18.02.2013

Miejska hybryda gazowa

W drugiej połowie stycznia 2013 r. na ulice Barcelony trafił gazowy autobus hybrydowy wyprodukowany przez hiszpańską firmę Castrosua. Pojazd powstał w wyniku zawartego w kwietniu 2010 r. porozumienia pomiędzy miejscowym przewoźnikiem miejskim, którym jest firma TMB (Transports Metropolitans de Barcelona) a hiszpańskim operatorem gazowym Gas Natural Fenosa.
REKLAMA

Porozumienie ma na celu ograniczenie emisji szkodliwych składników spalin z autobusów używanych w mieście. Cel ten ma być osiągnięty przez wymianę taboru (na pojazdy hybrydowe, w tym gazowe) i modernizację (upgrade) eksploatowanych autobusów, dzięki czemu staną się one pojazdami hybrydowymi.

Gazowy autobus hybrydowy Castrosuafot. Gas Natural FenosaMiejski, hybrydowy autobus CNG Castrosua powstał w Hiszapnii w wyniku porozumienia firm TMB i Gas Natural Fenosa w oparciu o podzespoły Iveco

Eksploatowany na linii 37 w Barcelonie autobus został wyprodukowany przez firmę Castrosua z wykorzystaniem rozwiązań oferowanych przez firmę Iveco. Wytwarzana przez generator napędzany pracującym w optymalnych warunkach silnikiem gazowym energia elektryczna jest magazynowana w superkondensatorach. Do nich kierowana jest także energia odzyskiwana w czasie hamowania pojazdu. Autobus porusza się dzięki wykorzystaniu dwóch elektrycznych silników trakcyjnych. Pobierają one energię elektryczną z baterii superkondensatorów lub bezpośrednio z generatora.

Według informacji podawanych przez firmy zaangażowane w projekt, rozwiązanie w postaci hybrydowego autobusu gazowego (CNG) pozwala zmniejszyć nawet o 30 % zużycie paliwa i emisję szkodliwych składników spalin w stosunku do uważanych dotychczas za jedne z najczystszych autobusów zasilanych wyłącznie sprężonym gazem ziemnym.

TMB jest obecnie w trakcie konwersji 70 autobusów dieslowskich na hybrydowe oraz planuje zakup 26 nowych hybryd. W ciągu najbliższych miesięcy 10 autobusów zasilanych CNG będzie także poddanych konwersji na hybrydowe. Dzięki temu flota autobusów hybrydowych Barcelony będzie trzecią co do wielkości w Europie, po Londynie i Manchesterze.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Gas Natural Fenosa, Transports Metropolitans de Barcelona



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.