Czasy wtrysku gazu są zawsze odnoszone do czasów wtrysku benzyny. Prawidłowo dobrane czasy wtrysku gazu nie mogą powodować zmian w dawkowaniu benzyny. Jest to podstawowa zasada przy kalibrowaniu gazowych układów zasilania.
Różnice widać gołym okiem
Różnice pomiędzy autokalibracją a kalibracją przeprowadzoną na hamowni są najlepiej widoczne na mapach silnika w programie konfiguracyjnym instalacji gazowej.
W czasie autokalibracji, która jest wykonywana na biegu jałowym, powstaje mapa mnożnika (w uproszczeniu obrazuje on, o ile czas wtrysku gazu jest dłuższy od czasu wtrysku benzyny), czyli wykres jego wartości w zależności od czasu wtrysku benzyny i prędkości obrotowej silnika. W czasie autokalibracji zostają uwzględnione także korekcje czasu wtrysku LPG od temperatury i ciśnienia gazu, dlatego jej wykonanie jest niezbędne, nawet jeśli dalsze strojenie instalacji będzie prowadzone z wykorzystaniem hamowni.
Wartości mnożnika po autokalibracji mają stałą wartość w całym zakresie prędkości obrotowych. Kolejne etapy strojenia pozwalają na precyzyjne dobranie wartości mnożnika i, jak pokazują ilustracje, w niektórych zakresach czas wtrysku należy zwiększyć, a w niektórych zmniejszyć. Kalibracja taka jest dość czasochłonna, nawet przy użyciu hamowni podwoziowej, jednak jej poprawne wykonanie daje gwarancję prawidłowej pracy silnika w każdym zakresie prędkości obrotowych.
Wnioski
Różne tryby pracy hamowni podwoziowej umożliwiają symulację zróżnicowanych warunków jazdy w nieograniczonym czasie i pozwalają skupić się osobie prowadzącej kalibrację instalacji gazowej na odczycie parametrów pracy układu zasilania i ich odpowiedniej modyfikacji. W ten sposób wykonana mapa silnika jest dokładniejsza, co przy prawidłowej kompletacji systemu i zastosowaniu precyzyjnie odmierzających dawki paliwa wtryskiwaczy powoduje, że nie trzeba jej później modyfikować. Normalne zużycie elementów instalacji gazowej będzie kompensowane w ramach autokalibracji sterownika benzynowego, ponieważ jego sygnały poddane modyfikacji w ramach kalibracji układu zasilania LPG są wykorzystywane do sterowania pracą silnika. Pamietajmy jednak, że kalibracja instalacji na hamowni podwoziowej nie zwalania montażysty z wykonania jazdy próbnej. Nawet najbardziej rozbudowana hamownia nie jest w stanie zasymulować bezwładności pojazdu w czasie przyspieszania, hamowania czy jazdy po łuku, a te czynniki także mogą mieć wpływ na pracę gazowego układu zasilania.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl