Silnik 1,0 TSI to apogeum downsizingu. Tym bardziej, że zamontowano go nie w najmniejszej Citigo (tam dopiero odwaliłby kawał dobrej roboty!), a w większej o trzy rozmiary (po drodze są jeszcze Fabia i Rapid) Octavii, która jest z czymś w rodzaju kompaktu z wartością dodaną. Jednocześnie jest to koniec downsizingu w Grupie VW – koncern zapowiedział, że dalsza miniaturyzacja jest niemożliwa, bo owszem, zużycie paliwa i emisja dwutlenku węgla maleją, ale za cenę wyższej emisji tlenków azotu. I już widać efekty odwrotu od pierwotnej strategii, bowiem silnik 1,4 TSI jest stopniowo wypierany przez jednostkę 1,5-litrową. Ale my nie o tym...
1,0 TSI ma dokładnie 999 cm3 pojemności skokowej, trzy cylindry i w wersji zamontowanej pod maską Octavii osiąga 115 KM. To o 30 KM więcej niż najmniejszy spośród oferowanych silników czterocylindrowych (1,2 TSI), a więc sprawa jest z pewnością godna rozważenia. A jak prezentuje się wersja jednolitrowa na tle oferowanego dotąd z dedykowaną instalacją LPG 1,4 TSI? W trybie benzynowym ma potrzebować średnio o 0,4 l/100 km mniej paliwa (4,9 wobec 5,3 l/100 km), ale zapewnia słabsze przyspieszenie – 9,9 s od 0 do 100 km/h kontra 8,1 s w odmianie mocniejszej. 1,4 TSI z dedykowaną instalacją gazową pozostaje jednak w ofercie, więc jeśli ktoś potrzebuje dodatkowych koni i niutonometrów, nie musi z nich rezygnować.
Czynnikiem decydującym o wyborze konkretnego silnika może okazać się cena. Najtańsza Octavia 1,0 TSI kosztuje 72580 zł, cennik modelu 1,4 TSI startuje zaś z poziomu 77310 zł. Instalacja Landirenzo Omegas Direct do dowolnego z nich, mimo że różni się liczbą wtryskiwaczy, została wyceniona tak samo, na 5900 zł. Można więc wybrać wersję jednolitrową i zapłacić niewiele więcej niż za 1,4 TSI bez systemu zasilania gazem (78480 zł), co w specyficzny sposób sprawia, że instalacja LPG może wiązać się z wydaniem tylko 1170 zł. Koszty bieżące będą z pewnością podobne w przypadku obu odmian, a niespełna 1200 zł zwróci się przy dystrybutorze znacznie szybciej niż 5900 zł. Przy najbliższej nadarzającej się okazji przetestujemy auto i sprawdzimy, czy trzy cylindry i 1 l pojemności skokowej to wystarczająca siła sprawcza dla rodzinnego samochodu, jakim jest Octavia.
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl