Warsztat dostosował do zasilania LPG samochód Audi A8 z 2005 r., który jest napędzany imponującym wielkością i parametrami, 12-cylindrowym silnikiem zbudowanym w układzie konstrukcyjnym W długo przed nastaniem ery downsizingu.
Przy pojemności skokowej 5998 cm³ dysponuje on mocą 450 KM (331 kW) przy 6200 obr./min. oraz maksymalnym momentem obrotowym o wartości 580 Nm utrzymującym się w zakresie 4000-4700 obr./min.
Silnik jest zasilany LPG w stanie gazowym, za którego dawkowanie odpowiadają dwie niezależnie działające instalacje gazowe. Powód jest prozaiczny. Na rynku nie są oferowane sterowniki LPG obsługujące silniki 12-cylindrowe. Takie jednostki napędowe są zasilane paliwem gazowym przez instalację LPG, korzystającą z dwóch sterowników. De facto są to zatem dwie niezależne instalacje LPG zasilające jeden silnik. Układ benzynowy silnika W12 także korzysta z dwóch sterowników.
Firma Vanos zastosowała dwa sterowniki STAG QMAX Basic firmy AC S.A., z których każdy zasila po 6 cylindrów silnika W12. Pobierają one sygnały sterujące wtryskiwaczami benzynowymi z dwóch sterowników układu zasilania benzyną.
Każdy ze sterowników uruchamia po 6 wtryskiwaczy LPG. Łącznie zastosowano 12 pojedynczych wtryskiwaczy AC W03, które dawkują LPG w stanie gazowym. Paliwo jest przygotowywane przez...
Każdy z nich dysponuje wydajnością pozwalającą na zasilanie silników o mocy 250 KM. Łącznie zatem z powodzeniem obsługują silnik W12 o mocy 450 KM zachowując wystarczający nadmiar wydajności.
Paliwo gazowe jest przechowywane w umieszczonym we wnęce koła zapasowego toroidalnym zbiorniku LPG firmy Bormech o pojemności 82 l (średnica 680 mm x wysokość 270 mm), który mieści nieco ponad 65,5 l LPG w stanie ciekłym.
W części wysokociśnieniowej instalacji gazowej LPG w stanie ciekłym przepływa ze zbiornika LPG do elektrozaworów gazowych i dalej do reduktorów z wykorzystaniem przewodów termoplastycznych firmy Faro o średnicy 8 mm.
Zwiększona w stosunku do standardowych 6 mm średnica rurek pozwala na dostarczenie do reduktorów odpowiedniej do zapotrzebowania silnika na paliwo ilości LPG.
Część niskociśnieniowa instalacji wykorzystuje przewody gumowe firmy Parker.
Silnik W12 to dość osobliwa i rzadko spotykana w warsztatach LPG jednostka napędowa. Dlatego zapytaliśmy Łukasza Dymarskiego z warsztatu Vanos o to co było najtrudniejsze w montażu instalacji LPG w Audi A8 z silnikiem W12.
Montaż auta był trudny i trwał około 40 roboczogodzin. Najbardziej pracochłonne było ułożenie komputerów, wpięcie wiązek przy wiązce sterowników benzynowych oraz ułożenie wtryskiwaczy, na które właściwie nie ma miejsce (ani pod kolektorem ani na nim, ponieważ odległość pomiędzy pokrywą silnika a kolektorem jest bardzo mała.
Łukasz Dymarski, Vanos
To, że przy takiej mocy niezbędne było zastosowanie 2 reduktorów jest dla większości z nas oczywiste. Jednak 2 reduktory zajmują 2 razy więcej miejsca niż jeden, co można za truizm ale w sytuacji kiedy w komorze silnikowej samochodu jest bardzo mało miejsca ich zamontowanie nie jest błahostką i w tym samochodzie wymagało zastosowania specjalnego rozwiązania.
Z uwagi na wysoką moc musieliśmy zastosować 2 reduktory zasilane LPG poprzez oddzielne elektrozawory. Zostały ona zamontowane na specjalnym stelażu w przestrzeni pomiędzy prawym nadkolem a zderzakiem. Filtry fazy gazowej, w celu zapewnienia łatwości wymiany zostały zamontowane za prawym reflektorem. Montaż zbiornika wymagał wzmocnienia wykonanej z tworzywa podłogi bagażnika, podobnie zresztą jak w przypadku montażu pełnego zaworu tankowania pod klapką wlewu benzyny (wzmocnienie umieszczone jest od wewnątrz).
Łukasz Dymarski, Vanos
Strojenie takiego auta jest także dość pracochłonne ponieważ jak wcześniej wspomniano samochód został wyposażony w dwie instalacje LPG. Do strojenia użyto zatem dwóch laptopów podpiętych do każdej z instalacji oraz skanera OBD, kontrolującego pracę sterowników benzynowych.
Podsumowaniem niech będą słowa użytkownika samochodu, który nie krył swego zadowolenia z poziomu zużycia paliwa gazowego, które uznał za dość niskie. Co to jednak znaczy w 6-litrowym silniku?
Auto jest bardziej oszczędne niż początkowo zakładałem. Zużycie paliwa gazowego przy prędkościach autostradowych wynosi 18-20 l/100 km. Przy większych prędkościach rzędu 210 km/h zużycie LPG wzrasta do 22,5 l/100 km. Minimalne zużycie LPG jakie udało się uzyskać na dystansie 300 km to 16,5 l/100 km.
Tomasz, właściciel Audi A8 z silnikiem W12
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl