Wtedy nieodzowne staje się wykorzystanie analizatora spalin lub dymomierza. Urządzenia te pozwalają określić skład spalin, a na jego podstawie jakość spalania. Wymaga to oczywiście dużego doświadczenia i wiedzy teoretycznej pozwalającej na odpowiednie zinterpretowanie wyników analizy spalin.
Teoria
W warunkach teoretycznych spalenie mieszanki paliwowo-powietrznej powinno skutkować powstawaniem dwutlenku węgla (CO2) oraz wody (H2O). W rzeczywistości w czasie pracy silników z ich układów wydechowych emitowane są także: tlenek węgla (CO), dwutlenek węgla (CO2), niespalone węglowodory (HC), związki azotu (NOx) oraz tlen i azot pochodzące z powietrza.
Zawartość tych gazów w spalinach możemy mierzyć analizatorem spalin, wartość bezwymiarowego współczynnika nadmiaru powietrza λ jest obliczana. W zależności od rodzaju paliwa teoretyczna masa powietrza potrzebna do spalenia 1 kg paliwa jest różna i wynosi:
Jeśli ilość rzeczywiście dostarczanego do komór spalania powietrza jest większa od teoretycznie potrzebnej wtedy współczynnik nadmiaru powietrza λ > 1. Taka mieszanka jest nazywana ubogą (część tlenu nie zostaje wykorzystana w procesie spalania).
Jeśli ilość rzeczywiście dostarczanego do komór spalania powietrza jest równa teoretycznie potrzebnej wtedy współczynnik nadmiaru powietrza λ = 1. Taka mieszanka jest nazywana stechiometryczną (w mieszance paliwowo-powietrznej jest dokładnie tyle tlenu, ile trzeba do spalenia paliwa).
Jeśli ilość rzeczywiście dostarczanego do komór spalania powietrza jest mniejsza od teoretycznie potrzebnej wtedy współczynnik nadmiaru powietrza λ < 1. Taka mieszanka jest nazywana bogatą (w mieszance paliwowo-powietrznej jest mniej tlenu niż jest potrzebne do spalenia paliwa).
Zalecenia praktyczne
Warunkiem prawidłowego przeprowadzenia pomiaru składu spalin jest szczelność układ wydechowego. Jeśli tzw. lewe powietrze przedostaje się do układu wydechowego przed sondą lambda to sterowanie składem mieszanki będzie zakłócone (sonda lambda wykryje większą ilość powietrza niż ta zasysana przez układ dolotowy silnika). Jeśli nieszczelność występuje za sondą lambda, pracuje ona prawidłowo, odpowiednio dobierając skład mieszanki, natomiast wpłynie ona na wyniki pomiaru składu spalin z wykorzystaniem analizatora (będą one nieprawidłowe).
Drugą ważną zasadą przy pomiarze składu spalin jest odpowiednie rozgrzanie silnika i sprawdzenie emisji na biegu jałowym silnika. Co prawda skład spalin w tym zakresie nie jest normowany, jednak nieprawidłowa praca silnika na biegu jałowym ma wpływ na emisję spalin w innych zakresach pracy jednostki napędowej. Jeśli zatem występują nieprawidłowości w pracy silnika na biegu jałowym należy je wyeliminować. Dopiero po ich usunięciu można przystąpić do pomiaru emisji spalin silnika pracującego z podwyższoną prędkością obrotową (2 do 3 tys. obr./min.).
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl