Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 3
fot. PSA / Trzycylindrowy benzynowiec jest na tyle zwarty, że bez problemu obok niego zmieściła się jednostka hydrauliczna (pompa i silnik w jednym) poprzednie następne
18.03.2013

PSA Hybrid Air - z benzyny i powietrza

PSA Hybrid Air - z benzyny i powietrza fot. PSA

Okazuje się, że w celu obniżania zużycia paliwa i emisji złowrogiego dwutlenku węgla napęd spalinowy można łączyć nie tylko z energią elektryczną, ale również... ze sprężonym powietrzem! Układ hybrydowy oparty na silniku benzynowym i pompie hydraulicznej zaprezentował koncern PSA Peugeot Citroën.
REKLAMA
PSA Hybrid Air - przekrój ukazujący konstrukcję układufot. PSAUkład Hybrid Air "na żywym organizmie" - wygląda trochę jak instalacja CNG

Twórcy rozwiązania twierdzą, że stanowi ono ważny krok na drodze do opracowania samochodu, który będzie w stanie jeździć zadowalając się 2 l paliwa na 100 km. System Hybrid Air nie zapewnia jeszcze tak dobrych wyników, ale podobno zaaplikowanie go do Peugeota 208 i Citroëna C3 ma owocować obniżeniem spalania tych modeli do 2,9 l/100 km, co z kolei odpowiada emisji CO2 na poziomie zaledwie 69 g/km. Rewelacja? Rewolucja? Niewykluczone, ale zanim ona nadejdzie, przyjrzyjmy się szczegółom nowatorskiej technologii.

System składa się z trzycylindrowego silnika spalinowego, zbiornika sprężonego powietrza i cieczy zarazem (ciecz spręża powietrze w procesie odzyskiwania energii podczas hamowania), pompy/silnika hydraulicznego odpowiedzialnego za „ładowanie” zbiornika ciśnieniem (funkcja pompy) oraz przetwarzanie go na energię przekazywaną na koła (funkcja silnika) oraz zautomatyzowanej przekładni. PSA na razie oszczędnie zawiaduje szczegółami, ale wiadomo, że układ może pracować w jednym z trzech trybów: wyłącznie benzynowym (w jeździe pozamiejskiej ze stałymi prędkościami), mieszanym (pompa/silnik wspomaga jednostkę spalinową podczas przyspieszania czy pokonywania wzniesień) oraz w pełni hydropneumatycznym (w mieście), charakteryzującym się zerową emisją spalin.

PSA Hybrid Air - umieszczenie zbiornika sprężonego powietrzafot. PSAGłówny zbiornik sprężonego powietrza i cieczy przebiega wzdłuż osi pojazdu, w tunelu środkowym, drugi (niskocinieniowy) podwieszono na tylnym zwisie

Producenci deklarują, że w warunkach miejskich, czyli przy maksymalnym wykorzystaniu opcji Air, samochody wyposażone w system Hybrid Air mogłyby przez 60-80% czasu poruszać się wyłącznie dzięki energii magazynowanej w zbiorniku ciśnieniowym, bez konieczności spalania benzyny. Zużycie paliwa spadałoby wtedy zapewne wyraźnie poniżej szacowanego poziomu średniego. Czy takie rozwiązanie ma przyszłość? Przedstawiciele koncernu PSA twierdzą, że tak i to nawet całkiem nieodległą – hybrydy hydropneumatyczne miałyby stać się komercyjnie dostępne już w 2016 r. Trudno nie dostrzec zalet takiej technologii – zbiornik ciśnieniowy w miejsce drogiego akumulatora litowo-jonowego to patent obniżający koszty opracowania i prawdopodobnie również masę gotowego samochodu. Czyżbyśmy właśnie stali się świadkami przełomu technologicznego w motoryzacji, który znacząco wpłynie na to, jakimi autami będziemy jeździć jutro? Nie przesądzamy, ale zapowiada się ciekawie!




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: PSA Peugeot Citroën



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.