W samochodzie zastosowano nowy silnik oferowany w pojazdach koncernu FCA, obecnie Stellantis po połączeniu Fiat Chrysler Automobiles NV (FCA) i Peugeot SA (PSA).
Jest to 1-litrowa, 3-cylindrowa jednostka napędowa o maksymalnej mocy 70 KM (51 kW) przy 6 000 obr./min, która osiąga maksymalny moment obrotowy o wartości 92 Nm przy 3 500 obr./min. W głowicy pracują po 2 zawory w każdym z cylindrów, które są uruchamiane jednym wałkiem rozrządu. Napęd wałka rozrządu realizowany jest łańcuchem.
Jest to silnik z pośrednim wtryskiem benzyny, którego adaptacja na zasilanie LPG jest stosunkowo prosta. Nie wymaga stosowania dedykowanych instalacji gazowych.
Sercem mild hybrid jest system BSG (Belt integrated Starter Generator), napędzany paskiem osprzętu alternator mogący pracować jako silnik, dzięki czemu oprócz odzyskiwania energii w czasie hamowania i zwalniania (odzyskiwana energia jest magazynowana w baterii litowej o pojemności 11 Ah) służy także do rozruchu silnika w trybie start&stop. W czasie przyspieszania samochodu jego moc (3,6 kW) jest przekazywana do układu napędowego, ograniczając zużycie paliwa.
Dzięki zastosowaniu systemu BSG silnik spalinowy może być wyłączany nawet w czasie jazdy samochodu z prędkościami poniżej 30 km/h. System podpowiada kierowcy, by wtedy włączyć bieg neutralny w skrzyni biegów. W tym trybie pracy zasilanie wszystkich systemów w samochodzie jest realizowane dzięki energii elektrycznej zgromadzonej w baterii litowej.
Samochód jest wyposażony w gazowy układ zasilania firmy Tartarini, której wyłącznym autoryzowanym reprezentantem w Polsce jest firma Auto Gaz Śląsk z siedzibą w Katowicach.
Zastosowano toroidalny (montowany w miejscu koła zapasowego) zbiornik STAKO o wymiarach 565x180 mm (średnica x wysokość), który dysponuje pojemnością geometryczną 34 l i mieści 27,2 l LPG.
W reduktorze-parowniku Tartarini Gran Sequenziale następuje zmiana stanu skupienia LPG z ciekłego na gazowy. Odpowiednią wydajność tego procesu zapewnia część zwana parownikiem, który w celu zintensyfikowania powstawania fazy lotnej jest ogrzewana cieczą z układu chłodzenia silnika. Ilość powstającej fazy gazowej pozwala na zasilanie silników o mocy do 180 KM.
Za dawkowanie fazy lotnej LPG do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów odpowiada listwa wtryskiwaczy Tartarini Evo 08 zamontowana pod filtrem powietrza.
Do zarządzania pracą instalacji gazowej w prezentowanym Fiacie 500 Hybrid zastosowano sterownik Tartarini Evo 01, który steruje listwą wtryskiwaczy LPG na podstawie czasów otwarcia wtryskiwaczy benzynowych.
Zastosowana w samochodzie ręczna skrzynia biegów w połączeniu z systemem BSG (Belt integrated Starter Generator) wymaga wyrobienia pewnych nawyków związanych z wykonywaniem sugestii przekazywanych przez komputer samochodu na wyświetlaczu centralnym.
Chodzi o wspomniany wcześniej tryb wyłączania silnika w czasie jazdy z prędkościami poniżej 30 km/h, który wymaga wyrzucenia biegu "na luz" (ustawienie dźwigni zmiany biegów w położeniu neutralnym).
Komputer podpowiada także jaki bieg włączyć by kontynuować jazdę po uruchomieniu silnika, które następuje z wykorzystaniem alternatora systemu BSG, pracującego wtedy jako silnik. Rozruch silnika jest bezgłośny, ponieważ odbywa się za pośrednictwem paska napędu osprzętu. Opanowanie procedury wyrzucania "na luz" powoduje znaczne zredukowanie zużycia paliwa przez samochód.
Zastosowany we Fiacie 500 układ mild hybrid pozwala na osiągnięcie średniego zużycia paliwa (wg wskazań komputera pokładowego) na poziomie około 5 l/100 km, co odpowiada rzeczywistemu zużyciu LPG na poziomie 5,4-5,6 l/100 km. Są to dane dotyczące zużycia paliwa w mieście.
Przy obecnych średnich cenach paliw w Polsce, które wg notowania e-petrol z 14 kwietnia 2021 r. wynoszą 2,55 zł/l dla LPG i 5,26 zł/l dla benzyny 95, koszty użytkowania Fiata 500 Hybrid na gazie można oszacować na około 14 zł na 100 km, podczas gdy na benzynie wynoszą one ponad 26 zł. Przy średnim przebiegu rzędu 20 tys. km oznacza to zmniejszenie wydatków na paliwo o 2 460 zł w stosunku do jazdy na benzynie. Przy 30 tys. km jest to już kwota 3 690 zł.
Powyższe liczby wskazują, że zmiana nawyków związanych z prowadzeniem auta w przypadku Fiata 500 Hybrid jest bardzo opłacalna, a zamontowanie LPG podnosi poziom opłacalności do pułapu osiągalnego przez modne dziś, "zeroemisyjne" samochody elektryczne. Tyle tylko, że LPG broni się samo, nie potrzebuje subwencji.
Zobacz stronę producenta:
Tartariniwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl