O firmie, konkurencji i perspektywach dla instalacji gazodieslowskich rozmawiamy z właścicielem firmy, Michałem Anuszewskim.
gazeo.pl: Firma jest w branży już dziesięć lat. W jaki sposób Wasze życie związało się z LPG?
Michał Anuszewski: Całkowicie i nierozerwalnie (śmiech). A tak na serio, firma rozpoczęła działalność w branży autogazu 11 lat temu, gdy popularność tego paliwa nieustannie rosła, a na rynek wchodziły instalacje sekwencyjne z elektronicznym sterowaniem. To właśnie elektronika nas zafascynowała. Niewielka konkurencja wśród rodzimych producentów elektroniki do LPG zainspirowała nas do opracowania pierwszych sterowników, zresztą bardzo udanych.
Produkujecie głównie sterowniki do instalacji LPG i CNG. Jak wygląda konkurowanie z gigantami branży gazowej? Mam na myśli Landi Renzo, BRC, AC, itd.
Robimy swoje i nie oglądamy się ma innych (śmiech). Oczywiście uważnie obserwujemy rynek, jesteśmy aktywni i stawiamy na dobry kontakt z odbiorcą, ponieważ to właśnie on decyduje o tym, co się sprzedaje.
Większość Waszej produkcji trafia na zagraniczne rynki. Jaka to cześć produkcji? Czemu postawiliście na eksport?
W kraju pozostaje zaledwie 10% naszej produkcji, reszta trafia do różnych krajów na całym świecie. W czasie, gdy jesteśmy globalna wioską, odległości w biznesie są sprawą drugorzędną. To ważne, aby w tak trudnych czasach dywersyfikować odbiorców, być obecnym w różnych rejonach świata. Poza tym, to nie my postawiliśmy na eksport, tylko nasi partnerzy. My postawiliśmy na nich...
Jednym z Waszych systemów jest instalacja gazodieslowska (zarówno do LPG, jak i CNG). Skąd taki pomysł?
Działamy w branży produkcyjnej dla LPG/CNG, zatem wszelkie zastosowania LPG/CNG są w naszym zasięgu zainteresowań. Gazodiesel to rozwiązanie dla nowej grupy odbiorców – zupełnie innego, biznesowego klienta. Technologia ta poszerza zakres zastosowań LPG o urządzenia, które do tej pory nie miały możliwości konwersji zasilania: maszyny rolnicze, budowlane czy generatory to konstrukcje, w których, z racji specyfiki pracy silnika, gazodiesel sprawdzi się znakomicie. Poza tym, coś trzeba przecież robić i nie było innego, lepszego pomysłu (śmiech).
Ile trwały badania, testy i prace wdrożeniowe?
Według nas zbyt długo. Zresztą one trwają nadal i nigdy się nie skończą. Tak to już działa...
Instalacje gazodieslowskie bardzo wolno zdobywają przychylność branży transportowej. W czym tkwi problem? Czy mimo to gazodiesel ma szansę stać się rozwiązaniem powszechnym?
Przekonanie branży transportowej do gazodiesla trwa rzeczywiście długo, a przyczyn jest kilka.
Po pierwsze, koszt montażu takiej instalacji jest wysoki i trudno jest zainwestować znaczną kwotę jednorazowo w konwersję floty np. 200 pojazdów. Po drugie, firmy transportowe zainteresowane konwersją LPG/CNG najczęściej zaczynają od jednego samochodu i dość długo przyglądają się oszczędnościom paliwa oraz zużyciu pojazdu (ten okres testów może trwać pół roku). Łatwiej przekonać do montażu mniejsze firmy, gdzie właściciel bezpośrednio czuwa nad kosztami prowadzenia działalności, posiadając kilka pojazdów. Pamiętajmy także, że nastawienie firm leasingowych i producentów nie zachęca do montażu systemów gazowo-dieslowskich w nowych pojazdach. Firmy boją się nieznanego im rozwiązania. Dodatkowo na opinie o tym rozwiązaniu wpływa natura ludzka. Mam na myśli głównie kradnących paliwo kierowców, którzy niekiedy sabotują działanie systemu, widząc w tym zagrożenie dla swego procederu. Uważam, że gazodiesel nigdy nie stanie się powszechnym rozwiązaniem, choć znajdzie grupę zadowolonych i wiernych użytkowników. Tak jak jest to w przypadku instalacji LPG w samochodach osobowych. Gazodiesel dobrze sprawdzi się w pojazdach o dużym zużyciu paliwa i sporych przebiegach. Podobne mechanizmy w odbiorze instalacji LPG do silników wysokoprężnych obserwujemy także w innych państwach, zatem jest to problem powszechny.
Skoro wspomniał Pan o innych rynkach, to czy klienci w różnych zakątkach świata mają odmienne wymagania wobec instalacji LPG od klientów, z którymi spotyka się Pan w kraju?
(śmiech) Zdecydowanie nie, ma być dobrze i najlepiej za darmo.
Czy technologia gazodieslowska będzie się rozwijać? Jeśli tak, to w jakim kierunku?
Stawiałbym na standardową ewolucję – coraz więcej i lepiej za niższe pieniądze i zero rewolucji...
Uważam, że gazodiesel będzie ciągle rozwijany, tak jak rozwija się branża motoryzacyjna i silniki Diesla.
Dziękuję za rozmowę
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl