Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 2
fot. BMW / Ładowanie w domu można realizować za pośrednictwem dedykowanej ładowarki Wallbox poprzednie następne
05.08.2013

BMW i3 - zmieni wszystko?

BMW i3 - zmieni wszystko? fot. BMW

Wreszcie jest – po kilku latach pokazywania na salonach samochodowych modeli koncepcyjnych, szczucia klientów zakamuflowanymi prototypami i kuszenia kontrolowanymi wyciekami informacji technicznych, BMW oficjalnie pokazało światu i3, czyli swoje pierwsze seryjne auto o napędzie elektrycznym. Producent wiele obiecuje, ale i wiele się po tym ekologicznym maluchu spodziewa.
REKLAMA
BMW i3fot. BMWNa wskroś nowoczesne, a jednak od razu rozpoznawalne jako członek rodziny BMW - nowe i3

Samochód elektryczny sam w sobie dziś przełomem nie jest – oferta rynkowa cały czas się rozszerza, chociaż popularność auta na prąd zdobywają powoli. Dla BMW jest to jednak okazja do świętowania, bo nigdy wcześniej marka z Bawarii nie miała w swojej gamie samochodu zasilanego elektronami zamiast oktanów. Teraz już można sobie taki kupić, chociaż cena raczej do przystępnych i okazyjnych nie należy. Ale o tym za chwilę.

O szczegółach technicznych „i-trójki” pisaliśmy niedawno, dlatego zamiast rozwodzić się ponownie nad tą kwestią, odsyłamy zainteresowanych do artykułu BMW i3 - oficjalnie nieoficjalna prezentacja. W zamian skupimy się na tym, co w nowym BMW można odebrać oczami, czyli na wyglądzie i wyposażeniu. Już samo nadwozie zwraca uwagę stylem odmiennym od pozostałych modeli bawarskiej marki, a jego najoryginalniejszymi elementami są: otwierające się „pod wiatr”, pozbawione własnych klamek drzwi tylne (dostęp do nich możliwy jest dopiero po otwarciu „wrót” przednich) oraz charakterystyczne „podcięcie” linii okien w tychże drzwiach. Samochód nie jest zwyczajny, więc i wygląd ma niecodzienny i to może się podobać.

BMW i3 z otwartymi drzwiamifot. BMWPrzeciwstawnie otwierane drzwi to w koncernie BMW nie nowość - podobne ma Mini Clubman

Wnętrze wykończono materiałami naturalnymi bądź pochodzącymi z recyklingu. Kwestia użycia skóry i drewna w samochodzie chcącym uchodzić za ekologiczny pozostaje jednak dyskusyjna. Nawet jeżeli surowce te pozyskano w sposób przyjazny dla środowiska, eko-aktywiści na pewno by i3 nie kupili. Już wersja podstawowa zawiera takie wyposażenie, jak klimatyzacja, łączność USB, Bluetooth i SIM czy 6,5-calowy wyświetlacz systemu iDrive, a za dopłatą można sobie „klimę” zautomatyzować i dokupić podgrzewane fotele czy elektrycznie sterowany panoramiczny dach. Warto jednak pamiętać, że większa liczba gadżetów to wyższy pobór energii z akumulatora, a tej i tak wystarcza na zaledwie 130-160 km jazdy. BMW kontrargumentuje, że statystyczny kierowca potrzebuje nie więcej niż 64 km dziennie, więc jeżeli ktoś nie może żyć bez przeszklonego „sufitu”, to niech mu będzie. A poza tym, dla zapobiegliwych jest jeszcze i3 REX, czyli wersja ze spalinowym range extenderem.

fot. BMWNaturalne materiały, jasne kolory, nowoczesny design - to znaki rozpoznawcze wnętrza i3

Ile należy zapłacić za przyjemność posiadania pierwszej elektrycznej „bawarki” w dziejach? Tu zaczynają się „schody”. Opublikowany już cennik dla rynku polskiego startuje z poziomu 140900 zł, a za taką kwotę można już mieć model 320i EfficientDynamics Edition. Spójrzmy jednak na to inaczej – Mitsubishi i-MiEV z rocznika 2011 kosztuje w „promocyjnej” ofercie prawie 113 tys. zł, a jest to samochód o nieporównanie niższym prestiżu niż BMW i z pewnością nie rzucający na kolana jakością wykonania ani pojemnością wnętrza. Jest jeszcze Renault Fluence Z.E. za 111 tys. zł, ale w jego przypadku należy liczyć się z kosztem leasingu akumulatorów, co z kolei sprawia, że potencjalne oszczędności, wynikające z pożegnania się z paliwem raz na zawsze, biorą w łeb. Ze wszystkich dostępnych dziś elektrycznych samochodów BMW i3 ma chyba jednak największy ładunek sensu, o ile można uznać za sensowne kupowanie malucha za 140 tys. zł.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: BMW



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.