Napęd LPG w swoich statkach najczęściej wybierają przewoźnicy, którzy zajmują się transportem LPG. W takim przypadku przewożony gaz płynny jest wykorzystywany także jako paliwo dla siłowni na statku.
Silniki główne takich jednostek pływających są dostosowywane do zasilania LPG, poprzez zastąpienie maszyn zasilanych olejem napędowym, jednostkami napędowymi zasilanymi jednocześnie olejem napędowym i gazem płynnym (LPG). Są to silniki MAN B&W ME-LGIP.
Jednym z ostatnich przewoźników, którzy zdecydowali się na zastosowanie napędu LPG w swoich statkach jest firma Tianjin Southwest Maritime, która jest chińskim przewoźnikiem gazu płynnego.
Modernizacja napędu obejmie siłownie dwóch statków z floty Tianjin Southwest Maritime. Będzie ona wykonana w chińskiej stoczni COSCO Shipping Heavy Industry w ramach umowy podpisanej z działem obsługi posprzedażnej MAN Energy Solutions i MAN PrimeServ w październiku 2022 r.
W ramach prowadzonych prac, silniki MAN B&W 6G60ME-C pracujące na pokładach statków "Gas Libra" i "Gas Scorpio", zostaną zmodernizowane do wersji dwupaliwowych MAN B&W 6G60ME-LGIP, które mogą pracować na LPG.
Statki mają zostać wprowadzone do suchych doków w styczniu 2024 r. Prace modernizacyjne będą wykonywane przez MAN PrimeServ, wspólnie z CMS (CSSC Marine Service Co. Ltd.), spółką zależną CSSC Marine Power Group.
Przejście na paliwo niskoemisyjne jakim jest LPG to najskuteczniejszy sposób na dekarbonizację istniejącej floty. Modernizacje siłowni statków na dwupaliwowe wykorzystujące LPG są dla armatorów doskonałym narzędziem pozwalającym utrzymać ich floty w przyszłości. Przed podpisaniem tej umowy spółka Tianjin Southwest zamówiła już 6 statków napędzanych silnikami ME-LGIP. LPG szybko staje się standardem jeśli chodzi o paliwo w segmencie przewozów gazu płynnego. Szacujemy, że obecnie istnieje ponad 150 gazowców klasy VLGC (Very Large Gas Carrier) wyposażonych w silniki jednopaliwowe, które mogłyby bardzo dużo zyskać po przejściu na zasilanie LPG.
Klaus Rasmussen, dyrektor ds. projektów i sprzedaży MAN PrimeServ
Pod względem kosztów użytkowania LPG jest znacznie lepszą opcją niż olej napędowy stosowany do napędu statków. Wykorzystując LPG jako paliwo żeglugowe, statki uzyskują znaczne oszczędności wynikające z niższego zużycia paliwa i pełnej elastyczności, którą zapewnia transport w oparciu o siłownie dwupaliwowe.
W ten sposób armator chroni się przed wahaniami cen paliw i uzyskuje możliwość wykorzystania ładunku LPG jako dodatkowego źródła paliwa. Dzięki temu armator nie traci czasu na bunkrowanie (napełnianie zbiorników paliwa) i nie ponosi opłat z nim związanych.
Wykorzystanie napędu LPG przekłada się także na bardziej ekologiczne i wydajniejsze silniki.
W porównaniu z klasycznymi paliwami żeglugowymi, zastosowanie LPG jako paliwa dla statków zmniejszyłoby emisję SOx o 99%, CO2 o 15%, NOx o 10% i cząstek stałych o 90%.
Pierwszym armatorem, który zdecydował się na modernizację napędu swoich statków na zasilanie LPG była firma BW LPG, która poddała przeróbce swoje 15 gazowców LPG.
Ostatni z nich "BW Malacca" został oddany do użytku (po modernizacji) w czerwcu 2022 r.
Jego silnik MAN B&W 6G60ME-C9.2 został zmodernizowany do wersji dwupaliwowej MAN B&W 6G60ME-C9.5-LGIP, który może pracować na oleju napędowym i LPG.
Wszystkie statki BW LPG zostały zmodernizowane pod kątem możliwości zasilania LPG w stoczni Yiu Lian Dockyards w chińskim Shenzhen.
Nie moglibyśmy sami zrealizować tego ambitnego projektu. Nasz sukces polega na ścisłej współpracy z wieloma ekspertami w swojej dziedzinie. MAN Energy Solutions i Yiu Lian Dockyards to dwaj z wielu partnerów, którym dziękujemy za wsparcie na przestrzeni lat. BW LPG obsługuje obecnie klientów korzystających z największej na świecie floty przewoźników LPG z napędem dwupaliwowym. Zasilane LPG statki nie tylko zapewniają wymierną redukcję emisji gazów cieplarnianych, ale także pomagają nam osiągnąć wyniki finansowe w postaci oszczędności na wydatkach na paliwo.
Pontus Berg, wiceprezes wykonawczy (techniczny), BW LPG
W czerwcu 2022 r. firma MAN Energy Solutions informowała, że liczba zamówień na silniki ME-LGIP zasilane LPG przekroczyła już 120, z czego 35 takich jednostek napędowych było już w eksploatacji. Zdecydowaną większość z tych zamówień stanowiły modernizacje zbiornikowców LPG o pojemności powyżej 30 000 m³ z wykorzystaniem technologii ME-LGIP, która umożliwia im wykorzystanie własnego ładunku jako paliwa.
Jako paliwo niskoemisyjne, LPG jest na dobrej drodze, aby stać się nowym standardem rynkowym w przewozie gazu płynnego. W miarę jak zmierzamy w kierunku bezemisyjnej przyszłości, w ramach silnego, globalnego dążenia do zrównoważonego rozwoju, konwersje te stanowią wizytówkę naszej oferty silników dwupaliwowych. Jest ona przygotowana na przyszłość, by sprostać wszelkim rodzajom paliw alternatywnych, które staną się popularne w nadchodzących dziesięcioleciach.
Michael Petersen, wiceprezes i szef PrimeServ Denmark w MAN Energy Solutions
Firma MAN Energy Solutions ogłosiła pierwsze cztery zamówienia na modernizację silników okrętowych do zasilania LPG jeszcze we wrześniu 2018 r., przed oficjalną premierą silnika MAN ME-LGIP w Centrum Badawczym w Kopenhadze. Wtedy poinformowano także o umowie zawartej z BW LPG.
Udana konwersja głównego silnika na pokładzie tankowca LPG "BW Gemini" pod koniec października 2020 r., uczyniła go pierwszym na świecie statkiem komercyjnym napędzanym dwusuwowym silnikiem dwupaliwowym LPG.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl