędowej. Napięcie elektryczne powstaje na skutek reakcji wodoru z tlenem pochodzącym z powietrza.
W jej wyniku następuje uwalnianie elektronów z atomów wodoru co powoduje powstanie napięcia elektrycznego. W czasie reakcji powstaje woda, która jest produktem ubocznym pracy ogniwa paliwowego. Ogniwo zasila trakcyjny silnik elektryczny (synchroniczny, prądu zmiennego) o mocy blisko 12 KM, natomiast wodór używany do zasilania ogniwa jest magazynowany w zbiorniku o pojemności 10 l, pod ciśnieniem 70 MPa. Do ogniwa wodór jest dostarczany pod obniżonym ciśnieniem o wartości 0,14 MPa. Zbiornik ma konstrukcję kompozytową, tzn. metalowy liner jest owinięty włóknem węglowym przesyconym żywicą epoksydową.
Układ napędowy skutera jest przystosowany do odzysku energii w czasie hamowania, kiedy silnik napędowy przełącza się na pracę prądnicową i ładuje akumulatory litowo-jonowe mogące zmagazynować 0,5 kW energii. W czasie postoju pojazdu, np. na skrzyżowaniu energia elektryczna powstająca w ogniwie paliwowym jest także gromadzona akumulatorach, wspomagając później jego pracę w czasie przyspieszania. Wtedy energia elektryczna jest doprowadzana do silnika równolegle z dwóch źródeł (ogniwa paliwowego i akumulatorów), co zwiększa parametry trakcyjne pojazdu.
Suzuki Burgman z ogniwem paliwowym ma masę 170 kg, o 10 kg więcej niż seryjny pojazd z silnikiem benzynowym o pojemności 125 cm3. Zasięg w ten sposób skonfigurowanego skutera wynosi ponad 300 km, a prędkość maksymalna 63 km/h. Producent deklaruje rozpoczęcie produkcji Burgmana Fuel Cell w 2012 roku.
Skuter Suzuki pokazuje, że w zakresie ogniw paliwowych następuje stały postęp, który pozwala na stosowanie tego rozwiązania w coraz mniejszych pojazdach. Jeszcze parę lat temu układy sterowania wspomagające pracę ogniw paliwowych i elektrycznego układu napędowego zamontowane w samochodzie osobowym pozbawiały go własności użytkowych (ograniczenie lub wyeliminowanie pojemności bagażowej, miejsc siedzących). Obecnie, oparte o ogniwa paliwowe układy napędowe są w zaawansowanym stadium prób drogowych w autobusach i samochodach osobowych, ale znawcy tematu podkreślają, że zastosowanie tej technologii do zasilania sprzętu powszechnego użytku: telefonów komórkowych czy laptopów to tylko kwestia czasu.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl