Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 7
fot. gazeo.pl / Solaris Urbino 12 Hybrid poprzednie następne
30.07.2012

Jeśli nie gaz, to chociaż hybryda - Urbino Hybrid w Łodzi

Jeśli nie gaz, to chociaż hybryda - Urbino Hybrid w Łodzi fot. gazeo.pl

W drugiej połowie lipca na ulicach Łodzi pojawił się 12-metrowy Solaris z hybrydowym układem napędowym. Pojazd będzie przez 2 tygodnie stanowił uzupełnienie taboru używanych już w Łodzi ponad 100 Solarisów. Jest to najliczniej reprezentowana marka autobusów w MPK Łódź, którego tabor liczy 395 pojazdów (90% stanowią autobusy niskopodłogowe).
REKLAMA
Solaris Urbino 12 Hybridfot. gazeo.plSolaris Urbino 12 Hybrid na ulicach Łodzi

Solaris Urbino 12 Hybrid to 12-metrowy autobus miejski. Zastosowanie hybrydowego równoległego układu napędowego nie zmienia układu wnętrza pojazdu, które mieści w zależności od wersji od 25 do 35 miejsc siedzących.

W układzie przeniesienia napędu hybrydowego Solarisa wykorzystuje się podzespoły amerykańskiej firmy Eaton oraz spełniający wymagania emisyjne EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle) silnik o zapłonie samoczynnym Cummins. Nie jest to co prawda silnik gazowy, do tego rodzaju napędów nam najbliżej, ale emisja na poziomie normy EEV budzi szacunek. Osiągnięto ją wykorzystując układ SCR, który wtryskuje AdBlue (31,5% roztwór mocznika) do układu wydechowego. Zachodząca w połączonym z tłumikiem katalizatorze reakcja redukuje w znacznym stopniu emisję tlenków azotu. Zbiornik AdBlue ma pojemność 40 l.

Warto wiedzieć

Emisja silnika spełniającego wymagania EEV mieści się pomiędzy wymaganiami Euro5 a Euro6. Jako przykład można podać, że emisja (tlenków azotu i cząstek stałych) jednego pojazdu spełniającego normę Euro2 odpowiada emisji 200 pojazdów, które spełniają wymagania Euro6.

Jednostka napędowa o pojemności skokowej 6,7 l zapewnia moc 162 kW (220 KM). Pracuje ona w optymalnym zakresie prędkości obrotowych, a nadwyżka mocy przetwarzana na energię elektryczną doładowuje zamontowane na dachu akumulatory litowo-jonowe. Układ napędowy uzupełnia zblokowany z automatyczną 6-biegową skrzynią przekładniową silnik elektryczny dysponujący mocą 44 kW.

Silnik spalinowy jest wyłączany po otwarciu drzwi autobusu i automatycznie włączany po ich zamknięciu. Dzięki temu do wnętrza nie przedostają się szkodliwe spaliny.

Zgodnie z ideą napędu hybrydowego energia kinetyczna, która w klasycznym autobusie jest rozpraszana w postaci ciepła w mechanizmach hamulcowych jest odzyskiwana i po zamianie na elektryczną magazynowana we wspomnianych bateriach na dachu autobusu.

Solaris Urbino 12 Hybrid - wnętrzefot. gazeo.plWnętrze Solarisa Urbino 12 Hybrid

Na razie nie są jeszcze dostępne raporty MPK odnośnie zużycia paliwa, ale producent deklaruje, że ma ono być niższe w stosunku do autobusów napędzanych konwencjonalnie nawet o 30%.

Zdaniem kierowcy hybrydowy Solaris w porównaniu z autobusem napędzanym klasycznie (silnikiem o zapłonie samoczynnym) charakteryzuje się nieco mniejszą dynamiką, choć przy pełnym obciążeniu pojazd zachowuje się podobnie jak klasyczny autobus, dysponując odpowiednim zapasem mocy.

MPK Łódź testuje różne rozwiązania napędów, które podnoszą przyczyniają się do ograniczenia kosztów eksploatacji, a także emisji szkodliwych składników spalin. Przypomnijmy, że w wakacje w 2007 r. po ulicach Łodzi w ramach testów poruszał się zasilany gazem ziemnym 18-metrowy Irisbus Citelis. Wszystkie te działania są ważne także dla nas mieszkańców Łodzi, ponieważ przyczyniają się do ograniczenia emisji cząstek stałych, a te jak wiadomo są przyczyną wielu dolegliwości zdrowotnych.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Solaris Bus & Coach, MPK Łódź



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.