Nawet najnowsze auta na naszych ulicach powstały w laboratoriach nie wczoraj, a kilka lat temu. To, nad czym inżynierowie pracują obecnie, zobaczymy na własne oczy i będziemy mogli kupić nie prędzej, niż za kilka kolejnych lat. Dzięki wydarzeniom takim, jak konferencja w Boschbergu Boxbergu, mamy jednak szansę już dziś wypróbować na własnej skórze rozwiązania, które za jakiś czas wyręczą kierowcę, uczynią jego pracę łatwiejszą, a konsekwencje błędów mniej groźnymi dla innych uczestników ruchu. Fascynujące to wszystko, ale i trochę straszne. Zapraszamy na wycieczkę w przyszłość!
Wszystkiego, co miał do zaprezentowania Bosch, nie sposób wymienić i opisać choćby w skrócie bez konieczności pisania opasłej książki. Skupimy się na tym, co zainteresowało nas najbardziej, a i tak pewnie wyjdzie z tego całkiem rozległa relacja. Jak można się spodziewać, większość nowo opracowywanych systemów powstaje z myślą o podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów i pieszych oraz zmniejszaniu zużycia paliwa oraz poziomu emisji spalin do atmosfery. Zacznijmy od tych pierwszych.
Układy automatycznego hamowania w sytuacjach awaryjnych można mieć kupując niektóre modele samochodów już teraz. W Boxbergu można było się przekonać, jak działają one w praktyce – Audi A3 Sportback wyposażone w taki system bezbłędnie hamowało przed kukłą dziecka wkraczającego nagle na jezdnię. W drugim egzemplarzu tego modelu aktywny tempomat sprawiał, że auto w korku samo zatrzymywało się i ruszało, przyspieszając do zadanej wcześniej prędkości. W kolejnych pojazdach systemy kamer 3D i czujników monitorowały otoczenie pod kątem możliwych zagrożeń, jeszcze inne samochody parkowały się całkowicie same, po otrzymaniu od kierowcy komendy wydanej za pośrednictwem aplikacji w smartfonie. Na poziomie rozwiązań „z tej ziemi” ciekawy wydawał się pomysł na umieszczenie dysz spryskiwaczy szyb bezpośrednio w ramionach wycieraczek (patent sam w sobie nienowy) i punktowe dozowanie płynu, co pozwala oszczędzać płyn i zapobiega ograniczeniu widoczności wynikającemu ze spryskania całej szyby jednocześnie. Hitem kategorii „bezpieczeństwo” były pojazdy autonomiczne – jeden jeżdżący całkowicie samodzielnie dzięki m. in. wirującemu radarowi na dachu, drugi wyręczający kierowcę tylko podczas jazdy autostradowej, przy czym człowiek nadal decyduje o zmianach pasa ruchu i wyprzedzaniu (wydając polecenia, które samochód wykonuje już sam). Próbowaliśmy i musimy przyznać: na początku idea jazdy autem bez kierowcy budzi mieszane uczucia, ale technologia jest już tak dopracowana, że szybko zaskarbia sobie pełne zaufanie pasażerów.
Po stronie ekologii działo się równie wiele, a może jeszcze więcej. Z naszego punktu widzenia najciekawsze były auta przygotowane wspólnie z koncernem VW – napędzane CNG Passat i up! EcoFuel. Obydwa startują od razu na gazie, a zbiorniki ciśnieniowe ulokowano pod podwoziami w taki sposób, że nie tylko nie ograniczają pojemności bagażników, ale wręcz poprawiają dystrybucję masy, dociążając okolice tylnej osi (z reguły niedociążonej w samochodach z silnikiem z przodu i przednim napędem). Zbiorniki benzyny pełnią rolę rezerwową, a kierowca nie ma możliwości jazdy na benzynie, dopóki nie skończy mu się metan. Nad rozwojem technologii LPG Bosch niestety nie pracuje. W Boxbergu był jednak Passat FlexFuel, napędzany bioetanolem E85, benzyną lub dowolną mieszanką obydwu. Modyfikacje silnika i układu paliwowego są minimalne i w dużej mierze sprowadzają się do wymiany przewodów paliwowych na bardziej odporne na korozję (E85 zawiera do 7% wody), montażu wydajniejszych wtryskiwaczy (spalanie bioetanolu jest wyższe niż benzyny nawet o 30%) i zmiany oprogramowania silnika pod kątem paliwa o nieco innych właściwościach.
O hybrydach i autach elektrycznych nie będziemy pisać, bo to już nudne – przejdziemy od razu do rozwiązań naprawdę nowatorskich. A wśród nich np. nowa generacja systemu start/stop, który działa nie tylko na postoju, ale także w czasie jazdy. Po zdjęciu nogi z pedału gazu silnik jest wyłączany, a sprzęgło rozłączane (pomimo że skrzynia pozostaje na ostatnio używanym biegu) – samochód toczy się, jak na biegu jałowym. Przypomina to trochę mechanizm „wolnego koła”, który zapobiegał zatarciu się silnika w autach dwusuwowych po zdjęciu nogi z gazu (odcięcie dopływu paliwa, które zawierało także olej silnikowy, spowodowałoby przegrzanie i zatarcie tłoków w tulejach cylindrowych przy próbie hamowania silnikiem), tyle że na dużo wyższym poziomie zaawansowania technologicznego. Co jeszcze? Np. system rekuperacji energii, która trafia do dodatkowego akumulatora i może być wykorzystana jako zastrzyk dodatkowej mocy podczas przyspieszania czy pracy silnika pod obciążeniem – taka mikrohybryda na bazie konwencjonalnego samochodu. Nowa generacja start/stopu może trafić na rynek już w 2015 r., odzysk energii z funkcją boost – dwa lata później.
Jazda samochodem stanie się prostsza i bezpieczniejsza, a przy tym będzie generować coraz mniejsze obciążenie dla atmosfery i środowiska w ogóle. Auto samo zahamuje, utrzyma dystans do poprzedzającego pojazdu, ominie przeszkodę, nie pozwoli na zmianę pasa w sytuacji zagrożenia kolizją, zaparkuje, zminimalizuje skutki ewentualnego wypadku, w końcu samoczynnie nas przewiezie. Wszak to właśnie człowiek jest najsłabszym ogniwem i popełnia najwięcej błędów. Piękna to perspektywa, zwłaszcza w Polsce, gdzie statystyki wciąż straszą nas liczbami osób zabitych na drogach. Z drugiej strony, motoryzacja traci swój emocjonalny wymiar – samochody w coraz większym stopniu jeżdżą tak, jak je zaprogramowano, a nie tak, jak życzy sobie kierowca i na ile pozwalają jego umiejętności. Dziś nawet kierowca jeżdżący na co dzień „planktonem” może przesiąść się do grubej ryby w postaci Porsche Caymana i nie musi być doświadczonym mistrzem kierownicy, by okiełznać auto marki uchodzącej za producenta wyjątkowo narowistych samochodów. Wiemy, bo to też sprawdziliśmy w Boxbergu.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl