Prezentowana Toyota 4Runner to piąta generacja tego modelu pojazdu.
4Runnera piątej generacji po raz pierwszy zaprezentowano w 2009 r na targach w Stanach Zjednoczonych. Od tego czasu auto przeszło szereg modernizacji i jest produkowane do dziś.
Samochód będący bohaterem artykułu to pojazd po liftingu, którego dokonano w 2013 r. Prezentowany egzemplarz pochodzi z 2017 r.
Pojazd jest wyposażony w 4-litrowy (3 956 cm³) silnik widlasty o kącie rozwarcia pomiędzy rzędami cylindrów wynoszącym 60º.
Cały silnik, zarówno jego kadłub oraz głowice są wykonane jako odlewy ze stopów aluminium.
Moc tej jednostki napędowej wynosi 270 KM przy 5 600 obr./min. a wartość maksymalnego momentu obrotowego sięga 377 Nm przy 4 400 obr./min.
Silnik ma oznaczenie 1GR-FE i jest zasilany benzyną z wykorzystaniem układu wtryskowego z wtryskiwaczami umieszczonymi w kanałach dolotowych poszczególnych cylindrów.
Zastosowanie pośredniego wtrysku paliwa pozwoliło na zastosowanie uniwersalnego systemu zasilania gazowego.
Warsztat, który dokonał konwersji na zasilanie LPG prezentowanej Toyoty 4 Runner z silnikiem 4.0 V6 (1GR-FE), LPG – Custom Jarosław Górski, zastosował komponenty marki STAG polskiego producenta, firmy AC S.A.
W samochodzie zastosowano zewnętrzny, zamontowany pod samochodem, zbiornik toroidalny (pełny) o średnicy 720 mm i wysokości 180 mm, który ma pojemność geometryczną 59 l i zapewnia możliwość zatankowania ponad 47 l autogazu.
Zastosowano w nim wielozawór firmy Tomasetto w wersji Extra, przystosowany do współpracy z przewodem paliwowym o średnicy 8 mm, gwarantującym dostarczenie do dalszej części gazowego układu zasilania, odpowiedniej ilości paliwa, adekwatnej do zapotrzebowania 4-litrowego silnika V6.
W części wysokociśnieniowej instalacji LPG zastosowano, wykonane z tworzywa sztucznego, przewody termoplastyczne Faro.
Stosujemy oryginalne przewody termoplastyczne Faro. Od przewodów miedzianych odeszliśmy z powodu ich trwałości a dokładnie z powodu utleniania się miedzi co powodowało po latach łuszczenie się wewnątrz przewodu i zapychanie filtrów oraz zatykanie się przewodów. Ponadto stary miedziany przewód nie nadaje się do ponownego przeprofilowania ponieważ się łamie. Miedz stosujemy tylko tam gdzie nie da się zachować bezpiecznej odległości od gorących elementów.
Jarosław Górski, właściciel LPG - Custom Jarosław Górski
Z uwagi na liczbę cylindrów, która w silniku 1GR-FE wynosi 6, do jego zasilania LPG zastosowano sekwencyjną instalację gazową ze sterownikiem STAG 300-6 QMAX Plus, który obsługuje 6-cylindrowe jednostki napędowe.
Sterownik korzysta z sygnału OBD pojazdu, śledząc na bieżąco korekty układu benzynowego, dzięki czemu podczas pracy silnika na LPG ich wartości są utrzymywane na takim samym poziomie jak przy zasilaniu benzyną.
Za przygotowanie paliwa gazowego (zmianę stanu skupienia LPG z fazy ciekłej na fazę lotną) odpowiadają 2 reduktory STAG R01. Zastosowano "srebrne" wersje (kolor pokrywy) reduktora STAG R01.
Wydajność tej wersji reduktora pokrywa zapotrzebowanie na paliwo gazowe jednostek napędowych o mocach do 180 KM (140 kW), co w przypadku zastosowania dwóch takich urządzeń zapewnia odpowiedni zapas mocy do zasilania 4-litrowego silnika V6 o mocy 270 KM.
W mocniejszych autach stosujemy po 2 reduktory, by utrzymać ich parametry termiczne i ciśnieniowe w każdych warunkach pracy. Odparowane paliwo gazowe jest dostarczane do wtryskiwaczy za pośrednictwem węży gumowych Parker. Stosujemy wyłącznie węże tej marki.
Jarosław Górski, właściciel LPG - Custom Jarosław Górski
Faza lotna jest kierowana do 6 pojedynczych wtryskiwaczy Barracuda, które dawkują fazę lotną LPG do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów 4-litrowego silnika V6 (1GR-FE) w Toyocie 4Runner.
Ich pracą zawiaduje (dobiera czas ich otwarcia stosownie do warunków pracy silnika) sterownik STAG 300-6 QMAX Plus.
Przełącznik gazowego układu zasilania to STAG LED 600. Ma on możliwość zmiany koloru podświetlenia, co pozwala na jego dostosowanie do podświetlenia stosowanego w tablicy przyrządów samochodu.
Każdy samochód dostosowany do zasilania LPG lub naprawiany w warsztacie LPG – Custom jest po tych operacjach strony w czasie próby drogowej.
Wykonujemy strojenie drogowe wszystkich aut, w których montujemy instalacje gazowe oraz w tych, które naprawiamy. W naszej firmie wykonujemy profesjonalną próbę drogową, na której stroimy silnik w całym zakresie obrotów i obciążeń. Są to mapy tworzone indywidualnie pod każde auto oraz potrzeby właściciela. Dzięki strojeniu w warunkach drogowych auto zachowuje się tak samo jak na benzynie bez straty mocy czy reakcji na pedał gazu. Dzięki temu uzyskujemy optymalne zużycie paliwa a silnik jest użytkowany bezawaryjnie.
Jarosław Górski, właściciel LPG - Custom Jarosław Górski
Firma LPG – Custom Jarosław Górski jest w trakcie wprowadzania do oferty nowych usług związanych nie tylko z samochodami LPG.
Firma LPG – Custom Jarosław Górski dysponuje hamownia drogową firmy Dynomet, która pozwala na pomiar mocy samochodów na benzynie i LPG w warunkach drogowych.
Hamownia drogowa służy jako narzędzie pomocnicze do strojenia drogowego samochodów po montażu instalacji LPG i obrazuje rezultat strojenia na sondzie szerokopasmowej AFR.
Jarosław Górski, właściciel LPG - Custom Jarosław Górski
Diagnostyka za pośrednictwem generatora dymu pozwala sprawdzić szczelność kolektora ssącego i całego układu dolotowego. Dzięki temu możemy potwierdzić szczelność kolektora dolotowego oraz znaleźć ewentualną nieszczelność. Służy to do diagnostyki oraz zweryfikowania prawidłowości przeprowadzonego montażu instalacji.
Jarosław Górski, właściciel LPG - Custom Jarosław Górski
Najczęstszym objawem problemów z układem wtryskowym jest nierówna praca silnika, przerywanie lub wypadanie zapłonu. Powodem jest często uszkodzenie jednego z wtryskiwaczy. Jak pokazuje praktyka nie wystarczy wymiana jednego wtryskiwacza, ponieważ pozostałe są z reguły w podobnym stanie ale jeszcze nie doszło do ich całkowitego uszkodzenia. Nawet jeśli wymienimy jeden wtryskiwacz na nowy to będzie on podawał inną dawkę paliwa niż pozostałe. W każdym cylindrze w tym samym czasie będzie inny skład mieszanki i nie będzie on prawidłowy. Właśnie w takim przypadku pozostałe wtryskiwacze można wyczyścić doprowadzając ich wydajność do poziomu nowego wtryskiwacza. W ten sposób uzyskujemy prawidłowe dawkowanie paliwa na wszystkich cylindrach. Niewyczyszczenie wtryskiwaczy, w krótkim czasie doprowadza do ich uszkodzenia. Dodatkową korzyścią z posiadania testera wtryskiwaczy (z możliwością czyszczenia) jest możliwość przeprowadzania diagnostyki wtryskiwaczy w autach z silnikami z bezpośrednim wtryskiem i przebiegami powyżej 100 000 km. Moim zdaniem wszystkie takie samochody powinny przechodzić diagnostykę układu wtryskowego przed montażem instalacji LPG by uniknąć problemów i rozczarowań.
Jarosław Górski, właściciel LPG - Custom Jarosław Górski
LPG – Custom Jarosław Górski to nowoczesny warsztat, który dzięki odpowiedniemu wyposażeniu oraz doświadczeniu i umiejętnościom montuje i serwisuje samochodowe instalacje gazowe, zachowując wysoki poziom wykonywania tych usług, który cały czas zwyżkuje dzięki stale rozwijanej bazie sprzętowej firmy.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl