Nie pochwalamy natomiast faktu, że Skoda uparcie trwa przy wlewach gazu umieszczonych w zderzaku. Troska o trwałość metalowych elementów karoserii jest oczywiście godna uznania, jednak ze względu na wygodę obsługi (samodzielne tankowanie autogazu staje się coraz powszechniejsze) warto by przenieść zawory pod klapki wlewów benzyny. Zwłaszcza w Citigo, gdzie wlew LPG znajduje się z tyłu, nisko, w części zderzaka skierowanej bardziej ku jezdni niż oczom osoby mającej zatankować. Kucanie i schylanie się do zaworu nie przekona sceptyków do zalet samoobsługi.
Jeśli chodzi jednak o działanie całej instalacji gazowej, sprawuje się ona zupełnie bez zarzutu. Wprawdzie próg przełączania ustawiony jest dosyć wysoko (zarówno pod względem temperatury, jak i prędkości obrotowej – silnik nie zacznie być zasilany LPG na biegu jałowym, a dopiero po dodaniu gazu i to tylko wtedy, kiedy obroty będą spadać, a nie rosnąć), ale spodziewamy się, że jest to podyktowane dbałością o trwałość silnika i elementów systemu LPG (które działają najwydajniej i odznaczają się największą trwałością wtedy, kiedy pracują w optymalnej temperaturze, czyli w należycie dogrzanym silniku), podobnie jak strategia dotrysków benzyny – 7% w przedziale 3000-4000 obr/min i 100% powyżej 4000 obr/min. Ze względu na stosunkowo długi czas przełączania (nawet rozgrzany silnik nie przełącza się tuż po rozruchu) małą „czeszką” najlepiej pokonywać dłuższe odcinki, by dłużej jeździć na gazie bez przerwy (więcej rozruchów to więcej zużytej benzyny), choć miejska natura Citigo może tu stanowić pewną przeszkodę.
No to powiedzmy jeszcze, ile da się małą Skodą ujechać na pełnym zbiorniku. Według danych producenta, model wyposażony w mocniejszą odmianę silnika jest tylko minimalnie mniej ekonomiczny i zadowala się średnio 0,2 l benzyny na 100 km więcej niż wersja podstawowa, 60-konna. Oficjalne wartości zużycia paliwa można jednak od razu włożyć między bajki albo wyrzucić do śmieci, bo według nich w trasie Citigo pali nawet poniżej 4 l/100 km. Chwilowo może, ale średnio zejście poniżej 4,5 l okazuje się wyzwaniem. A mowa tu oczywiście o trasie wiodącej drogami krajowymi, gdzie prędkość wynosi 70-90 km/h, a nie autostradami. W mieście spalanie wzrasta do 6-6,5 l/100 km. Kiedy przeliczymy to na gaz, okaże się, że mała Skoda poza miastem potrzebuje ok. 5,5 l LPG/100 km, a w mieście 7-7,5, w porywach do 8 l/100 km. Każde tankowanie wystarczy więc na co najmniej 400, a maksymalnie nawet na ponad 600 km jazdy. O to, co począć z kołem zapasowym, nie trzeba się martwić – zastąpiono je oszczędzającym miejsce zestawem naprawczym do ogumienia. Kto dla świętego spokoju wolałby mieć „zapas”, poświęca bagażnik – coś za coś.
Citigo jest jak każda Skoda – naładowana rozsądkiem, nie emocjami. Nawet z 15 dodatkowymi końmi pod maską jest tylko i aż czteroosobowym maluchem, który ze swoim 251-litrowym bagażnikiem dobrze sprawdzi się w mieście, a w razie potrzeby pokona także dłuższą trasę, odwdzięczając się przy tym kosztami przyprawiającymi PKP o ból głowy. Bo kto chciałby jeździć pociągiem, gdy ma własny samochód, którym można przejechać 100 km za niecałe 14 zł?
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl