gazeo.pl: Jakim samochodem prywatnie Pan jeździ? Gazowym?
Alexander Stöhr: Świetne pytanie! W naszej branży to zawsze powinno być pierwsze pytanie, jakie pada. W tym momencie, choć może to zabrzmieć niewiarygodnie, wcale nie mam samochodu. Mieszkając w centrum miasta, w odległości spaceru od biura i większości uczęszczanych przeze mnie miejsc, po prostu nie mam potrzeby posiadania takowego. Ale przymierzam się do zakupu pewnego oldtimera, który chodzi za mną już od dawna, i on na pewno będzie jeździł na LPG.
Niemcy – kraj, z którego Pan pochodzi – to gospodarcza potęga Unii Europejskiej. Mówiąc wprost, to po prostu zamożny kraj. A mimo to autogaz, paliwo wybierane z reguły dla oszczędności, ciągle zyskuje w Niemczech na popularności. Jak Pańscy rodacy postrzegają LPG?
Niestety, autogaz wciąż ma wśród wielu kierowców opinię paliwa gorszego sortu, a niższa cena jeszcze pogłębia ten stereotyp. My, czyli AEGPL, a w szczególności DVFG (Niemiecka Organizacja Gazu Płynnego), ciężko pracujemy, by zmienić to krzywdzące postrzeganie LPG. Należy wzmacniać przekaz, że niższa cena tego paliwa wynika z politycznej decyzji podjętej w oparciu o ekologiczne i strategiczne korzyści z używania go. Musimy podkreślać ten fakt bardziej dobitnie.
Jak dziś kształtuje się rynek LPG w Niemczech?
Pozostaje w fazie wzrostu, chociaż tempo nie jest już tak dynamiczne, jak w okresie największego boomu (2006-2009). Wielu producentów samochodów oferuje swoje modele w wersjach napędzanych autogazem. Również importerzy mają w cennikach opcjonalne instalacje gazowe lub przynajmniej pomagają w znalezieniu renomowanych, godnych polecenia warsztatów, w których można przeprowadzić konwersję na własną rękę. Wielu jednak zrezygnowało z prowadzenia adaptacji poprzez zewnętrzne podmioty na rzecz modeli z systemami dedykowanymi lub fabrycznymi dostępnych prosto z salonu, które można samodzielnie doposażyć w systemy LPG poprzez konfiguratory na stronach internetowych.
Ile jest wobec tego samochodów na gaz w Niemczech?
Całkowita liczba przekraczała 494 tys. w 2012 r. Do 31 grudnia kupiono i zarejestrowano 6400 kolejnych samochodów z instalacjami fabrycznymi i dedykowanymi. Niestety szczegółowe dane nie są jeszcze dostępne, ponieważ konwersje są dodawane do oficjalnych rejestrów z pewnym opóźnieniem. Niemiecka Organizacja Gazu Płynnego ocenia jednak, że pod koniec 2013 r. liczba napędzanych LPG pojazdów znacznie przekraczała pół miliona.
Jakie jest roczne zużycie autogazu w skali całego kraju?
W 2012 r. sprzedano 520 tys. ton autogazu. Szczegółowe dane za rok 2013 będą znane dopiero pod koniec września 2014, kiedy fiskus opublikuje kolejny raport roczny. Ponieważ liczba samochodów rośnie, spodziewamy się, że również konsumpcja paliwa będzie w 2013 r. wyższa niż w 2012, mimo że kolejne generacje samochodów coraz mniej palą.
Co się zmieniło w kwestii autogazu w ostatnich pięciu latach?
Przede wszystkim niemiecka branża bardzo dojrzała. Kultura prowadzenia konwersji bardzo się poprawiła, a małe stacje tankowania LPG, nie zintegrowane z dużymi obiektami oferującymi inne paliwa, zniknęły z krajobrazu. Dziś autogaz ma korzystniejszy image dzięki samochodom z fabrycznie zamontowanymi systemami i dystrybutorom gazu stojącym na stacjach tuż obok dystrybutorów benzyny i oleju napędowego, a nie na tyłach obiektu, pod chmurką. To sprawia, że w świadomości potencjalnych nowych użytkowników zaczęła dokonywać się zmiana postrzegania LPG. Zmiana na lepsze, oczywiście.
Co napędza w Niemczech postęp i rozwój sektora autogazu? Czy jest on wspierany przez politykę federalną?
Rozwój rynku w dużej mierze powodowany jest dziś jego własną dynamiką, efektem skali. Chociaż oczywiście egzekwowanie zasad faworyzujących wysoką jakość robi swoje. Gdyby nie było żadnych regulacji, sprzedawanie najprostszych i najtańszych systemów LPG miałoby ekonomiczny sens, jednak biorąc pod uwagę stopień zaawansowania technologicznego współczesnych samochodów, wymogi w zakresie emisji spalin, odpowiedzialność montażysty za wykonaną pracę i rosnące oczekiwania klientów, którzy nie zaakceptują niższych osiągów samochodu na gazie, zmiana w kierunku profesjonalizmu i jakości narzuca się sama. Dzięki temu konwertowane auta spełniają dziś surowe kryteria ich producentów i pojawiają się w salonach, choć za nieco wyższą cenę w stosunku do adaptacji indywidualnych.
Czy istnieją jakieś systemy dopłat, zwolnień podatkowych czy też inne formy wsparcia bądź zachęt finansowych dla kierowców wybierających autogaz, np. darmowy parking, wjazd do zamkniętych centrów miast, niższe stawki ubezpieczeń, itp.?
Owszem, niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe oferują kierowcom jeżdżącym na LPG zniżki, kierując się aspektem ekologicznym, ale tak naprawdę jedyną formą wsparcia, jakiej potrzebowali użytkownicy autogazu było zapewnienie utrzymania poziomu podatku akcyzowego na niezmienionym poziomie tak, by cena detaliczna przy dystrybutorze utrzymywała się mniej więcej na poziomie połowy ceny benzyny. W ten sposób tworzy się i rozwija segment rynkowy pomiędzy samochodami benzynowymi a dieslowskimi. Dla kierowców wykonujących średnie przebiegi roczne nie ma tańszej ani bardziej przyjaznej dla środowiska opcji niż autogaz. Niemiecki rząd federalny ma tego świadomość, dlatego trzyma się obietnicy złożonej jeszcze w 2006 r. Rządy się zmieniały, ale podjętej wtedy decyzji nie odwołano, a nowo utworzona koalicja potwierdziła zaangażowanie w rozwój rynku paliw gazowych i zadeklarowała utrzymanie preferencyjnych stawek akcyzy także po 2018 r.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl