Jako warsztat z wieloletnim doświadczeniem do każdego auta podchodzimy indywidualnie. Dla nas nie ma dwóch takich samych aut, nawet jeśli to będzie ta sama marka model i ten sam silnik, każdą instalację trzeba wystroić w inny sposób. Pomimo setek samochodów przekonwertowanych na LPG Toyota Tacoma z racji swojej budowy była dla nas wyzwaniem. Producenci auta zastosowali podwójny system wtryskowy - pośredni i bezpośredni. Oczywiście obie sekcje wtryskiwaczy współgrają ze sobą i naszym zadaniem było, aby instalacja LPG poradziła sobie z szybkimi przełączeniami między systemem wtrysku pośredniego i bezpośredniego. Wymusiło to na nas zastosowanie 3 instalacji gazowych. Nie lada wyzwaniem było precyzyjne wystrojenie każdej instalacji z osobna w taki sposób, aby wszystko ze sobą płynnie współpracowało, aby nie były odczuwalne spadki mocy czy szarpnięcia pomiędzy przełączaniem benzyna/gaz, czy między systemami: pośrednim i bezpośrednim. Po kilkunastu godzinach pracy poświęconej na montaż i kolejnych kilkunastu na odpowiednie wystrojenie instalacji LPG w warunkach drogowych udało nam się pokonać wyzwanie jakim była Toyota Tacoma.
AGP Auto Gaz Placydów
Toyota Tacoma to typowy pickup produkowany od 1995 r. w Stanach Zjednoczonych. Prezentowany pojazd należy do produkowanej od 2015 r. trzeciej generacji tego modelu.
W układzie napędowym samochodu zastosowano 6-cylindrowy, 24-zaworowy silnik z dwoma wałkami rozrządu na każdej głowicy. Silnik 2GR-FKS zbudowany w układzie widlastym ma pojemność skokową 3 456 cm³ i osiąga moc o wartości 278 KM przy 6 000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 359 Nm przy 4 600 obr./min.
Silnik jest zasilany przez podwójny układ wtrysku benzyny D-4S, w którym pracuje 6 wtryskiwaczy podających benzynę wprost do komór spalania oraz 6 wtryskiwaczy dawkujących paliwo do poszczególnych kanałów dolotowych silnika.
Silnik 2GR-FKS pracuje wg cyklu Atkinsona, który jest realizowany przez układ zmiennych faz rozrządu VVT-i opóźniający zamknięcie zaworów dolotowych w czasie suwu sprężania. Dzięki temu pojemność cylindrów w czasie suwu sprężania jest mniejsza (mniejsze straty sprężania) niż pojemność w czasie realizacji suwu pracy. W ten sposób rośnie sprawność ogólna silnika.
Podwójny układ wtrysku benzyny D-4S wymusił zastosowanie trzech sterowników LPG.
Sygnał wtryskiwaczy podających benzynę do kanałów dolotowych jest wykorzystywany do przez sterownik STAG QMAX Basic do wysterowania 6 pojedynczych wtryskiwaczy STAG W03.
Wtrysk bezpośredni z uwagi na liczbę cylindrów jest obsługiwany przez dwa sterowniki KME NEVO-SKY DIRECT MOD.2 RL pracujące w trybie Master/Slave. Sterują one pracą 6 wtryskiwaczy Barracuda 115.
Za przygotowanie paliwa (zmianę jego stanu skupieniaz ciekłego na gazowy) odpowiadają 2 reduktory STAG R01, z których każdy ma wydajność pokrywającą zapotrzebowanie silników o mocach do 150 KM, czyli razem są w stanie obsłużyć silnik o mocy do 300 KM.
LPG w stanie gazowym zanim przepłynie z reduktorów do wtryskiwaczy jest filtrowane w filtrach fazy lotnej KME z wymiennym wkładem z włókna szklanego.
Zastosowano zbiornik LPG o pojemności 77 l mieszczący prawie 62 l gazu płynnego. Jest on tankowany poprzez zawór przedłużany umiejscowiony pod klapką wlewu benzyny. Paliwo z zaworu trafia do zbiornika za pośrednictwem przewodu termoplastycznego Faro ø8.
Używamy przewodów termoplastycznych ze względu na estetykę montażu oraz łatwość ich przeprowadzania przez trudno dostępne miejsca.
AGP Auto Gaz Placydów
Montaż instalacji LPG w samochodzie Toyota Tacoma był dużym wyzwaniem dla firmy AGP Auto Gaz Placydów.
Benzynowy układ zasilania wymusił zastosowanie złożonych rozwiązań, do których obsługi zastosowano aż trzy sterowniki samochodowych instalacji gazowych, które później w procesie kalibracji trzeba było tak wyregulować, aby ich współpraca odbywała się w niezakłócony sposób.
Montaż instalacji LPG w Toyocie Tacoma jest skomplikowany i trudny ze względu na zaawansowaną technologię D-4S, która korzysta z podwójnego systemu zasilania benzynowego, wykorzystującego wtrysk bezpośredni i pośredni. Wbrew pozorom w samochodzie jest bardzo mało miejsca na zamontowanie podzespołów instalacji gazowej. Samych wtryskiwaczy LPG jest 12. Razem z benzynowymi jest ich 24.
Kalibracja takiego auta jest bardzo skomplikowana. Zostały zamontowane praktycznie 3 instalacje gazowe, które muszą ze sobą współpracować w każdych warunkach.AGP Auto Gaz Placydów
Samochód przed montażem instalacji LPG w cyklu mieszanym zużywał około 20 l benzyny na 100 km. Po konwersji na LPG pojazd zużywa 20 l LPG i około 3,5 l benzyny na 100 km.
Koszt użytkowania pojazdu związany z paliwem obniżył się z blisko 80 zł na benzynie (średnia cena benzyny 3,99 zł/l wg notowania e-petrol z 27 maja 2020 r.) do 48 zł na LPG (średnia cena LPG 1,73 zł/l wg notowania e-petrol z 27 maja 2020 r.), czyli o ponad 40%.
Po raz kolejny LPG pokazuje, że jest paliwem o niezwykłym potencjale ekonomicznym, pozwalającym nawet przy tak dużym dotrysku benzyny, wynikającym z wielkości jednostki napędowej tak radykalnie obniżyć koszty użytkowania. Dodatkowo osiągany jest efekt ekologiczny, dzięki znacznemu obniżeniu emisji szkodliwych składników spalin na LPG.
Niech moc LPG będzie z Wami.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl