Po pierwsze wyjaśnijmy, dlaczego ponownie testujemy pozornie ten sam samochód, wszak Hyundai i30 z instalacją gazową już raz u nas gościł. To prawda, ale że my skupiamy się na systemie LPG, a nie na samochodzie jako takim, warto było skorzystać z nadarzającej się sposobności i wziąć „w obroty” kolejny egzemplarz popularnej „i-trzydziestki”. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że ma inną instalację zamontowaną w innym silniku. Ale również dlatego, że przedtem jeździliśmy wersją CW, czyli kombi, a teraz w ręce wpadł nam klasyczny hatchback. Z perspektywy układu zasilania gazem typ nadwozia teoretycznie nie robi żadnej różnicy, ale użytkownicy aut na gaz wiedzą, że jakąś jednak robi, bo z tyłu jest bagażnik, a w nim lub pod nim zbiornik tańszego paliwa. Ale do tego wrócimy później.
Póki co rzućmy okiem pod maskę. Tam, zamiast znanego nam z „objeżdżanego” wcześniej egzemplarza silnika 1,6 połączonego z instalacją TECH marki LPGTECH, znajdujemy jednostkę o mocy 100 KM i zasilający ją gazem system Sequent 24 marki BRC. Montaż schludny, dostęp do poszczególnych elementów dobry, zwłaszcza że złącze diagnostyczne sterownika (schowanego za akumulatorem) wyprowadzono w wygodne miejsce – w pobliże prawego dolnego narożnika komory silnika (z perspektywy stojącego przed uniesioną maską). Jeżeli deklarowana przez producenta moc wydaje się komuś zbyt niska, mamy dobrą wiadomość – na LPG silnik osiąga prawie 104 KM! Magia? Nie, w cuda nie wierzymy. Po prostu na benzynie gratisowa nadwyżka jest jeszcze większa i sięga niemal 9 KM. Pomimo utraty 5 koni po zmianie paliwa z drogiego na tanie mamy więc i tak do dyspozycji lepsze osiągi, niż obiecuje Hyundai. I kiedy tak na to spojrzeć, trudno mieć silnikowi za złe, że traci owe 5 KM (oraz 4 Nm momentu obrotowego – ze 128 do 124 Nm). Ważne jest i to, że w żadnym zakresie prędkości obrotowych silnik nie „podpiera” się dotryskami benzyny – kiedy już przełączy się na gaz (a to następuje dość szybko po porannym rozruchu), trwa niezachwianie przy tańszym paliwie.
W czasie jazdy zmierzone na hamowni parametry sprawiają, że i30 nie jest królem sprintu i żeby po starcie „zbierał” się z jako taką werwą, trzeba przeganiać wskazówkę obrotomierza po skali. To z kolei przekłada się na podwyższone zużycie paliwa i o ile dzięki zamianie LPG na benzynę łatwiej to zaakceptować, można i warto oswoić demona prędkości, by dzięki spokojnej jeździe oszczędzać jeszcze więcej. Co ciekawe, system podpowiadający moment zmiany biegu na wyższy, w odróżnieniu od podobnych rozwiązań w wielu innych samochodach, nie przeszkadza tutaj, lecz pomaga. Dynamika idzie w las, kiedy stosujemy się do jego sugestii, ale nie słychać, żeby silnik się przy tym męczył i spalaniem stukowym błagał o litość, więc jeśli ktoś jest fanem toczenia zażartych bojów o każdą kroplę paliwa, może śmiało korzystać. Jak to się przekłada na wskazania komputera pokładowego dotyczące zapotrzebowania na życiodajny płyn?
Jadąc bardzo wstrzemięźliwie drogami podmiejskimi można utrzymać spalanie na poziomie nawet 6 l/100 km. Ponieważ nie każdemu dostaje cierpliwości, by uprawiać jazdę w takim stylu, realnie trzeba się liczyć z apetytem o litr/100 km większym. Na autostradzie można liczyć na 7,3-7,5 l/100 km, w mieście trzeba się pogodzić z wynikami rzędu 8,5, a nawet 9 l/100 km (kłania się brak systemu start/stop). Do tych wartości należy doliczyć ok. litr-półtora/100 km i mamy pojęcie o tym, ile LPG potrzebuje Hyundai i30 (komputer pokładowy nie podaje zużycia gazu). W warunkach autostradowo-miejskich (przy czym jazda autostradą odbywała się na granicy prędkości dozwolonych przez kodeks drogowy, a w mieście dużo staliśmy w korkach) 37,6-litrowy (użytkowo, nie geometrycznie) zbiornik (torus marki Stako, zamontowany oczywiście we wnęce koła zapasowego) wystarczył na dokładnie 333,5 km, co daje blisko 11,3 l/100 km. Przy mniejszym zagęszczeniu ruchu i rozsądniejszych prędkościach można jeździć ekonomiczniej, choć wielu kierowców na pewno uzna, że przy cenie gazu na poziomie niespełna 45% ceny benzyny (2,41 kontra 5,38 zł/l w połowie czerwca 2014 r.) walka o każdą kroplę nie ma sensu.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl