Zdecydowałem się na uczestnictwo w szkoleniu z montażu samochodowych instalacji LPG i przeszedłem je w Gdyni w maju 1993 r. Pierwsze samochody, do których sam montowałem instalacje gazowe to Żuki, Fiaty, Polonezy, itp. Po kilku latach zaczęły przyjeżdżać bardziej skomplikowane i nowocześniejsze auta. Technologia w dziedzinie samochodowych instalacji gazowych się rozwinęła. Ja też musiałem za nią nadążać zgodnie z zapotrzebowaniem rynku. Zacząłem przyjmować pracowników. Doposażałem warsztat na bieżąco w komputery diagnostyczne i analizator spalin według wymogów Unii Europejskiej. Na przestrzeni 26 lat istnienia firmy zamontowaliśmy kilka tysięcy instalacji gazowych Lovato, LANDI RENZO, STAG i KME do wielu różnych marek samochodów.
Mirosław Mroczek, AUTOPOL
Obecnie na montaż instalacji LPG w firmie AUTOPOL Mirosław Mroczek przyjeżdżają bardzo różne samochody. Jako przykład swoich możliwości w zakresie montażu instalacji LPG warsztat wybrał samochód Toyota 4 Runner 4 generacji z 4-litrowym silnikiem V6 o mocy 289 KM (201 kW) przy 5600 obr./min., który osiąga maksymalny moment obrotowy o wartości 392 Nm przy 4400 obr./min.
Do zasilania LPG 4-litrowego silnika Toyoty zastosowano system nadzorowany przez sterownik STAG QMAX przeznaczony do obsługi 6-cylindrowych jednostek napędowych. Sterownik na postawie sygnałów sterujących wtryskiwaczy benzynowych wylicza czas otwarcia wtryskiwaczy gazowych, które sekwencyjnie dawkują precyzyjnie odmierzone porcja paliwa do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów.
Paliwo gazowe jest przygotowywane w reduktorze-parowniku Twin firmy KME. Następuje w nim zmiana stanu skupienia LPG z ciekłego na gazowy. Reduktor ma 2 króćce wejściowe LPG (zasilane z jednego elektrozaworu gazowego Valtek) i 2 wyjścia gazu. Każde z nich zasila jeden rząd cylindrów widlastej jednostki napędowej Toyoty. Ciśnienie paliwa gazowego jest regulowane przez 2 śruby regulacyjne. Obie linie zasilające wtryskiwacze są połączone ze sobą, by zapewnić jednakowe ciśnienie w układzie paliwowym zasilającym wtryskiwacze LPG.
Zastosowano wtryskiwacze AC W03 firmy AC S.A. Są to wtryskiwacze pojedyncze, dzięki czemu można było je zamontować znacznie bliżej kanałów dolotowych. Poprawia to bardzo kulturę pracy jednostki napędowej oraz poprawia reakcję silnika na szybkie zmiany obciążenia.
Ciekłe LPG jest przechowywane w zbiorniku paliwa firmy Bormech, który jest zamocowany pod samochodem (pod podłogą bagażnika). Zbiornik o wymiarach 720 mm (średnica) na 270 mm (wysokość) ma pojemność geometryczną 92 l, która zapewnia możliwość zatankowania blisko 74 l LPG przy zachowaniu poziomu napełnienia 80%. Nad zachowaniem odpowiedniego poziomu paliwa gazowego w zbiorniku, sterowaniem otwarciem i zamknięciem wypływu LPG ze zbiornika oraz zachowaniem pełnego bezpieczeństwa użytkowania zbiornika, nawet w sytuacjach awaryjnych, czuwa zamontowany w zbiorniku wielozawór firmy Tomasetto Achille.
Wszystkie podzespoły instalacji gazowej, w których LPG występuje w fazie ciekłej (zawór tankowania – zbiornik LPG i zbiornik LPG – reduktor-parownik) są wykonane z wykorzystaniem przewodów termoplastycznych firmy Faro, które AUTOPOL ceni za łatwość układania w trudno dostępnych miejscach.
Toyota 4 Runner sprawdza się bardzo dobrze w użytkowaniu na LPG. Montaż zajął nam 8 godzin. W tym samochodzie jest on stosunkowo prosty. Duża ilość miejsca pozwala wygodnie rozmieścić elementy instalacji gazowej.
Mirosław Mroczek, AUTOPOL
Toyota 4 Runner z 4-litrowym silnikiem przed konwersją na zasilanie LPG zużywała średnio około 13 l benzyny na 100 km. Stanowiło to koszt ponad 64 zł na 100 km (przy cenie litra benzyny 4,96 zł wg notowania e-petrol z 25 września 2019 r.).
Samochód po montażu instalacji gazowej zużywa średnio około 17 l LPG na 100 km, co oznacza kwotę nieco ponad 33 zł na 100 km (cena litra LPG wg notowania e-petrol z 25 września 2019 r. wynosi 1,97 zł). Na 100 km oszczędność w kosztach związanych z paliwem wynosi 31 zł. W skali roku, przy przebiegu rzędu 15 tys. km, można zaoszczędzić na paliwie 4650 zł.
LPG cały czas pozostaje bezkonkurencyjnym i ogólnodostępnym paliwem silnikowym, które pozwala ograniczyć koszty użytkowania samochodu związane z paliwem o blisko 50%.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl